


Analiza dnevnika Javnog medijskog servisa RTCG
avgust i septembar 2025. godine 2

Sažetak
Analiza centralnih informativnih emisija Javnog medijskog servisa RTCG - Dnevnika 2 - za avgust i septembar 2025. 
godine pokazuje visok stepen kvantitativne produkcije sadržaja, ali i niz strukturnih i profesionalnih slabosti u načinu 
izvještavanja. Emitovan je ukupno 61 dnevnik, u terminu od 19:30, a prosječno trajanje tih emisija bilo je oko 29 minuta, uz 
dominantan udio vijesti, izjava i saopštenja u odnosu na autorske, analitičke i istraživačke forme1. 

RTCG je u kontinuitetu izvještavao prvenstveno o dnevnim događajima, najčešće iniciranim od strane institucija vlasti ili 
organizovanim događajima, bez dublje kontekstualizacije. Novinarska inicijativa, iako prisutna, uglavnom je bila usmjerena 
na „lake“ sadržaje - ljudske priče, poljoprivredu i sport, dok su teme od snažnog političkog, društvenog i demokratskog 
značaja ostajale marginalizovane ili obrađene površno.

U  oba mjeseca, uočen je obrazac oslanjanja na zvanične izvore, izostanak kritičkog preispitivanja izjava nosilaca vlasti, 
selektivno pozicioniranje vijesti u dnevniku, kao i praksa fragmentisanog izvještavanja o istom događaju kroz više 
nepovezanih segmenata.

Ključni nalazi
•	 Dominacija vijesti i izjava nad analitikom 

U oba mjeseca, RTCG je dominantno emitovao obrađena saopštenja i izjave, uz znatno manji broj autorskih izvještaja, 
intervjua i tematskih priloga. Neutralan ton, statistički najzastupljeniji, u velikoj mjeri proizilazi iz pukog prenošenja 
informacija bez konteksta, a ne iz uravnoteženog i kritičkog novinarstva. Takav pristup ukazuje da se izvještavanje uglavnom 
zadržava na nivou prenošenja informacija, bez šireg kontekstualizovanja i dublje obrade tema. 

Na primjer, u Dnevniku od 27. avgusta javnost je informisana da je Evropska komisija odobrila prvu tranšu isplate iz Fonda 
za reforme i rast. To je dato na nivou vijesti, bez konteksta i dublje analize, ili osvrta na postotak ispunjenosti zadataka iz 
Reformske agende koji su vezani za povlačenje sredstava iz ovog Fonda.

Takođe, protest medicinskih sestara i tehničara, 18. septembra, dat je prvo kao vijest koja je sadržala samo informaciju o 
protestu, a potom, već u sljedećem segmentu, kao vijest je emitovan stav Ministarstva zdravlja. 

Dalje, prilikom izvještavanja o odbacivanju krivične prijave MANS-a protiv bivšeg premijera i predsjednika Mila Đukanovića, 
u slučaju poznatom kao Telekom, RTCG je, 23. septembra, kroz tri segmenta dao informaciju, reagovanje partija i stav 
Vrhovnog državnog tužilaštva. Istovremeno, na nivou vijesti ostala je i odluka Tužilaštva da odustane od krivičnog postupka 
protiv predsjednika Opštine Nikšić, Marka Kovačevića, u kojem su ga teretili za izazivanje nacionalne i vjerske mržnje zbog 
govora na Grahovu. Isti je slučaj i sa izvještavanjem od 25. septembra o odluci Vlade o dodjeli statusa istaknutog kulturnog 
stvaraoca, a kojom je taj status dobio i Milutin Mićović, negator Crnogoraca i crnogorske nacije, što je izazvalo dosta javnih 
reagovanja, ali ne i dužnu pažnju RTCG-a.

Ovakvom obradom i emitovanjem sadržaja RTCG više liči na agenciju koja snadbijeva javnost nekontektualizovanim 
informacijama, umjesto da, kao javni servis kojeg finansiraju građani i građanke ponudi analitički pregled aktuelnih 
dešavanja, a samim tim i potpunu informaciju. 

1 �Ukupno je emitovano 514 vijesti, izjava i/ili saopštenja,  135 autorskih izvještaja,  26 intervjua,  336 tematskih/izvještajnih priloga,  9 
reportaža, kao i jedan sadržaj klasifikovan u kategoriji drugo.



Analiza dnevnika Javnog medijskog servisa RTCG
avgust i septembar 2025. godine 3

•	 Favorizovanje institucionalnih i zvaničnih narativa

Izvršna vlast, policija, lokalne samouprave i drugi 
državni organi predstavljaju najčešće izvore i subjekte 
izvještavanja. Kritički glasovi - opozicija, nevladine 
organizacije, nezavisni stručnjaci i građanske inicijative 
- dobijaju manje prostora ili se pojavljuju naknadno, 
nerijetko u odvojenim i kraćim segmentima, a primjećuje 
se i trend selektivnosti u njihovom izboru.

RTCG je propustio da problematizuje komentar 
premijera od 8. septembra, kada je, upitan o potrazi za 
spomenikom četničkom komandantu Pavlu Đurišiću, 
Spajić kazao da su mu u fokusu evropske integracije, a 
ne „seoske teme“, što su mnogi drugi mediji i društveni 
akteri ipak učinili.

U prilog tezi da RTCG ne insistira na odgovorima i 
ne postavlja teška pitanja nosiocima vlasti govori i 
intervju sa ministrom unutrašnjih poslova, Danilom 
Šaranovićem, koji je u studiju emitovan, 24. septembra, 
nakon dvostrukog ubistva u selu Ugnji kod Cetinja. Mi-
nistar je govorio 653 sekunde, dok se bezbjednosna 
situacija pomenula samo na početku razgovora. Nje-
gove konstatacije o uspjesima i dobrom postupanju 
nijesu bile propraćene nijednim kritičkim pitanjem niti 
su postavljana pitanja o broju bezbjednosno intere-
santnih lica na Cetinju, kao ni kriminalnim obračunima 
koji su u tom periodu bili intenzivirani.

Sličan je primjer prilikom prenošenja izjave 
potpredsjednika Vlade, Moma Koprivice, koji je 4. 
avgusta govorio o zaplijeni duvana u slobodnoj 
zoni luke u Baru. Iako nesporno važna tema, RTCG 
to obrađuje isključivo na nivou stavova zvaničnika, 
ignorišući informacije iz drugih medija i izvora, a koji 
kritikuju odnos vlasti i njenu ulogu u adresiranju tog 
pitanja. 

Da RTCG favorizuje određene strane pokazuje i 
nepošten pristup manifestovan nakon reagovanja 
grupe nevladinih organizacija i građanskih 
aktivistkinja na poruke poslate u emisiji Naglas u kojoj 
je gost bio Aleksandar Stamatović. Vijest da su se 
obratili Ombudsmanu RTCG-a dobila je 66 sekundi 
Dnevnika, dok je, sa druge strane, u odvojenoj vijesti 
odgovor uredništva dobio duplo više prostora – 129 
sekundi. 

•	 Pseudodogađaji i promotivni sadržaji

Zabilježen je kontinuirano visok broj pseudodogađaja, koji se odnose na službene posjete, obilježavanja dana opština, 
konferencije i izjave u kojima nosioci vlasti promovišu sopstveni rad, bez ikakvog novinarskog propitivanja ili sučeljavanja 
sa suprotnim podacima i stavovima.

Tokom avgusta i septembra, najveći broj pseudodogađaja emitovan je kroz prenošenje izjava ministarke turizma, Simonide 
Kordić, koja je pozitivno govorila o turističkoj sezoni. Iako je RTCG emitovao i priloge u kojima je ukazivano na slabu 

Spomenik Pavlu Đurišiću - propuštena 
pitanja i nekritičko uokviravanje

RTCG je izvještavao o jednom od ključnih događaja u avgustu - 
otkrivanju, premještanju i potrazi za spomenikom zloglasnom četničkom 
komandantu Pavlu Đurišiću. Iako je javni servis terenski pokrio događaj, 
u izvještavanju su izostala ključna pitanja, uključujući ulogu vjerskih 
zvaničnika, postupanje policije i tužilaštva, kao i moguće implikacije 
Temeljnog ugovora između Crne Gore i Srpske pravoslavne crkve 
(SPC). Pojedini aspekti Temeljnog ugovora su pomenuti kroz izjave 
istoričara, a kasnije i jednog pravnika, ali RTCG to pitanje nije direktno 
uputio nadležnim institucijama.

U prvom izvještaju od 7. avgusta RTCG pokazuje pozitivan odnos 
prema postupanju vlasti, uz kritiku samog čina postavljanja spomenika. 
U izvještaju od 9. avgusta emitovane su izjave mitropolita Joanikija bez 
kritičkog propitivanja izrečenih stavova. Prilog je uključivao i anketu sa 
građanima, u kojoj je jedan od njih govorio o „pomirenju svih žrtava“, 
čime je narativ uokviren kroz tezu o bratoubilačkom ratu i posrednom 
izjednačavanju četničkog i partizanskog pokreta, uz zanemarivanje 
istorijskih činjenica i antifašističkog nasljeđa. Istovremeno, izostale su 
informacije od javnog interesa, poput onih da su mještani tokom noći 
čuvali spomenik.

U narednim danima, RTCG se ovom temom bavio gotovo isključivo kroz 
kratke vijesti, dok su pitanja odgovornosti nadležnih organa i pravnih 
dilema ostala neadresirana.

Značajno je ukazati i da stavovi civilnog društva, koje su prenosili gotovo 
svi drugi mediji, nijesu dobili prostor u izvještajima Javnog servisa. To 
se odnosi i na reakcije nevladinih organizacija povodom napada na 
fotoreportere tokom otkrivanja spomenika u Beranama.

Od samog događaja do kraja mjeseca, RTCG ovu temu nije suštinski 
obrađivao, već se zadržao na servisnim vijestima o hapšenju i 
određivanju pritvora osumnjičenima.

Tek 29. avgusta emitovan je prilog sa pravnicima - Milošem 
Vukčevićem i Daliborom Kavarićem, koji su ponudili suprotstavljena 
tumačenja odredbi Temeljnog ugovora i njegovog odnosa prema 
Ustavu. Međutim, RTCG nije provjerio ove tvrdnje kod policije ili drugih 
nadležnih institucija, niti je doveo u pitanje stav da policija ne može ući 
u manastir bez odobrenja crkvenih organa. Time je propuštena prilika 
da se otvori važna javna debata kojom su se, u tom periodu, bavili 
brojni drugi mediji. Posebno je problematično i što u prilogu advokat 
Kavarić naziva Đurišića ličnošću koja „zavređuje poštovanje i pažnju 
određenih nacionalnih, etničkih i drugih društvenih grupa”, a RTCG niti 
u jednoj rečenici ne spori tu tvrdnju, niti pominje da je riječ o saradniku 
okupatora iz Drugog svjetskog rata, odgovornom za masovne zločine 
nad civilnim stanovništvom.



Analiza dnevnika Javnog medijskog servisa RTCG
avgust i septembar 2025. godine 4

popunjenost smještajnih kapaciteta ili lošu putnu infrastrukturu, takvi podaci su nužno morali biti i dio izvještaja u kojima 
nosioci vlasti rad u tom kontekstu predstavljaju pozitivno. 

Pseudodogađaji se ogledaju i u emitovanju informacija o službenim putovanjima ministara, u najvećem broju 
potpredsjednika Vlade za vanjske i evropske poslove Filipa Ivanovića, ali i priloga o obilježavanju dana pojedinih opština. 
Takvi povodi mogli bi biti dobra prilika da se preispita i kontekstualizuje učinak tih putovanja ili rada lokalnih vlasti, ali 
RTCG to u kontinuitetu propušta da učini. Na primjer, u prilogu od 5. avgusta o obilježavanju Dana Opštine Gusinje 
emitovane su isključivo izjave predstavnika lokalne vlasti koji su sami sebe pohvalili.

•	 Uokviravanje agende i selektivno pozicioniranje vijesti

RTCG je u oba praćena mjeseca pokazao jasan urednički uticaj kroz pozicioniranje važnih društvenih tema u drugu polovinu 
Dnevnika ili njihovo svođenje na kratke vijesti, dok su pojedini politički narativi i reakcije vlasti dobijali nesrazmjerno veću 
minutažu.

Kako se agenda postavlja RTCG je demonstrirao 
pozicioniranjem priloga o događajima sa kotorskog karnevala 
od 3. avgusta. Iako je izazvao veliku pažnju javnosti i bio 
jedna od glavnih vijesti drugih medija, RTCG je prilog o ovom 
događaju dao kao posljednji u Dnevniku - i to uz izostavljanje 
ključnih informacija. Konkretno, prilog javnog medijskog servisa 
ne pominje ni u jednom dijelu da je incident koji se dogodio, 
prema navodima građana, nastao zbog satire na račun ministra 
Slavena Radunovića i njegove izjave da građani Kotora treba na 
referendumu da se izjasne o UNESCO statusu tog grada.  

Prilog o obilježavanju tri godine od prvog masovnog ubistva na 
Cetinju, od 12. avgusta, emitovan je tek u 20. minutu Dnevnika. 
Iako su tada bili aktuelni požari koji su pogodili državu, treba 
istaći da su ovoj informaciji prethodili i pregledi stanja o 
požarima u svijetu. Takvo pozicioniranje vijesti ukazuje na 
spornu uredničku procjenu i nedopustivo je s profesionalnog 
stanovišta, posebno imajući u vidu tada aktuelne proteste 
porodica žrtava i njihove zahtjeve prema vlastima. Takođe, 
RTCG je tim povodom emitovao isključivo izvještajni prilog, 
propuštajući da od nadležnih zatraži odgovore na zahtjeve 
porodica, ali i na pozive na odgovornost.

Ovakav način pozicioniranja vijesti ukazuje da RTCG kroz 
uredničke odluke iskazuje namjeru da aktivno oblikuje javnu 
agendu, potiskujući teme od izraženog javnog interesa i 
smanjujući prostor za kritičko propitivanje odgovornosti 
nosilaca vlasti.

•	 Jednostranost i kršenje profesionalnih standarda

Česta je praksa priloga sa jednim sagovornikom, i to uglavnom onim koji drži zvaničnu stranu, pakovanja intervjua u 
formu priloga, kao i „cjepkanja“ jednog događaja u više segmenata. Umjesto konsolidovane i cjelovite informacije, javnosti 
se nude fragmentirane vijesti, što odstupa od standarda profesionalnog novinarstva prema kojima bi događaj trebalo 
predstaviti kroz jedan sadržaj. 

Primjer „pakovanja“ priloga od urađenih intervjua se može naći u Dnevniku od 2. avgusta, kada je emitovan prilog sačinjen 
od izjava gradonačelnika Podgorice Saše Mujovića. 

Agenda i odnos prema vlasti – 
pozicioniranje vijesti na primjeru 
godišnjice masovnog ubistva na Cetinju

Način postavljanja agende vidljiv je i u izvještavanju o 
godišnjici prvog masovnog ubistva na Cetinju. Na dan 
obilježavanja tri godine od tog događaja, RTCG je ovu 
informaciju plasirao tek u 20. minutu centralnog Dnevnika. 
Iako su tada požari u Crnoj Gori bili dominantna tema, čak su 
i vijesti o požarima u svijetu dobile prioritet, dok je priča o ovoj 
tragediji došla tek naknadno.

Takva urednička odluka je problematična s obzirom i na 
tada aktuelne proteste porodica žrtava i njihove zahtjeve 
prema vlastima. Iako je emitovan izvještajni prilog, RTCG nije 
postavio pitanja o odgovornosti institucija niti zatražio stav 
vlasti povodom zahtjeva porodica stradalih.

Dodatno, u intervju sa ministrom unutrašnjih poslova, 
Danilom Šaranovićem, koji je emitovan mjesec i po kasnije, 
a čiju su ostavku tražile porodice žrtava sa Cetinja, niti jedno 
pitanje o tome nije postavljeno, kao ni o zakonu koji treba da 
uspostavi učinkovitiju kontrolu naoružanja u Crnoj Gori, a čije 
je usvajanje bilo obećano još početkom 2025. godine. 

Ovakav pristup pokazuje nedostatak kritičkog odnosa prema 
nosiocima vlasti i izostanak insistiranja na odgovorima u 
pitanjima od javnog interesa.



Analiza dnevnika Javnog medijskog servisa RTCG
avgust i septembar 2025. godine 5

Uočen je i neujednačen prostor za suprotstavljene strane, naročito u temama koje se tiču RTCG-a i njegovog 
menadžmenta. Na primjer, prilog emitovan 4. avgusta u kojem aktivnosti policije u suzbijanju prostitucije analiziraju sa 
jednim sagovornikom i to zvaničnikom Uprave policije, kojem nijesu suprotstavljeni drugi stavovi.

•	 Rodna i društvena neravnopravnost

U oba praćena mjeseca, muškarci su bili zastupljeni kao sagovornici oko tri puta više nego žene. Kada se pojavljuju, žene 
su dominantno vezane za socijalne teme. 

Gotovo u potpunosti izostaje izvještavanje o mladima, penzionerima, nezapošljenima i ranjivim grupama, poput osoba sa 
invaliditetom i LGBTIQ zajednice.

•	 Neadekvatno postupanje u osjetljivim temama

Analiza je zabilježila kršenje prava na privatnost, naročito u slučaju femicida, kao i neodgovorno postupanje u izvještavanju 
o istorijskim i identitetskim temama, gdje je izostala kontekstualizacija i zaštita antifašističkih i ustavnih vrijednosti. 

Tokom avgusta RTCG je u kontinuitetu kršio pravo na privatnost izvještavajući o slučaju femicida. U prvoj informaciji 
emitovanoj 5. avgusta dato je puno ime i prezime žrtve, ubice, pominjanje broja đece i navođenje da je ubica žrtvu pretukao 
u prisustvu maloljetnog đeteta. Time je RTCG postupio suprotno preporukama Konvencija Savjeta Evrope o sprečavanju 
i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u porodici (Istanbulska konvencija), dodatno ugrožavajući porodicu i ne vodeći 
računa o dobrobiti đece.

Dalje, u prilogu emitovanom 25. avgusta, RTCG je radio prilog o najvećoj otkrivenoj plantaži marihuane u Crnoj Gori, pri 
čemu reporter u kadru pokazuje stabiljke marihuane i šeta po plantaži. Na taj način RTCG je praktično izvršio reklamiranje 
droga i opojnih supstanci.

•	 Elementi kvalitetne novinarske prakse

Istovremeno, treba istaći da je RTCG u pojedinim situacijama pokazao dobru praksu izvještavanja. To se posebno odnosi 
na kontinuirano praćenje požara tokom ljeta, kada su novinari izvještavali sa terena sa različitih lokacija i uključivali 
raznovrsne sagovornike – od pripadnika službi zaštite i spašavanja do mještana, građana i volontera.

Pozitivno je i to što se u dnevnicima redovno emituju ljudske priče i reportažni sadržaji koji se odnose na život u ruralnim 
područjima, poljoprivredu, prirodne resurse i lične uspjehe građana. Analiza pokazuje da se medijska inicijativa češće koristi 
upravo za ovakve sadržaje, dok je znatno rjeđe prisutna u temama koje se tiču političke odgovornosti, institucionalnog 
djelovanja ili šireg društvenog konteksta.

Izvještavanje o RTCG-u kroz vidljivu neuravnoteženost

Neuravnoteženost u izvještavanju posebno je vidljiva u prilozima o sudskom postupku protiv predsjednika i članova Savjeta RTCG 
zbog zloupotrebe službenog položaja. Prva informacija emitovana je 19. septembra, kada su u Osnovnom sudu u Podgorici izrečene 
završne riječi. Gotovo čitav prilog činile su izjave članova Savjeta i advokata odbrane, dok je tužilaštvo dobilo svega 10 sekundi. Sličan 
pristup zabilježen je i 23. septembra, kada je dio članova Savjeta proglašen krivim. Prilog je sadržao samo izjavu advokata odbrane, 
bez detaljnog objašnjenja presude ili konteksta postupka. Nakon toga emitovana je i reakcija generalnog direktora, Borisa Raonića. 
Narednog dana, kada je Sudski savjet reagovao na kritike zbog presude, toj instituciji date su 42 sekunde prostora, dok je reakcija 
Raonića trajala 72 sekunde. 

Utisak da RTCG izvještava u korist sopstvenog menadžmenta dodatno pojačava način na koji je praćen protest dijela zapošljenih 
koji taj menadžment podržavaju, a koji su zahtjevali usvajanje kolektivnog ugovora, koji im, kako tvrde, garantuje veće zarade. U 
brojkama to izgleda ovako: izvještaj sa protesta trajao je 178 sekundi, dok je generalni direktor dobio dodatne 44 sekunde, a reakcija 
suprotstavljenog sindikata svega 33 sekunde.

Upoređivanje minutaže i strukture priloga ukazuje na obrazac izvještavanja koji favorizuje stavove menadžmenta, dok sudske presude 
i stavovi dijela zapošljenih ostaju nedovoljno zastupljeni.



Analiza dnevnika Javnog medijskog servisa RTCG
avgust i septembar 2025. godine 6

Zaključak
Analiza centralne informativne emisije Dnevnik 2, tokom avgusta i septembra 2025. godine, pokazuje da RTCG u 
posmatranom periodu ne ispunjava u potpunosti ulogu javnog medijskog servisa kao korektiva vlasti i izvora sveobuhvatnog, 
kritičkog i društveno odgovornog informisanja. Iako kvantitativno produktivan i tehnički stabilan, program Dnevnika 
karakteriše nedostatak medijske inicijative, analitičnosti i profesionalne distance prema nosiocima moći.

Izvještavanje RTCG-a u velikoj mjeri zasniva se na prenošenju informacija i izjava, dok su sadržaji koji nude dublju analizu, 
kontekst i različite perspektive zastupljeni u manjoj mjeri. Iako je većina priloga ocijenjena kao neutralna, takav pristup 
često podrazumijeva odsustvo kritičkog odmaka i dodatne novinarske obrade tema od javnog značaja.

U tematskom smislu, dominiraju sportske i političke teme, dok su brojna važna društvena pitanja, uključujući položaj 
ranjivih grupa, prisutna sporadično. Primjetna je rodna neravnoteža u izboru sagovornika, kao i praksa fragmentisanog 
izvještavanja kroz više odvojenih vijesti o istom događaju.

Ipak, u pojedinim situacijama RTCG pokazuje potencijal za kvalitetnije izvještavanje, posebno kroz terenski rad, kontinuirano 
praćenje važnih događaja i reportažne sadržaje koji približavaju društvene teme publici. U narednom periodu, jačanje 
analitičkog pristupa, veća raznovrsnost sagovornika i tema, kao i dosljednija primjena profesionalnih standarda mogli bi 
doprinijeti snažnijoj ulozi RTCG-a u informisanju građanstva i snaženju javnog interesa. Naime, RTCG se i dalje pretežno 
oslanja na zvanične izvore i gotove informacije, rijetko insistira na odgovorima i odgovornosti, te selektivno tretira teme od 
značajnog javnog interesa. Takav pristup dugoročno podriva povjerenje javnosti, ograničava pluralizam mišljenja i slabi 
demokratsku funkciju Javnog servisa.

Bez suštinskog unapređenja uredničke politike, jačanja istraživačkog novinarstva i dosljedne primjene profesionalnih 
standarda, RTCG rizikuje da ostane servis institucija i vlasti, a ne građana kojima bi, po svojoj misiji, primarno trebalo da 
služi.



Analiza dnevnika  
Javnog medijskog servisa RTCG
avgust i septembar 2025. godine

Izdavač: 
Centar za građansko obrazovanje (CGO) 

Produkcija
Centar za građansko obrazovanje (CGO)

Godina izdanja:
2025. 

Ova publikacija dio je projekta “Mediji za demokratiju: jačanje nezavisnosti RTCG-a za budućnost Crne Gore”, koji 
Centar za građansko obrazovanje (CGO) sprovodi uz podršku Ministarstva vanjskih poslova Kraljevine Holandije. 
Sadržaj ove publikacije isključiva je odgovornost CGO-a i autora i ne odražava nužno stavove Ministarstva vanjskih 
poslova Kraljevine Holandije.


