o a4l 5 @ 7 8 o

.

Analysis of the News
Programme of the Public
Media Service RTCG

October and November 2025

Centarza | Centre
gradansko | for Civic

Kingdom of the Netherlands obrazovanje | Education




Summary

The analysis of the central news programme of the Public Media Service RTCG — Dnevnik 2 — during October and
November 2025 indicates a high volume of informational content, but also continuous structural and professional
shortcomings in the manner of reporting, the selection of topics and interlocutors, and the positioning of the public
interest.

During the observed period, 61 editions of Dnevnik were broadcast in the 19:30 time slot, with an average duration of
about 29 minutes. Short news, statements, and announcements dominated, while authored, investigative, and analytical
formats were significantly less represented. Although minor quantitative differences were recorded between the two
months, the qualitative patterns remain almost identical, indicating a stabilized and long-established editorial approach.

Despite the presence of a certain number of interviews and reports, they were not sufficient to balance the prevailing
factual and often superficial approach to covering topics. Editorial initiatives were most often related to stories about
personal experiences and life circumstances, as well as topics from the field of agriculture. At the same time, there is a
clear predominance of reports based on statements and announcements by government representatives, which in most
cases were neither further contextualized nor used as a basis for additional journalistic initiative or critical questioning.

Key Findings

e Thematic structure and triggers for reporting

In both analyzed months, the largest number of reports referred to events organized outside government institutions,
followed by current events organized by the institutions themselves. In November, an increase in reporting on government
activities is noticeable, as well as a higher number of so-called pseudo-events, which reinforces the impression that
RTCG primarily acts as a transmitter of institutional activities rather than as a critical corrective of the authorities.

An example of a pseudo-event is a news piece broadcast on 20 November stating that the Government adopted
information on the need to provide speech therapy and special education services. The adoption of such information
in itself means little without addressing basic journalistic questions - when, how, and by whom - as well as providing
context.

In terms of topics, sports is the most represented field in both months, significantly shaping the overall structure of the
Dnevnik. In addition to sports, politics, world and regional news dominate, while social issues, including social policy,
education, healthcare, culture, and human rights, remain secondary. European integration is present in the news
programme but is mostly reduced to relaying statements from officials, without deeper analysis of the obligations arising
from the process, the challenges in its implementation, or the concrete consequences for citizens.

It is particularly noticeable that topics concerning vulnerable social groups are almost systematically neglected. In
October, children, youth, the unemployed, and persons with disabilities do not appear at all as interlocutors, while in
November their presence is merely symbolic and insufficient to speak of genuine inclusiveness. The LGBT community is
almost completely invisible in the central news programme in both months.

1 A total of 566 news pieces, statements and/or announcements were broadcast, 100 authored reports, 21 interviews, 302 thematic/
report segments, 24 feature reports, as well as one media piece that could not be classified within the defined genres.

Analysis of the News Programme of the Public Media Service RTCG 2
October and November 2025



¢ Selection of subjects and objects of reporting

The analysis shows that representatives of
the executive branch, political parties, in-
ternational actors, and sports entities are
predominantly represented as both sub-
jects and objects of reporting. Although
the opposition appears relatively often in
reports, this does not contribute to a gen-
uine balance in reporting, as the content
most often boils down to relaying opposing
political statements without broader con-
text, analytical framing, or additional expla-
nations that would allow the audience to
gain a deeper understanding of the issues.

Citizens are most often present in the pro-
grammes through short surveys or as par-
ticipants in certain events, while they rarely
appear as holders of problems or interloc-
utors whose perspectives and experiences
are systematically followed. This limits the
ability of the public service to adequately
reflect the needs and problems of different
social groups. At the same time, non-gov-
ernmental organizations and experts re-
main insufficiently represented as relevant
sources who could contribute to a critical
assessment and better understanding of

“Anti-Turk” protests and
RTCG's limited editorial response

The end of October was marked by an attack on a young man in Zabjelo, initially
attributed in reports to Turkish citizens and which attracted significant public
attention. The incident quickly gained a broader social dimension, especially on
social networks, where xenophobic narratives and calls for gatherings appeared.

The first public event was recorded on 27 October, when citizens organized a
protest walk “against Turks". RTCG reported on this event in Dnevnik, but only
through a short informational report, without deeper analysis. Although the
protests opened the issue of growing xenophobia and hate speech in the public
sphere, the topic did not receive a more significant analytical framework, nor did it
occupy a central place in the programme. It is also concerning that the day before
there was no report in Dnevnik about the attack itself, although the RTCG portal
published the information at 18:22.

Already on 28 October, the Dnevnik opened with an interview with the acting
director of the Police Directorate, Lazar Séepanovié, while the protest in front of
the Government building was still ongoing. Although alarming and potentially
dangerous messages could be heard at the protest, the studio conversation did
not address key questions regarding the institutional response to such gatherings.

The journalist in the studio did not question the fact that the police were securing
a gathering directed against a national group, nor was there an open discussion
about the phenomenon of so-called “people’s patrols”. Also absent was the
legitimate question of under what conditions the police assess the need to restrict
or disperse gatherings that may encourage hate speech or threaten the safety of
citizens.

complex social issues.

e Tone and professional standards of reporting

The majority of reports in both analyzed months were assessed as neutral. However, the analysis shows that a neutral
tone in many cases does not necessarily mean professional, balanced, and responsible reporting. On the contrary, such

One-sided picture — RTCG without a critical review of Amfilohije

A significant event in October was the decision of the President of Montenegro, Jakov Milatovi¢, to posthumously award Metropolitan
Amfilohije of the Serbian Orthodox Church (SOC). RTCG reported on this exclusively through news coverage, without questioning
the legitimacy of the decision and without presenting critical viewpoints. From the announcement of the decision on 19 October to its
implementation on 24 October, questions about Amfilohije and the nature of the state decoration remained unaddressed.

In the Dnevnik of 19 October, the information was highlighted as the news of the day but remained at the level of a mere statement —
without analysis of the legal basis or reactions from civil society, which later criticized the decision. The presenter's wording was also
problematic, referring to the anniversary of Amfilohije's death as his “repose”, a term appropriate for church services but not for a public
broadcaster. RTCG did not provide space for civil society views criticizing the president’s decision and the explanation that Amfilohije
contributed to building social peace. This ignored controversial aspects of his role during the wars of the 1990s, including support for
the ideology of “blood and soil”, glorification of the Chetnik movement, denial of the genocide in Srebrenica, etc.

A similar practice was recorded on 24 Octoberwhen the orderwas officially awarded — reports included the President of the State and
the current SOC Metropolitan Joanikije, again without critical context. On 5 November, when the Special State Prosecutor's Office
(SDT) opened a case against the President following a complaint by activist Jelena Markovi¢, RTCG only reported that the complaint
had been filed for abuse of office, again without presenting the ongoing criticism from civil society.

Reporting on 28 October about the unveiling of the monument to Amfilohije in Kolasin was also problematic. RTCG did not provide
full information about Amfilohije's actions and legacy, nor did it question the fact that Metropolitan Joanikije awarded the highest
decoration of the Metropolitanate to poet Matija Beckovi¢, known for denying the Montenegrin nation. It is unacceptable that such
a complex and controversial topic passed through the central news programme without critical treatment, while praises directed at
Beckovi¢ were broadcast at the same time.

Analysis of the News Programme of the Public Media Service RTCG 3
October and November 2025



“neutrality” often boils down to merely transmitting statements and announcements without additional context, critical
questions, or consideration of the broader social and political picture.

In both months, numerous examples of uncritical reporting on the actions of the authorities were recorded, particularly
on topics with strong political and social implications, such as the posthumous decoration of Metropolitan Amfilohije,
the actions of institutions regarding the controversial monument to Pavle Burisi¢, and the fight against corruption and
organized crime. In such cases, RTCG mostly remained at the level of basic information, omitting problematization, the
confrontation of different viewpoints, and deeper analytical coverage.

lllustrative in this regard is the report on the Amfilohije monument broadcast on 28 October, where the interlocutors were
Andrija Mandi¢, Speaker of Parliament; Petko Baki¢, Mayor of Kola$in; writer Matija Beckovi¢; and Metropolitan Joanikije
- all of whom shared the same position. Another example is the report broadcast on 5 November in which ministers
spoke about the European Commission’s report. Although more positive than previous ones, the report also contained
numerous recommendations and warnings regarding issues Montenegro must address and demonstrate commitment to
through measurable results. It is the obligation of the media, particularly the Public Service, to insist on and problematize
these aspects, rather than ignore them.

There is also a noticeable practice of broadcasting reports with only one interlocutor, as well as sequences of statements
by various political actors without any visible journalistic contribution in interpreting and contextualizing the content. For
example, the report on the voter registry verification on 8 October featured only one interlocutor from the Ministry of Interior.
Particularly problematic are the so-called pseudo-events, through which the activities of high-ranking state officials are
presented as hews of public interest even though they often do not bring substantive information relevant to citizens.

o Attitude toward internal pluralism and employees

In November, the issue of the RTCG management'’s attitude toward employees who criticize the leadership of the Public
Service became particularly evident. Reporting on disciplinary proceedings and trade union protests was minimal, one-
sided, and did not provide space for opposing views. Such an approach further calls into question RTCG's role as a public
service while confirming the perception that the media outlet operates under strong managerial influence rather than
reflecting pluralism of opinion within the institution itself.

A silenced topic - Krnovo, historical revisionism, and reactions

The central news programme of RTCG did not report on the event in Krnovo on 11 October, when the President of the Parliament,
Andrija Mandi¢, laid a wreath marking the deaths of members of Chetnik units from the Second World War, while the memorial
service was led by Bishop Metodije.

This event represented an important trigger for opening the issue of increasingly present revisionist tendencies in the public sphere,
particularly in the context of political interpretations of the historical role of Chetnik commander Pavle Burisi¢ and his formations.
However, RTCG failed to include this topic in the central news broadcast at all, thereby depriving the public of the context necessary
to understand the political and social significance of the event.

RTCG also did not transmit the reactions of civil society recorded by other media outlets, which pointed out that those who died
in Krnovo were not “barely-grown young men”, as the President of Parliament described them, but armed Chetnik units. Non-
governmental organizations warned that such commemorations contribute to revisionism and the relativization of the role of
collaborationist formations in the Second World War, but the Public Service did not recognize this as a topic of public importance.

The absence of reporting on this event once again raises the issue of editorial criteria in topic selection, particularly when it comes
to politically and socially sensitive questions concerning historical facts and political interpretations by those in power.

o Gender aspect

A pronounced gender imbalance was recorded in both months.

Men were significantly more represented as interlocutors and subjects of reporting—four times more in October and
twice as much in November. Women most often appeared within social topics or through vox populi segments, which

further indicates the presence of gender stereotypes in editorial decisions and limits a comprehensive and inclusive
perspective in reporting.

Analysis of the News Programme of the Public Media Service RTCG 4
October and November 2025



Conclusion

The combined analysis of October and November 2025 of RTCG's central news programme, Dnevnik 2, confirms that
RTCG still does not fully fulfil its legal and social role as a Public Media Service. Although it quantitatively produces a large
amount of informational content, the quality of reporting remains low due to the dominance of press releases, pseudo-
events, and the uncritical transmission of statements by government representatives.

The absence of an analytical approach, weak representation of socially sensitive topics, marginalization of vulnerable
groups, striking gender imbalance, and lack of internal pluralism indicate a serious deficit of professional standards.
A neutral tone is often used as an excuse to avoid responsible journalism, while the critical function of the media is
systematically suppressed.

Although there are positive examples in the form of reports on human stories, agriculture, sport, and everyday life, the
overall impression is that RTCG in the observed period functions more as a service of the government than as a service
of citizens. Such practice undermines public trust in the long run and requires substantial changes in editorial policy
through strengthening authorial and investigative journalism, as well as a clear commitment to the public interest as the
central value of the Public Service's work.

Analysis of the News Programme of the Public Media Service RTCG 5
October and November 2025



Analysis of the News Programme
of the Public Media Service RTCG
October and November 2025

Publisher:
Centre for Civic Education (CCE)

Production:
Centre for Civic Education (CCE)

Year of publication:
2025

This publication is part of the project “Media for Democracy: Strengthening RTCG's Independence for the Future of
Montenegro”, implemented by the Centre for Civic Education (CCE) with the support of the Ministry of Foreign Affairs
of the Kingdom of the Netherlands. The content of this publication is the sole responsibility of CCE and the authors and
does not necessarily reflect the views of the Ministry of Foreign Affairs of the Kingdom of the Netherlands.



