Centar ra gradansko obrazovanje
Centre for Civic Education




&

u

a gradansko obrazovanje
y
for Civic Education

t n into English:
or Civic Education




o ESTLTE e professr




From hard
censorship to
subjugation of
RICG

The most important factors at the root of the long-lasting and serious problems
in Montenegrin media are the persistent attempts of the authorities to put
media under their control. Overall, we can observe serious problems arising out
of all three forms of censorship - hard, soft and self-censorship, compounded
by deficiencies in the existing framework and practice of self-regulation and
public regulation, and by political ‘'subjugation’ of public broadcaster RTCG.

Hard censorship is the most measurable and oldest form of pressure. It includes
attacks on journalists and media property. The assassination of the co-owner,
CEO and Editor-in-chief of daily Dan, Dusko Jovanovi¢, was the beginning,
according to official data, of a series of 92 attacks on journalists and media
property in Montenegro between 2004 and the end of 2019". Most of these
cases were never properly closed. Especially disturbing were the attacks in 2018
on Olivera Laki¢ from daily Vijesti and in 2007 on Tufik Softi¢ from weekly
Monitor. This shows that the institutions in charge work neither responsibly
nor professionally, mostly due to political constraints, given that most of these
attacks were directed at journalists and media with a critical aftitude towards the
ruling party and its associates. This is why Montenegro is considered an unsafe
country for journalists and media determined fo tackle the most sensitive issues
of government's accountability, corruption and organized crime.

Soft censorship is a newer, less visible but dangerous form of pressure that
has already left serious marks on the Montenegrin media sector, undermining
its market. It is implemented primarily through politicized, discretionary and

1 85 attacks by December 2017 (Statement by D.Pejanovic, Ministry of the Interior. April
2018), four in 2018 (Laki¢, Sadikovi¢, Jovanovi¢, property of the newspaper Sloboda),
and three in 2019 (Popadi¢, Adrovi¢, Otasevic).



MediainMontenegic

between tne stranglenold of power andthestrugglefor the profession

non-transparent allocation of public funds, subsidies, and commissions, e.g.
for advertising, to the media. It therefore constitutes misuse of public money,
creation of monopolies, abuse of regulatory and inspection powers and unlawful
pressures. Previous studies by the Centre for Civic Education (CCE)?, which was
first to raise this issue in Montenegro, demonstrate that access to various forms
of public funding for media is directly related to how favourable or critical their
reporting on the government's activities is. Those who report positively on the
government and the ruling party members receive the largest amount of funds,
while others are denied state financing and commissions. The authorities have
tried fo ignore or deny the findings of CCE's researches for years, despite the
fact that they have been regularly cited in numerous international reports. The
problem was finally recognized and addressed in a satisfactory manner in the
new Draft Media Law, adopted by the Government of Montenegro at the end
of 2079.

Self-censorship emerges as a consequence of the hard and soft censorships.
Fewer journalists are ready to dedicate themselves to professional and
investigative journalism, and this has an impact on the overall decline in the
reporting quality which is currently at a worryingly low level in Montenegro.

Self-regulation has been virtually halted at a very early stage by deep polarization
in the media sector — a polarization that was only heightened by the negative
actions of the authorities®. One of the first victims was the Code of Journalists,
whose provisions are violated ever more frequently and openly. It should be
. _________________________________________________________________________________________________________|

2 Previous publications and studies on this tipic can be found at http://cgo-cce.org/
en/izdavastvo/demokratija-izdavastvo/#.XgrNCagzblU

3 Centre for Civic Education (2019) "The Concscience of the Fourth Estate” Available
at http://media.cgo-cce.org/2019/02/Fourth-Estate-Conscience.pdf



http://cgo-cce.org/en/izdavastvo/demokratija-izdavastvo/#.XqrNCagzbIU
http://cgo-cce.org/en/izdavastvo/demokratija-izdavastvo/#.XqrNCagzbIU
http://media.cgo-cce.org/2019/02/Fourth-Estate-Conscience.pdf

noted that individual self-regulators (covering one or two media) demonstrated
a higher degree of commitment and professionalism than the Media Self-
Regulation Council (MSRC), which is closer to the authorities. It would therefore
be counterproductive for the authorities to continue the practice of privileged
support to the Media Self-Regulation Council (MSRC), as foreseen by the Draft
Media Law. Such an approach is contrary to the principle of self-regulation and
continues to strengthen divisions within the media sector, without contributing
to the necessary improvement of ethical standards.

The Agency for Electronic Media (AEM), the public regulator, has not so far
consistently applied the Law on Electronic Media, which led to failures to
respond adequately, including the final measure - revoking the operating
licence for those who drastically or continuously violated the Law. Such (non)
work of the AEM stimulated unfair competition in the media market and allowed
marketing revenues to be channeled fo broadcasters who failed to produce
sufficient programnming material in Montenegro, as they committed to do by
the rules of obtaining a broadcasting license, and for some of them it is even
questionable whether the extent of production fulfils the minimum obligations
under the licenses. The fact that AEM turned a blind eye fo the violations of
programme principles and standards for themedia friendly to the authorities
also undermined not only the media market, but also professional standards
and ethical norms. Instead of being the bulward of the principles that govern
the provision of audio-visual media services, AEM often cooperated in breaking
those principles by failing to consistently apply the Law to all media®.

The takeover of RTCG by the ruling party represents the most direct
demonstration of political pressure on media in the last four years and has
been identified as such by relevant international reports. In 2016, the RTCG
Council appointed as Director-General a person who is a professional and
not affiliated to any political structure, thereby causing the ruling Democratic
Party of Socialists (DPS) to lose control over the public broadcaster RTCG.
Improvements in RTCG's programmme were soon evident, especially in the
expansion of the space for plurality of opinions, but also in the reporting on a
I EEEEEEEEE——

4 Centre for Civic Education (2019) "Controlled Chaos in electronic media” Available
at http://media.cgo-cce.org/2019/08/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-
medija-ENG-web.pdf



http://media.cgo-cce.org/2019/08/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-medija-ENG-web.pdf
http://media.cgo-cce.org/2019/08/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-medija-ENG-web.pdf

broad, and to the authorities' uncomfortable range of issues: the primary tasks
of a genuine public service broadcaster. DPS responded with a campaign that
lasted nearly a year and succeeded in unlawfully 'cleansing’ the RTCG Council
of disobedient civil society members and replacing them by its loyalists. This
was followed by unlawful dismissals of the managerial and editorial staff. Today,
RTCG is exactly what DPS wanted it to be - closed to argumentative, different
and critical opinions, with occasional simulations of this otherness through the
voices of the already identified new forces among the DPS' ‘players:

Journalists and critically
oriented media remain a target

The number of attacks on journalists went down in 2019, but none of
the most serious older cases, such as the murder of the co-owner, CEO
and Editor-in-chief of daily Dan, Dusko Jovanovi¢ (2004), the attempted
murder of journalists of daily Vijesti and weekly Monitor, Tufik Softi¢
(2007) and Oliver Laki¢ (2018)5, has been resolved.

In 2016, the Government of Montenegro established a commission with
the task of monitoring the actions of state institutions in investigating
attacks on journalists and media property. After the expiry of its two-year
term, the mandate of the Commission was extended by another two
years. In both periods the Commisison faced (in)direct obstruction of its
work. The president of the Commission, Nikola Markovi¢, has repeatedly
complained about the lack of political will fo properly investigate the
cases of afttacks against journalists®.

5 The attack on Oliver Lakic was first qualified as attempted murder and later requalified
as infliction of serious bodily injury - https://www.vijesti.me/tv/slucaj-napada-na-
oliveru-lakic-kako-je-pokusaj-ubistva-postao-nanosenje-teskih-tjelesnih-povreda

6 https://www.dan.co.me/?nivo=3&rubrika=Drustvo&datum=2018-03-29&clanak=640576



https://www.vijesti.me/tv/slucaj-napada-na-oliveru-lakic-kako-je-pokusaj-ubistva-postao-nanosenje-teskih-tjelesnih-povreda
https://www.vijesti.me/tv/slucaj-napada-na-oliveru-lakic-kako-je-pokusaj-ubistva-postao-nanosenje-teskih-tjelesnih-povreda
https://www.dan.co.me/?nivo=3&rubrika=Drustvo&datum=2018-03-29&clanak=640576

In 2019, three new attacks on journalists occurred in Montenegro’, one
of which was physical, while the other two were qualified as intimidation
or verbal threats. In two cases, targets were journalists of privately-owned
outlets - dailies Dan and Vijesti, and the third was the director of Radio
Tivat, a local public radio station.

The journalist of the daily Dan, Vladimir Otasevi¢, was physically assaulted,
while the reporter of daily Vijesti from Ulcinj, Samir Adrovi¢, and the director
of Radio Tivat, Dragan Popadi¢ suffered verbal threats (intimidation). The
perpetrators and their motives are known in all three cases.

Otasevi¢ was physically attacked by Mladen Mijatovi¢, a police officer
who was in the company of the controversial businessman Dragan
Bedirovi¢ (he is unofficially his bodyguard) and Senior State Prosecutor
Milog Soéki¢. Otasevié took a photo of Bedéirovi¢ and Prosecutor Soéki¢
with his mobile phone while they were leaving the mobile phone store
in the business center Delta City in Podgorica. This provoked a reaction
from Mijatovi¢ reaction, who approached and had aggressive physical
contact with the journalist, as can be seen in the surveillance camera
footage published in the media.

Popadi¢ was insulted in a public space and threatened by local
businessman Rade Arsi¢, who was dissatisfied with Radio Tivat's coverage
of the legal proceedigs launched by the Arsi¢ family.

Samir Selovi¢, a brother of a local head of the Muslim community (imam),
threatened Vijesti's reporter Adrovic via Facebook due to his dissatisfaction with
his coverage of an event in Sas, in which imam Jetmir Selovi¢ was involved.

T Regional Platform https://safejournalists.net/me/homepage/



https://safejournalists.net/me/homepage/

MediainMontenegic

between tne stranglenold of power andthestrugglefor the profession

The suspects in the cases of attacks on Popadi¢ and Adrovi¢ were both
prosecuted, while charges against the suspect in the attack on Otasevi¢
were dismissed. On 11 July 2019, the Misdemeanour Court in Kotor
fined businessman Arsié. The trial against Adrovic¢'s attacker has not yet
been finalized. In the case of the attack on Otasevi¢ however, the Basic
State Prosecutor's Office in Podgorica dismissed the criminal complaint
against the suspect in the attack on Otasevié, concluding that his actions
'do not contain the essential elements of this criminal offense, nor any
other criminal offense that ought to be prosecuted ex officio!

Although the Police sent encouraging signals nine months after the
wounding of the journalist of daily Vijesti, Olivera Laki¢, the optimism
turned out to be misguided and the messages mearly meant to ‘appease’
interested international parties, in particular the European Commission
ahead of the publication of its annual report on Montenegro. Namely, in
February 2019, Deputy Director of the Police administration, Enis Bakovié,
informed the public at a press conference® that police had evidence that
a criminal group, allegedly organized by Filip Besovi¢ from Podgorica, was
behind the wounding of journalist Laki¢. However, no conclusive evidence
to demonstrate that the police were on the right track was subsequently
presented to the public, nor was any such evidence presented to the
Commission for monitoring investigations of attacks on journalists. In its
most recent report, the European Commission again raised a series of
complaints and recommmendations to the responsible judicial authorities
in connection with this case.

There is no progress in solving the attack on the journalist of daily Vijesti and
weekly Monitor, Tufik Softi¢, which is qualified an attempted murder, while the

8 https://www.glasamerike.net/a/crna-gora-policija-napad-novinarka/4794467.html



https://www.glasamerike.net/a/crna-gora-policija-napad-novinarka/4794467.html

attack on Mladen Stojovi¢ (2008), a freelance journalist from Bar, was put ad
acta due to the expiry of the statute of limitation.

In the case of the attack on Stojovi¢, the Commission identified omissions in
the investigation that suggest that the local prosecutor, Milenko Magdalinic¢,
has tried to avoid closer investigation info the allegations that controversial
businessmen Branislav Brano Mi¢unovi¢ and Radojica BoZovi¢ have been
behind the attack. The Commission, in its report, provides an excerpt from a
brief official note according to which ‘Stojovi¢ fold police officers Nedovi¢ and
MilosSevi¢ that the only motive for the attack on him could be his participation
in the show Insider aired on B92 television, in which he appeared and spoke
about shady transactions in the football sectors of Serbia and Montenegro.
Among other, he had mentioned the involvement of Branislav Brano Mi¢unovi¢
and Radojica BozZovi¢! “Mi¢unovi¢ and Bozovi¢ were interrogated ten years later,
two months before the expiration of the statute of limitations was declared,
and after the Commission identified omissions. The manner in which this
was conducted suggests that it was merely a formality. Mi¢unovi¢ refused to
comment af all, and BoZovi¢ denied any involvement in a written statement.

‘Further efforts are needed to prosecute the cases effectively and without delay,
also in order to avoid the application of the statute of limitations. Authorities are
expected o demonstrate zero tolerance for threats or attacks against the media,
and should refrain from making statements that may create an environment not
conducive to freedom of expression, noted the European Commission's 2019
report on Montenegro, stressing that ‘progress in addressing violence against
journalists and media is still very limited, with old cases remaining unsolved™.

Not until 15 years after the murder of Dugko Jovanovi¢ (27 May 2004) did the
authorities acknowledge omissions in the investigation that led fo this crime
remaining unresolved fo this day, and possibly forever. Parficipating in the
Roundtable ‘Media and Media Environment in Montenegro, organized by the
parliamentary EU Integration Committee, Director of the Police Administration,

9 Report on the work of the Commission for monitoring actions of responsible authorities in
the investigation of cases of threats and violence against journalists, murders of journalists
and atftacks on media property for the period from 23 January until 23 May 2017

10 https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-

montenegro-report.pdf



https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf

Veselin Veljovi¢, stated that the omission was made by the prosecutor whose
name was not mentioned, and who allegedly choose to interrogate the suspect,
Damir Mandi¢, on the following day, instead of the evening of the assassination.
interrogate the next day, not on the same evening. Mandi¢, who was later
accused of complicity and sentenced to 18 years' imprisonment, had consulted
a lawyer on the following morning and choose to exercise his right to silence,
and thus did not repeat fo the prosecutor what he had beforehand fold to the
police. The prosecutor in question was Novak Raznatovi¢, who soon afterward
left the Prosecution and continued working as a lawyer.

Regarding the acknowledgment by the director of Police administration,
President of the Government's Commission for monitoring investigations of
aftacks on journalists, Nikola Markovi¢, who is the deputy editor-in-chief of the
daily Dan said that ' the authorities and responsible institutions are scandalously
aftempting to relativize their responsibility for fiffeen years of inaction in

indentifying Dusko Jovanovié's killers and those who ordered his murder.”

The Commission has for a long time recommended to the Government to
involve foreign experts in order o resolve the most serious cases of attacks
against journalists. The president of the Commission announced in early 2020
that the Government had finally approved the hiring of a foreign expert, but that
'it remains to be decided whether it will be the FBI, New Scotland Yard or some

partner German service!”

According to the Commission's data, the statute of limitation will irrevocably
apply to the assassination of Dusko Jovanovi¢ from 27 April 2034. The
statute of limitation on the case of attempted murder of the journalist of
weekly Monitor, Tufik Softi¢, applies from 1 November 2022. In May 2018, the
statute of limitation applied to the unresolved case of the assault on journalist
Mladen Stojovi¢ expired. The statute of limitations on the four attacks on the
property of the daily newspaper Vijesti from the first decade of the 21st
century expired in 2019. Then in early April 2020 the Police administration

1 https://www.slobodnaevropa.org/a/ubistvo-dusko-jovanovic-tuzilac-umor/30171641.html
12 https://wwwwyijesti.me/tv/emisije/markovic-strucnjak-iz-fbi-skotland-jarda-ili-
njemacke-sluzbe-pomagace-komisiji



https://www.slobodnaevropa.org/a/ubistvo-dusko-jovanovic-tuzilac-umor/30171641.html
https://www.vijesti.me/tv/emisije/markovic-strucnjak-iz-fbi-skotland-jarda-ili-njemacke-sluzbe-pomagace-komisiji
https://www.vijesti.me/tv/emisije/markovic-strucnjak-iz-fbi-skotland-jarda-ili-njemacke-sluzbe-pomagace-komisiji

declared that it had arrested two persons suspected of burning five official
cars of Vijesti during July and August 2011 and February 2014. The Police
have unofficially announced that they identified as suspect Radoslav Gile
Stanisi¢ who is on the run due to charges of another crime. Stanisi¢, who is
considered a member of the criminal group from Podgorica known as the
'Zagori¢ gang, denied, through the media, any involvement in the attack on
the property of Vijesti. The editor-in-chief of Vijesti, Srdan Kosovi¢, said that
they were interested in ‘whether the suspect is merely an executor who was
directly responsible for the crime, or the actual mastermind of the operation!
He also claimed that ‘if he is the mastermind of the operation, it can only
mean two things given that he has just been discovered - that he is more
powerful than the authorities or that he has worked with support of the
authorities. Both options are devastating to the Montenegrin society!™

The European Commission, aswell as otherrelevantinternational institutions
and organizations, have warned for years that no progress has been made
in investigating cases of violence against journalists, both recent and old
ones, despite promising statements by government officials. They also
warn that the pressure on journalists and the media continues. The lack
of results of the authorities in investigating and prosecuting attacks on
journalists and the media reinforces the impression of impunity for these
crimes, as well as the conviction that the authorities have some interest in
not addressing this issue.

13 https://www.ijesti.me/vijesti/crna-hronika/policija-rasvijetlili-smo-slucajeve-paljenja-
vozila-vijesti

14 https://www.vijesti.ne/tv/emisije/paljenje-vozila-vijesti-ili-je-nalogodavac-jaci-od-
vlasti-ili-je-imao-podrsku



https://www.vijesti.me/vijesti/crna-hronika/policija-rasvijetlili-smo-slucajeve-paljenja-vozila-vijesti
https://www.vijesti.me/vijesti/crna-hronika/policija-rasvijetlili-smo-slucajeve-paljenja-vozila-vijesti
https://www.vijesti.me/tv/emisije/paljenje-vozila-vijesti-ili-je-nalogodavac-jaci-od-vlasti-ili-je-imao-podrsku
https://www.vijesti.me/tv/emisije/paljenje-vozila-vijesti-ili-je-nalogodavac-jaci-od-vlasti-ili-je-imao-podrsku

Media in Montenegr

between tne stranglenold of power andthestrugglefor the profession

Money for the obedient

On the 2019 Media Sustainability Index, compiled by the international
organization IREX, of Montenegro™ scored 2.45%, which classifies
Montenegro as a country with “nearly sustainable” media.

There are more than 140 media outlets in Montenegro. Print media
are a minority - four daily newspapers and one weekly. There are also
several local newspapers with small circulation and one electronic news
agency. There are 52 radio stations, of which 37 are privately owned
and 15 are public radio broadcasters. Only national public radio station
(Montenegrin Radio - RCG) has two channels. There are 19 TV stations,
but the public broadcaster Montenegrin Radio and TV (RTCG) has three
TV channels. There are three privately owned television stations with a

15 The Media Sustainability Index is obtained by analyzing the state of freedom of
speech, the plurality of media available to citizens, professional journalism standards,
the business sustainability of the media and the efficiency of institutions that support
independent media. The average values of all indicators, obtained from local media
professionals and experts, are used to calculate unique results according to these
criteria, and unique results to obtain a total score for each country. Countries whose
overall score is between O and 1 are characterized as anti-free and media in them as
‘unsustainable’ Countries with a score between 1and 2 are considered 'unsustainable
mixed system’ and those with a score between 2 and 3 are seen as 'nearly sustainable
media’ Countries with a total score between 3 and 4 are considered to have achieved
'sustainability’ in the media field.

16 https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-
eurasia-2019-full.pdf



https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-full.pdf
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-full.pdf

national frequency and 11 cable chanlnes. There are also five local public
television stations.

According to the analysis of the Trade Union of Media, which was
compiled on the basis of the financial statements taken from the website
of the Department of Public Revenues of Montenegro’, the 70 largest
media in 2018 had around €35.7 million in revenues and nearly €35.4
million in expenditures. Almost half of the revenues (at least 16.5 million
euros) come from public sources, i.e. from the budgets of the state and
local self-govnerments. Of that money, €12.5 million has been allocated
to RTCG, the national public broadcaster'.

Data of the Department of Public Revenues of Montenegro, which were
published in the media, indicate that media organizations entered 2018
with a tax debt of €2.6 million™. There are no media outlets on the list
of biggest debtors published by the Department of Public Revenues in
late November 2019.2°

The Government has repeatedly provided state aid to private media, in
ways whose legality is highly questionable, to say the least. This included
writing off debts worth €1,847189 that were owed by private broadcasters
to the Radio Broadcasting Centre in March 2017. However, the total
amount of this type of state aid is far higher, as pointed out by Minister of
Culture Aleksandar Bogdanovi¢ in July 2019, at the Global Conference
for Media Freedom in London. On this occasion, Minister Bogdanovi¢
said that 'since the opening of negotiations with the European Union,
the Government of Montenegro bought on the non-discriminatory basis
debts of commercial broadcasters in the amount of seven million euros’,

17 https://safejournalists.net/me/montenegrin-media-in-2018-earned-36-million-
euros-profit-300000-euros/

18 http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/FINANSIJSKI%201ZVJESTAJ%20
RTCG%202018.pdf?id=2203

19 https://www.novosti.rs/vesti/planeta.300.html|:728626-Dugovi-gase-crnogorsku-
sedmu-silu

20 http://www.poreskauprava.gov.me/vijesti/216256/AzURIRANA-CRNA-LISTA-
PORESKIH-OBVEZNIKA.html



https://safejournalists.net/me/montenegrin-media-in-2018-earned-36-million-euros-profit-300000-euros/
https://safejournalists.net/me/montenegrin-media-in-2018-earned-36-million-euros-profit-300000-euros/
http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/FINANSIJSKI IZVJESTAJ RTCG 2018.pdf?id=2203
http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/FINANSIJSKI IZVJESTAJ RTCG 2018.pdf?id=2203
https://www.novosti.rs/vesti/planeta.300.html:728626-Dugovi-gase-crnogorsku-sedmu-silu
https://www.novosti.rs/vesti/planeta.300.html:728626-Dugovi-gase-crnogorsku-sedmu-silu
http://www.poreskauprava.gov.me/vijesti/216256/AzURIRANA-CRNA-LISTA-PORESKIH-OBVEZNIKA.html
http://www.poreskauprava.gov.me/vijesti/216256/AzURIRANA-CRNA-LISTA-PORESKIH-OBVEZNIKA.html

n\ledia in Montenet

- mmmwmwwﬂmm‘mmm

\\ -

presenting this as an 'example of supporting the development and
protection of media pluralism'?'.

‘Montenegro Media Sector Inquiry with Recommendations for
Harmonisation with the Council of Europe and European Union
standards'??, prepared in 2017 for the Council of Europe finds that ‘the
most critical area is the direct and indirect use of public money in the
media, which lacks the transparency and fair application of State aid
rules’ It is further noted that 'various formal or informal mechanisms’
have been put in place to allow some of the media to artificially survive,
such as writing off their debts to various public institutions and statfe
owned companies or groundlessly favouring them in terms with public
advertising money or other public support schemes.

The 2019 European Commission report on Montenegro, states that
‘concerns about fransparency and non-discrimination in state advertising
persist/?® and the Reporters Without Borders 2019 World Press Freedom
Index states that 'the vast majority of public institutions support the pro-
government media by placing advertisements in their publications/?*
Freedom House, in its Freedom in the World 2019 report, also noted that
'The government frequently denies opposition media outlets advertising

contracts from publicly owned or controlled entities!?®

Non-transparent and discretionary forms of public financing for the
media whose editorial policy favors authorities at the national or local
level has first been uncovered by the Centre for Civic Education (CCE)
which has continued to point to this problem in its analyzes, advocating
for equal opportunities for all media in Montenegro.?® The CCE gathered

271 http://www.mku.gov.me/vijesti/205588/Ministar-Bogdanovic-govorio-tokom-
prvog-dana-Globalne-konferencije-o-slobodi-medija-u-Londonu.html

22 https://rm.coe.int/analiza-medijskog-sektora-u-crnoj-gori-sa/16807b4d7d

23 https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-
montenegro-report.pdf

24 https://rsf.org/en/montenegro

25 https://freedomhouse.org/country/montenegro/freedom-world/2019

26 http://cgo-cce.org/en/izdavastvo/demokratija-izdavastvo/#.Xqr3NégzblU



http://www.mku.gov.me/vijesti/205588/Ministar-Bogdanovic-govorio-tokom-prvog-dana-Globalne-konferencije-o-slobodi-medija-u-Londonu.html
http://www.mku.gov.me/vijesti/205588/Ministar-Bogdanovic-govorio-tokom-prvog-dana-Globalne-konferencije-o-slobodi-medija-u-Londonu.html
https://rm.coe.int/analiza-medijskog-sektora-u-crnoj-gori-sa/16807b4d7d
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://rsf.org/en/montenegro
https://freedomhouse.org/country/montenegro/freedom-world/2019
http://cgo-cce.org/en/izdavastvo/demokratija-izdavastvo/#.Xqr3N6gzbIU

financing data on the basis of requests for free access to information
sent to various public sector bodies. Its figures therefore reflect those
sent by the authorities, and they are by no means final, as some
institutions persistently refused to divulge information — among them
some of the largest advertisers - and only about 70% of them submitted
the requested data. Nevertheless, CCE's reports reveal that public sector
bodies are significant investors and consumers in the media market, but
also that there are objectively unclear criteria for such consumption, but
that their consumption is not based on objective criteria, i.e. it does not
reflect the media's popularity or audience size or the citizens' trust in
the media, but is rather based on whether the outlet in question reports
flatteringly or critically about the authorities’ work.

When gathering the information for its studies, the CCE also encountered
some atypical examples of non-transparent media financing. Thus, Press
LLC from Podgorica, the owner of portal Analitika, signed in 2015 several
contracts according to which it received payment to publish on its portal
information of interest to the contractor over a set period. According to
the findings of the CCE researcher, Press LLC signed such contracts with
two municipalities, two independent state agencies and one ministry?’.

Theauthorsofthe Montenegro Media Sector Inquirywith Recommendations
for Harmonisation with the Council of Europe and European Union
standards, whose report cited cited CCE's findings, concluded among
other that ‘public financing should not be used to support 'pro-
government media’ because it is a highly destabilizing factor, threatening
not only the integrity of the market, but also undermining the principal role

27 https://www.pcnen.com/portal/2016/12/29/novinarstvo-s-cijenom/



https://www.pcnen.com/portal/2016/12/29/novinarstvo-s-cijenom/

MediainMontenegic

between tne stranglenold of power andthestrugglefor the profession

of the media as well as citizens' trust in the media’ State Department in
its Country Report on Human Rights Practices in Montenegro also cites
CCE's findings to express concern about this practice®®.

This issue has finally been addressed in a satisfactory manner in the
draft Law on Media proposed by the Government of Montenegro,
which incorporated CCE's recommendations. The law is currently under
consideration by the Parliament. Its Article 10 stipultes the obligation to
enter indo the Media Records, in addition to the basic information, 1)
information on the amount of financial resources allocated to media for
the provision of public services in accordance with this Law; 2) data on
the amount of funds received from the public sector, here understood to
mean entities designated by the law on budget and fiscal responsibility
(hereinafter: the public sector); 3) changes of recorded data and date
of change of data, with the note that the data referred to 1) and 2)
must be submitted by the founder of the media. In addition, a separate
chapter of the law introduces three new articles that define in detail the
transparency of public financing to media.

Article 15 obliges public sector bodies to publish on their website by 31
March of the currentyear records on payments to the media for advertising
and other contracted services from the previous year, including those
funds sent through intermediaries or agencies, and to clearly differentiate
payments for advertising from payments for other media services. The
Draft Law also emphasises that public procurement rules must apply to

28 https://www.state.gov/reports/2019-country-reports-on-human-rights-practices/
montenegro/



https://www.state.gov/reports/2019-country-reports-on-human-rights-practices/montenegro/
https://www.state.gov/reports/2019-country-reports-on-human-rights-practices/montenegro/

advertising procedures. Furthermore, Article 16 specifies the obligation
of public sector bodies to submit records of payments to the media on
any basis to the Ministry of Culture, to be consolidated and published in
the form of an annual report for the previous year on its website until 1
January of the current year.

In this way, the Government has effectively acknowledged the problem
of discretionary financing of the media and found a way fo regulate it.
I+ should be emphasized that these solutions are a novelty, not only
for Montenegro, but also for other countries in the region which are
facing the same problem. In this area at least, Montenegro has been
making progress, although the law is still in a draft stage. It would not
be good if the changes were to take place during the parliamentary
procedures that would result in design flaw and thus invalidate this
important legal improvement. Of course, it will be important to monitor
the implementation of the adopted legal solutions, which should provide
a fair market opportunity for all media.

The Draft Law on media also envisages establishment of a Fund for the
promotion of pluralism and media diversity, to be financed from the
state budget in the amount of ‘at least 0.08% of Montenegro's current
budget defined by the annual Law on the budget. However, the Draft
Law does not oblige the State to keep this Fund constantly functional,
but stipulates that ‘the State may provide part of the funds from the
budget of Montenegro for the purpose of providing public services, in
order to exercise the rights guaranteed by the Constitution and the law'. It
prescribes that the money would be used 'for: 1) non-commercial media
content of public interest, in the languages of minority nations and other
minority national communities; and 2) non-commercial media content
of public interest in non-profit print media.! The funds, as prescribed,
would be allocated ‘according to the manner and conditions set by an
act of the Ministry, would be allocated once a year through a call for
proposals managed by the Council of Regulators for Audiovisual Media
Services (60%) and an Independent Commission established by the
Ministry (40%). The money allocated by the Council will be in the sub-
fund of commercial and non-profit media, and the one allocated by the



o Levezn e SUANGENOTpOver B0

Independent Commission will be in the sub-fund for daily and weekly
print media and online publications. The list of eligible areas that the
Draft Law prescribes, although formally extensive (16 areas), bypasses
some substantively important areas that could encourage development
of investigative journalism and professionalism in the media.

The Draft Law on Media also contains a provision that has been criticised
during the public debate, because it prescribes that the allocation of
funding should favour those media organizations that are members of a
collective self-regulation body. Current practice suggests that this would
a priori favour the pro-government media gathered in the Media Self-
Regulation Council, which would mean that equal opportunities for the
media are narrowed through this mechanism.

self-regulatory or a political court

The Code of Ethics of Montenegrin Journalists was adopted in 2002 by
five main journalistic and media associations. The text of the Code was
amended at the end of 2015 through a joint effort of the representatives
of the most prominent media.

Media Self-Regulation Council (MSCR)?°, a collective self-regulatory
body funded in March 2012 by a group of public and private medisa,
has for years sought to impose itself as an impartial and credible self-
regulatory body responsible for all media in Montenegro. However, the
suggestions addressed to it by independent experts3° were not accepted
until 2077, when MSRC finally ended the practice of ruling on complaints
against media who are not its members and acknowledged the fact that
it was not the sole guardian of the Code?'.

. _________________________________________________________________________________________________________|

29 http://www.medijskisaviet.me/index.php/mne/o-nama

30 https://www.hraction.org/2012/10/19/monitoring-novinarskih-samoregulatornih-
tijela-u-crnoj-gori/

37 Centre for Civic Education (2019) "The Concscience of the Fourth Estate”. Available
at http://media.cgo-cce.org/2019/02/Fourth-Estate-Conscience.pdf



http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/o-nama
https://www.hraction.org/2012/10/19/monitoring-novinarskih-samoregulatornih-tijela-u-crnoj-gori/
https://www.hraction.org/2012/10/19/monitoring-novinarskih-samoregulatornih-tijela-u-crnoj-gori/
http://media.cgo-cce.org/2019/02/Fourth-Estate-Conscience.pdf

Privately owned dailies Vijesti and Dan, as well as weekly Monitor, have had
readers' protectors (Ombudspersons) since 2013 and 2014, and these
continued to operate in 2019. The two remaining private daily newspapers
published in Montenegro (Pobjeda and Dnevne Novine) belong to the
group of about twenty print and electronic media that founded the MSRC.

Another collective self-regulatory body was founded in 2012 by a group
of local media and periodicals, but it was short-lived, and no activity was
recorded in 2019.

For a large number of new electronic media (electronic publications)
recorded by the Agency for Electronic Media (AEM), there is either no
reliable data on their owners and editorial teams or they do not have any
form of self-regulation.

The MSRC website states that its commission for complaints decided on
only one complaint in 2019, which was rejected®.

The Ombudsperson of the daily Dan, llija Jovicevi¢, received eight
complaints in 2019 and all were rejected®.

The Ombudsperson of the newspapers Vijesti and Monitor, Paula
Petricevi¢, received 25 complaints in 2019. She upheld two complaints
fully, five partially, and eight readers’ complaints about media reporting
were resolved through mediation. Other complaints were rejected. The

32 htip://www.medijskisaviet.me/index.php/mne/zalbe-i-postupci/90-odluka-po-
zalbi-branka-radulovica-protiv-pobjede-16-07-2019
33 https://www.dan.co.me/ombudsman/index.php?nivo=2



http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/zalbe-i-postupci/90-odluka-po-zalbi-branka-radulovica-protiv-pobjede-16-07-2019
http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/zalbe-i-postupci/90-odluka-po-zalbi-branka-radulovica-protiv-pobjede-16-07-2019
https://www.dan.co.me/ombudsman/index.php?nivo=2

MediainMontenegic

between tne stranglenold of power andthestrugglefor the profession

Ombudsperson of Vijesti and Monitor once acted on her own initiative,
pointing to the importance of mediation in self-regulatory practice. 'If
we want readers to have confidence in the self-regulatory mechanism
of Vijesti, the agreements reached through the mediation process must
have equal meaning and equal obligation for all, Petricevi¢ wrote34.

Although the Radio and Television of Montenegro are the founders
and members of the Media Self-Regulation Council, issues regarding
violations of professional principles and standards, which are defined in
the Rulebook on Programme Principles and Professional Standards of
RTCG®5, are adressed by the Commission for Complaints of listeners
and viewers, whose recommendations RTCG adopts or rejects.

MSRS announced in mid-2018 that it was suspending activities due to
lack of funds. The work of the MSRC in the first two years was funded from
the state budget and money from international donations, and later, the
budget, via Ministry of Culture, discretionally funded its work. Although
the Statute of the MCRC3® envisages financing from the membership
fees, there is no information whether this was ever a practice and if so,
what percentage of the costs of the joint regulatory body had been
covered by member contributions.

The daily newspapers Dan and Vijesti, as well as the weekly Monitor, fund
the activities of their self-contained self-regulatory bodies from their own
resources.
'
34 https://www.ijesti.mne/ombudsman/dodatan-oprez-pri-izviestavanju

35 htip://www.rtcg.me/rtcg/dokumenti/requlativa.html

36 http://www.medijskisaviet.me/index.php/mne/dokumenti/ostali-dokumenti



https://www.vijesti.me/ombudsman/dodatan-oprez-pri-izvjestavanju
http://www.rtcg.me/rtcg/dokumenti/regulativa.html
http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/dokumenti/ostali-dokumenti

The MSRC has not amended its Statute and Rulebook of the Commission
for Complaints, and there are therefore still no binding sanctions for the
media that violate the Code of Journalists of Montenegro. These documents
do not even prescribe a mediation process between the media and those
who believe its reporting had violated the professional ethical standards.

Contrary to the MSRC, the acts on the establishment of self-contained
self-regulatory bodies in the dailies Dan and Vijesti and weekly
Monitor have specified sanctions that apply to the media should the
Ombudsperson conclude that its reporting had violated a provision of
the Code of Journalists of Montenegro. The acts establishing the office
of the Ombudsperson also prescribe the possibility of mediation.

The Government's Draft Law on Media also reveals that the Government
has not given up on intervention in the mediaself-regulation; through its
intention to privilege a friendly self-regulatory body. On several occasions,
senior Government officials publicly stated that the Government will fund
self-regulation, thus demonstrating a fundamental ignorance of the
concept of self-regulation and intention to de facto turn it into regulation.
The Draft itself stipulates that 'the media may form a collective external
self-regulatory body and any media may form an internal self-regulatory
body", but other provisions quickly turn to favouring one self-regulatory
body. More specifically, the draft law stipulates that in allocating money
from the Fund for the promotion of pluralism and media diversity, ‘priority
is given to the founders of media who are members of external self-
regulatory bodies.! By channeling financial support to the mediawho agree
to a certain form of self-regulation, the law thus automatically privileges
one group of pro-government media, a fact that was immediately pointed
out representatives of civil society in the working group that prepared the
Draft Law on Media, and during public debate on the Draft Law, but also
in their later discussions of this provision.

The Draft Law also prescribes public funding for self-regulation through
annual allocation of funds for the operating costs of various self-
regulation mechanisms, based on the received applications for funding.
It is clear that there is no genuine desire of the Government to support



professionalization of the meda, as this could be done through many
other mechanisms that are deliberately bypassed. It is also clear that the
concept of self-regulation would become void if it were to be funded by
the state, instead of the media outlets investing in it.

At the same time, the Draft Law on the National Public Broadcaster
Radio-Television Montenegro (RTCG) stipulates that the national public
broadcaster, which is one of the founders of the Media Self-Regulatory
Council (MSRC), will in the future will have a self-contained self-regulatory
body - the Ombudsperson - but will not have access to the funds of the
Fund for promotion of pluralism and media diversity.

The regulator wakes up only when
the authorities press a button

The Agency for Electronic Media (AEM) has failed to position itself as
an independent regulator, the role assigned to it by the Electronic Media
Law. The election of a new director at the end of February 2019 confirmed
that its independence was highly questionable: Goran Vukovi¢, the new
director of AEM, was an electrical engineer at AEM for years and is a
close relative of a senior DPS official, Miodrag Vukovic.

In its 2019 Report on Montenegro, the European Commission expressed
serious concern about the continued political interference in the work of
the AEM*".

Confirmation of the existence of direct political influence on AEM's
decisions is the sanctioning, in February 2020, of two cable TV stations
(Happy TV and Pink M), both based in Serbia. These channels had strongly
attacked the Montenegrin authorities for the adoption of the Law on the

37 https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-
montenegro-report.pdf



https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf

Freedom of Religion, and the Council of the Agency for Electronic Media
(AEM) qualified their criticism as incitement to hatred, discrimination,
and intolerance towards persons of Montenegrin ethnicity. Council of
the Agency for Electronic Media banned all broadcasting by these two
channels 10 May 2020. This could have in itself been defendable if it was
in line with a consistent policy by AEM. However, for years, the Council of
the Agency for Electronic Media folerated serious violations of professional
standards at the expense of opponents of the Montenegrin authorities in
the programme of the same Pink M television, responding merely with
warnings after numerous complaints. The warnings continued to be the
only measure the AEM took despite their evident ineffectiveness and
despite the fact that each warning contained a clause that stated that in
case of repeated violations the next measure taken will be more severe®.
This did not happen, however, until the operators began to demonstrate
their lack of professionalism at the expense of the Montenegrin authorities.
For almost eight years, AEM has also failed to uphold Article 82 of the
Electronic Media Law, which obliges cable operators to protect minors
from inappropriate content. It was not until February 2019 that AEM
adopted amendments to its 2011 Rulebook and imposed time limits for
certain content to protect the minors.

The non-governmental organization Media Center, which initiated
amendments to the rulebook, said the initiative would not have been
accepted 'if the AEM had not received a clear political order from the

38 Centre for Civic Education (2019) "Controlled Chaos in electronic media” Available
at http://media.cgo-cce.org/2019/08/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-
medija-ENG-web.pdf



http://media.cgo-cce.org/2019/08/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-medija-ENG-web.pdf
http://media.cgo-cce.org/2019/08/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-medija-ENG-web.pdf

MediainMontenegic

between tne stranglenold of power andthestrugglefor the profession

authorities to block the broadcasting of Happy TV and Pink television,
which became undesirable in Montenegro once they begun to criticize
public officials’ The aforementioned channels have been broadcasting
reality’ programmes throughout the day, via cable operators. Even once
the amended Rulebook came into force, the Media Centre again had to
intervene at the end of March 2019, to remind the AEM to apply its own
rules and 'force cable operators to restrict the broadcasting of content
that may harm minors,.

As concerns complaints against electronic publications, the AEM
declared it did not have jurisdiction over those and stating in its decisions
on such complaints that ‘the Rulebook on programme strandards in
electronic media prescribes standards for the providers of AVM services
(broadcasters and cable operators) but not electronic publications'®.
The Electronic Media Law (Article 144, paragraph 1) prescribes the
procedure for ‘complaints by a natural or legal person regarding the
operation of a provider of AVM service or electronic publication’, but the
Rulebook does not, in fact, mention AEM's competencies with regard
to the programming standards of electronic publications. This means
that the law and the by-law are aligned, which the fact which was used
by AEM to avoid responsibility for such cases, although it is indisputable
that the higher-ranking act, i.e. the Law, gives it the jurisdiction over
electronic publications.

Although in recent years many objections were raised against the AEM
taking over the responsibilities that should lie with self-regulatory bodies

39 https://aemcg.org/?s=portal+vijest%2C+prigovor



https://aemcg.org/?s=portal+vijest%2C+prigovor

and not the public regulator, the Draft Law on Audio-Visual Media Services
stipulates, as mentioned above, that the AEM should ‘decide on complaints
by individuals and legal entities against the operation of AVM service providers
and distributors of linear AVM service' (formerly: decide on complaints by
natural and legal persons against the operation of AVM service providers).
The new draft also introduces the obligation for the Agency to 'encourage
the promotion of self-regulation and the use of co-regulation’

The Draft Law on Audiovisual Media Services, which is to replace
the current Law on Electronic Media, also changes the name of the
independent regulator, renaming the Agency for Electronic Media into
Agency for Audiovisual Media Services. Apart from this minor alteration,
however, the Draft Law infroduces no new provisions that would
guarantee the independence of the regulator. Solutions that would have
accomplished this had been proposed by civil society representatives,
but none was accepted. This also led the Media Center to prepare a
different version of the law, offering solutions that would ensure the
independence of the Agency. The Media Center's proposal stipulates
that nominations for membership of the Council of the Agency should
not be evaluated by MPs in the Parliament of Montenegro, in order to
eliminate the influence of political parties on the work of the Agency.
It also envisages eliminating the methodology for the assessment of
nominations that had been proposed by the Ministry of Culture in the
current Draft Law on AVM Services.

The proposal of the Media Center also differs from the official draft in
that it envisages removal of broadcasters' associations (commercial and
public) from the circle of organisations authorized to nominate members
to the Council, as their participation in the work of this body represents a
potential conflict of interest. This would reduce the number of members
of the Council by two, which the Media Center proposes to replace by
representatives of non-governmental organizations dealing with the
protection of human rights and freedoms.

The Media Center believes that the law should oblige the regulator to
regularly assess whether the audiovisual media service providers are



observing its production and programming standards. Such analyses
would be conducted done at least every six months and would
provide an overview over 'which AVM service providers fulfill the legally
prescribed obligations and obligations arising from the authorization for
broadcasting (own production, etc.)!

RICG - an example of authorities’
resistance to European standards

In 2019, the national public broadcaster RTCG faced criticism
and loss of public frust after the authorities openly undermined its
independence in a campaign that lasted from autumn 2017 until
mid-2018. The campaign began with unlawful dismissal of two
members of the Council and continued with the establishment of a
controlled majority in that managerial body, which then proceeded to
unlawfully dismiss the Director-General of RTCG, Andrijana Kadija and
in her place appointed Bozidar Sundi¢. Sundi¢ himself then illegally
dismissed Director of TVCG, Vladan Micunovi¢, and the editor-in-
chief of First Programme TVCG, Aleksandar Mirkovi¢, as well as his
entire editorial team. All this was done despite stern warnings coming
from the European Union, influential EU Member States, the US and
international organizations. The reactions of all these international
actors, as well as those of Montenegrin NGOs and media associations,
were unanimous in condemning such action, but this had no effect on
the authorities’ determination to take over RTCG.

The depravity of the campaign is also reflected in the three-layered
performance mode which in parallel worked to regain the control
of RTCG, beat back the critical NGOs that worked hard to protect
RTCG's independence of the RTCG, and testing EU's limits in terms
of tolerance towards violations of EU standards and good practices to



which Montenegro had committed itself as part of European integration.
The case of RTCG case is therefore more than a story about media
freedom and its limits- it is a mirror of dysfunctionality of the rule of law
in Montenegro and the lengths to which its authorities are willing to defy
European standards in order to preserve their party's interest, regardless
of the damage it may do to inferest of the public. The case of RTCG
also revealed that, for the first time since Montenegro' independence,
the ruling structure is ready to confront its main partners - the EU, its
Member States and the US - in order to preserve its grip on power, and
this opened the eyes of many in the EU to the true nature of the regime.

In response to the Government takeover of RTCG, the civil movement
'Resist’' organised citizen protests in the streets of Podgorica for several
weeks in early 2019, to demand resignation of the new Director-General
and the current members of the Council of RTCG. In response, the
new Director-General openly said that he and the management are
not in the service of the public and that they will not resign. ‘As far
as management and RTCG are concerned, we work in the service of
the state! Sundi¢ said in an interview with daily Pobjeda, and thereby
acknowledged that he and the new management of the national public
service broadcaster are violating the Law on RTCG, which prescribes
something completely different#°.

40 The activity of public broadcasting services referred to in paragraph 1 of this Article
will provide public audio-visual services that satisfy: democratic, social, cultural,
educational and other needs of public interest of all segments of Montenegrin
society; provides the exercise of the rights and interests of citizens and other entities
in the field of informing, regardless of their political, religious, cultural, racial or sex
affiliation, Article 2, paragraph 2



MediainMontenegic

between tne stranglenold of power andthestrugglefor the profession

Faced with public and harsh criticism of its editorial policy, at the
end of February 2019 the Council unanimously decided to form a
commission whose task will be to analyze the news programme of
TVCG. The decision was made at the suggestion of a member of the
Council, Milan Radovi¢, who, according to the Mina News Agency,
thought there was significant decline in the compliance with journalistic
principles and standards at TVCG, and pronounced one-sidedness in
reporting. However, it is unknown whether this commission was ever
formed of if it conducted any analyses. Certainly, no findings were
reported to the public, and Radovi¢ himself never spoke publicly on
this issue again.

At the end of 2019, the responsible courts adopted final verdicts that
formalized already expressed judgement by expert as well as lay public
that the dismissals of RTCG and TVCG management had been illegal.
The Supreme Court of Montenegro confirmed that Andrijana Kadija
was unlawfully dismissed as Director-General of RTCG. At the end of
December 2019, this court rejected the request to revise the decision
of the High Court in Podgorica, which had previously confirmed that
Kadija had been unlawfully dismissed¥. The Supreme Court also
confirmed that Aleksandar Mirkovi¢ had been unlawfully dismissed
from the post of the editor of the First TVCG programme, rejecting
RTCG's request to revise the verdicts to that effect previously passed
by the Basic Court in Podorica and confirmed by the High Court.#2.
Finally, the Supreme Court of Montenegro also confirmed the verdict of

47 http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/263491/vrhovni-sud-kadija-nezakonito-

smijenjena.html
42 https://wwwwijesti.me/vijesti/drustvo/vrhovni-sud-mirkovic-nezakonito-smijenjen



http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/263491/vrhovni-sud-kadija-nezakonito-smijenjena.html
http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/263491/vrhovni-sud-kadija-nezakonito-smijenjena.html
https://www.vijesti.me/vijesti/drustvo/vrhovni-sud-mirkovic-nezakonito-smijenjen

the Basic Court in Danilovgrad that the former Director of TVCG Vladan
Miéunovi¢ had been unlawfully dismissed?*?.

In Mid-2019, a new RTCG Council was elected. Its president remained
lvan Joveti¢, and among other members reappointed to the Council
were Goran Sekulovi¢c and Milan Radovi¢, who initiated the dismissal of
Andrijana Kadija. Newly appointed members are llija Despotovi¢, Nikola
Tatar, David Delibasi¢, Pavle Radovanovi¢, Predrag Marseni¢ and Bojana
Jokic.

Several prominent non-governmental organizations warned that the
procedure for appointment of the new members to the Council in the
Administrative Committee of the Parliament of Montenegro had again
violated the Law on National Public Broadcaster RTCG**. Namely, the
Administrative Committee accepted as valid the documentation of non-
governmental organizations that nominated candidate Goran Sekulovic,
although these organisations are not active in the field of human rights
profection in the manner prescribed by the Law. Legal criteria have been
ignored for a significant number of NGOs that have proposed Sekulovic,
including, for example, pensioner's associations, folklore ensembles,
vocal and instrumental groups and theatres, as pointed out by the
objecting non-governmental organisations. Their response also notes
that the same is true of a significant number of NGOs from the media
field that supported Milan Radovi¢'s candidacy.

According to the Centre for Civic Education (CCE), Centerfor Development
of Non-Governmental Organisations (CDNGO), Institute Alternative
(IA) and Center for Monitoring and Research (CeMI) the candidacy of
Pavle Radovanovi¢ was also disputable, as at the moment of submitting
his candidacy for the membership of the RTCG Council he had been
appointed by the Government of Montenegro fo the Commission
. _________________________________________________________________________________________________________|

43 http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/257460/vrhovni-sud-micunovic-nezakonito-
razrijesen.html

44 hitps://institut-alternativa.org/en/dps-against-eu-and-us-in-new-action-of-
retaining-control-over-the-rtcg/



http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/257460/vrhovni-sud-micunovic-nezakonito-razrijesen.html
http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/257460/vrhovni-sud-micunovic-nezakonito-razrijesen.html
https://institut-alternativa.org/en/dps-against-eu-and-us-in-new-action-of-retaining-control-over-the-rtcg/
https://institut-alternativa.org/en/dps-against-eu-and-us-in-new-action-of-retaining-control-over-the-rtcg/

aiediain Monteneg

for European Integration and was the Head of the Working Group for
preparing and conducting negotiations on Montenegro's accession to
the EU for Chapter 3 (Right of establishment and freedom to provide
services). His nomination therefore violated Article 26 of the Law on
the National Public Broadcaster RTCG, and the Anti-Corruption Agency
(ACA) had also pointed to this formal obstacle to the appointment
of Radovanovi¢ as a member of the RTCG Council. Although ACA's
opinions had previously served as basis for dismissal of some members
of the RTCG Council who were not exactly made-to-order by the ruling
party, in this case its warning was ignored, which only reinforces the
perception that the Administrative Committee is using double standards
to shape the Council according to the preferences of the ruling party.

The newly appointedCouncil has on several occasions publicly criticized
some editorial errors of TVCG, but has not done anything to even suggest
they would depart from the policy laid out by the Director General
Sundi¢ as 'service to the state! 'Service to the state' has, in the current
circumstances, been recognized by parts of the national public and the
relevant international partners to mean toeing the party line, which is why
this practice raises 'serious concerns'.

The Council strongly condemned the TVCG's reporting on the attack
against the journalist of daily Dan at the Business Center Delta and
requested an internal investigation into this case. On several occasions it
also upheld complaints filed in response to some editorial failures.

However, the Council failed to set the goal of making RTCG the most
trusted media in the country, to lay out the precise timetable for achieving
this goal and to hold the management accountable if they fall short, as
had been suggested by the civil sector.

The Council also ignored requests by the NGO Media Center to publicly
explain why TVCG broadcasted live celebration of the anniversary of
the privatly owned daily Pobjeda and how much it costs to hire TVCG
technicians and staff to have this broadcast in primetime.

The Council had also been delaying, for a long time and without



justification, the publication of the latest annual public opinion poll on
RTCG conducted by IPSOS in October 20194, According to an analysis
by the NGO Media Center®, the latest survey shows substantial decline
on key measures of public opinion compared to previousy ears, and
the decline in confidence in TVCG demonstrates that citizens are not
satisfied with the work of this publicly funded broadcaster.

According to a survey done by NGO Juventas, 76.5 percent of
respondents said RTCG's independence was important to them, with
62.3 percent qualifying it as highly important. The survey indicated that
36.8 percent of respondents believe RTCG is not independent from
political influence, while 25.1 percent said it was partially independent,
and only 251 percent of respondents thought RTCG was mostly or
completely independent?’.

The European Commission's 2019 Report on Montenegro found that
political interference in the work of the national public broadcaster
remains a matter of serious concern®®. This critical position was even
more sharply expressed by the head of the EU Delegation to Montenegro,
Aivo Orav, who tweeted that ‘the latest EC report on Montenegro sent a
clear message about the importance of remedying continued political
. _________________________________________________________________________________________________________|

45 http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/ TV%20RTCG%20BRAND%20
EQUITY%20AND%20IMAGE%20STUDY%202019%20MNE .pdf?id=2358

46 https://www.pcnen.com/portal/2020/03/24/analiza-objavljenih-nalaza-
istrazivanja-javnog-mnjenja-o-rtcg-2/

47 http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/233440/gradjanima-vazno-da-rtcg-bude-
nezavisan.html

48 https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-
montenegro-report.pdf



http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/TV RTCG BRAND EQUITY AND IMAGE STUDY 2019 MNE.pdf?id=2358
http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/TV RTCG BRAND EQUITY AND IMAGE STUDY 2019 MNE.pdf?id=2358
https://www.pcnen.com/portal/2020/03/24/analiza-objavljenih-nalaza-istrazivanja-javnog-mnjenja-o-rtcg-2/
https://www.pcnen.com/portal/2020/03/24/analiza-objavljenih-nalaza-istrazivanja-javnog-mnjenja-o-rtcg-2/
http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/233440/gradjanima-vazno-da-rtcg-bude-nezavisan.html
http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/233440/gradjanima-vazno-da-rtcg-bude-nezavisan.html
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf

MediainMontenegic

between tne stranglenold of power andthestrugglefor the profession

interference in the national public broadcaster RTCG. It is a matter of
serious concern, which requires resolute steps. The tweet was shared by
top EC officials, including EU Commissioner Johannes Hahn, as well as
the United States Embassy in Montenegro.

The Media Center drew public attention to the fact that the Draft Law
on National Service Broadcaster (RTCG), adopted by the Government
at the end of October 2019, contains provisions on the appointment
of members to the RTCG Council that are substantially worse than the
current ones. Namely, the Draft Law on RTCG prescribes that members
of the RTCG Council are appointed by the Parliament of Montenego, and
that the working body of the Parliament (Administrative Committee) will
prepare a shortlist of candidates for the Council based on the biography
and experience of candidates, MPs' interviews with candidates and the
number of institutions or NGOs that supported the candidacy of each
candidate. In this way, the majority in the Administrative Committee
would decide on the candidates and only those who get the support of
the ruling majority could enter the RTCG Council. This would in effect
formalize the ruling party's influence on appointments to the RTCG
Council.



Getting back from the 104th place
In 2019 to the 45th from 2006

There is a worrying continuity to the decline of media freedom in
Montenegro. In 2019, Monenegro ranked 104™ among countries in the
Reporters Without Borders'World Press Freedom Index. As a reminder,
in 2006 Montenegro was 45th on the same list*.

In the reports of the European Commission and other relevant
international institutions and organizations, the problems that have
been noted for years still remain unsolved, and some get even more
complicated, despite the authorities’ alleged commitment to promote
media freedom.

In order to address the fundamental issues identified here, it will be
necessary to implement a series of measures over a relatively short
period, which should, inter alia, include:

e Serious and significant deepening of efforts and intensification of
investigations into the attacks on journalists and media property,
with concrete and measurable results, which include identification of
persons who ordered the attacks;

e Adoption of the Draft Law on Media with several important
changes of the current proposal, in order to: 1) strengthen the
position and responsibilities of the Editor-in-Chief and increasing

49 Decline in media freedom in Montenegro according to World Press Freedom Index
of the Reporters Without Borders- 2019 - 104 (32.74), 2018 - 103 (31.21), 2017
- 106 (33.65), 2016 - 106 (32.79), 2015 - 114 (34.63), 2014 - 114 (34.78), 2013
- M3 (32.97), 2012 - 107 (39.00), 2011 - a survey was not conducted, 2010 - 104
(28.50), 2009 - 77 (17.00), 2008 - 53 (10.00), 2007 - 58 (19.00), 2006 - 45
(11.59)



aiediain Monteneg

the protection of his/her rights; 2) promote functional respect for
plurality and autonomy of the work of self-regulatory bodies by
encouraging the media to invest in this area without attempting to
use public financing to tfransform self-regulation into co-regulation
or regulation, 3) narrow down the priority areas of the Fund for
promotion of pluralism and diversity in media in order to create
more space for media development and investigative journalism,
4) strengthen the responsibility of the media founder and Editor-
in-Chief for the content of reporting, while protecting individual
journalists, 5) shorten deadlines for media intervention to remove
and sanction inappropriate users' comments 6) protect journalists'
sources in accordance with international standards, including in
particular the recommmendations of the Committee of Ministers of
the Council of Europe and refrain from repressive measures to force
journalists to disclose their sources as that may have a chilling effect
on individuals' willingness to relate information tfo the media.

Adopt the Draft Law on RTCG with amendments that would guarantee
financial and editorial independence of RTCG and the managerial
bodies of RTCG. This entails: 1) abolishing the obligation to sign a
contract between the Government and the RTCG, 2) enabling the
RTCG to be financed from donations as well, for all its programme
content, 3) strengthening the programme and financial transparency
of RTCG, 4) removing the provision that calls for the establishment of
an RTCG Financial Board and leaving the managerial responsibilities
with the RTCG Council and Director General of the RTCG, while
strengthening the role and the independence of the RTCG Council,
in particular through the structure, appointment and accountability
procedures for the Council members, and 6) specifying sanctions
for the Director-General of RTCG for the failure to implement an
annual programme and financial plans, as well as decisions of the
Council.

Adoption of a new Law on Audiovisual Media Services, as proposed
by the non-governmental organization Media Center, which would
guarantee the legal framework for the independence of the Agency for
audio-visual Media Services (current AEM) and its managerial bodies.



New calls for appointment of members to the RTCG and AVM
councils. The appointment procedures should be conducted
according to new rules that will comply with the above-mentioned
provisions for the strengthening of independence and plurality of
members of those councils;

Create an environment that will in practical ways allow media
regulators and public service broadcasters to operate without the
burden of inappropriate political interference and pressures, in
accordance with law and professional standards;

Develop as soon as possible by-laws for the Media Law in consultation
with media organizations and NGOs dealing with the medig;

Support self-regulation through establishment of an annual financial
award for the best performing self-regulatory body (having defined
precise performance standards in consultation with the media
organizations and NGO dealing with media);

Support the initiatives to intfroduce media literacy into the formal
education system and create a plan for their implementation with
the involvement of educational institutions, media organizations and
NGOs dealing with the media.



Media in Montenegr

between tne stranglenold of power andthestruggleforthe profession







T
07
2004
9004
7 : : 77 % : / 77
/ A

\\\ s
%/
o \

7 \ Y 7 7 jo»
7 PP, . ” iy LIPS SPIIIIIID,
A ’ 2 / \\\\\\\\\\\\Q 7

RN

Nt
\.\

N






