The pre-election

of the public broadcaster

monitoring of the news programme of
TVCG during the campaign for parliamentary
elections (2016) and local elections in
Andrijevica, Budva, Gusinje and Kotor (2016)

Centar za gradansko obrazovanje
Centre for Civic Education






The pre-election

LENS

of the public broadcaster

monitoring of the news programme of TVCG during the
campaign for parliamentary elections (2016) and local
elections in Andrijevica, Budva, Gusinje and Kotor (2016)

November, 2016.



THE PRE-ELECTION LENS OF THE PUBLIC BROADCASTER
- monitoring of the news programme of TVCG during the campaign for parliamentary elections (2016)
and local elections in Andrijevica, Budva, Gusinje and Kotor (2016) —

Publisher:
Centre for Civic Education (CCE)

Centar za gradansko obrazovanje
Centre for Civic Education
Library:
Democracy

Editor:
Daliborka Uljarevi¢

Authors:
Damir Nikocevié
Svetlana Pesi¢

Associate on publication:
Isidora Radonji¢

Design and production:
Centre for Civic Education (CCE)

Proofread:
Centre for Civic Education (CCE)

ISBN 978-86- 85591-78- 5
COBISS.CG-I1D 31689232



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

ontent

Introduction 6
Legal framework 9
Overview of findings 13
Dnevnik 2 13
General information 13
Democratic Party of Socialists (DPS) 15
Democratic Front (DF) 17

Grand coalition Key (DEMOS, SNP, URA) 18
Democratic Montenegro (Democrats) 19

Social Democratic Party (SDP) 20

Bosniak Party (BS) 21

Social Democrats of Montenegro (SD) 22

Coalition Albanians Decisively (Forca, DUA, Albanian Alternative) 23

Croatian Civic Initiative (CCl) 23

Positive Montenegro (PMNE) 24

Other actors 25
Comparative findings (tables and figures) 26
Interview 30
Debates - parliamentary elections 31
Debates - local elections 33
Conclusions and recommendations 34
Literature and links 36

5



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Ntroduction

The report “Pre-election lens of the Public broadcaster” by the Centre for Civic Education (CCE) was
written as part of the programme Media and democracy. The CCE monitored the reporting of RTCG
from the submission of the last candidacy for the 2016 parliamentary election (20 September 2016)
until the end of the pre-election silence (16 October 2016). The main objective of this analysis is to
inform the public about TVCG’s reporting during the campaign and initiate discussion about the
impartiality and quality of its work as a public service of all citizens of Montenegro.

The monitoring report provides an overview of the representation of different political actors in
the public service, specifically on TVCG', during the analysed period, as well as of the way these
actors were represented in the key news programmes before and during the election silence. As
RTCG is a public broadcaster with national coverage whose purpose is to inform and educate
citizens, and satisfy their needs for timely and accurate information, objective reporting is
a key precondition for development of a democratically aware public and a culture of free
electoral choice.

The Interim report of the OSCE/EDIHR observatory mission to the 2016 parliamentary elections in
Montenegro (08 - 28 September 2016) notes: “The country has a diverse media environment with media
outlets divided along political lines. The legal framework provides for general requirements of the election
campaign coverage in media, mainly focusing on the requirements related to the allocation of free air
time by the public broadcasters. The Agency for Electronic Media is the regulatory body that oversees
the compliance of the broadcast media with the legal framework. A parliamentary committee has been
established to monitor implementation of the laws related to the media”. The report further states: “As
required by the election law, the National Public Broadcaster RTCG is providing contestants with 200
seconds of free time daily for campaign advertisements. In addition, each contestant receives ten-
minutes to broadcast their opening and closing rallies and three three-minute blocks to show footage
of three rallies of the party’s choice.”

The acting editor of the First channel of RTCG, Aleksandar Mirkovi¢, told the public in September of
2016 that RTCG went even further and hired an expert from the public broadcaster of one of the EU
member states “to assist us, so that this election campaign on RTCG could be ran as well as possible”?
Earlier, on his visit to Montenegro in February 2016 to speak at the conference «Freedom of
expression and responsibility of the media », president of the Venice Commission Gianni Buquicchio
said that the media had a fundamental role to play ahead of the elections, especially during
the election campaign. He added that the most important thing was to leave the citizens the
freedom to form their own opinion. “A biased media will try to manipulate that opinion, but the
impartiality of the public media is essential for the free expression and right to vote”, he stressed.*

1 Radio of Montenegro nor portal of RTCG was analysed

2 http://www.osce.org/me/odihr/elections/montenegro/270851?download=true

3 http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/140941/rtcg-spremna-da-kvalitetno-prati-kampanju.html

4 http://www.cdm.me/drustvo/crna-gora/neprihvatljivo-je-da-javni-servisi-izbjegavaju-eticke-standarde




The pre-election

LENS

of the public broadcaster

The sample

During the 26 days of monitoring, the CCE analysed the reporting of the public service using both
quantitative and qualitative methods. The criteria for the selection of programmes on TVCG for
analysis included viewership, involvement of party representatives and the focus on elections as a
subject matter, as well as their potential impact on voters. This narrowed the sample to the main
news programme DNEVNIK 2, as well as to the following special shows: Interview, Debate with the
leaders of electoral lists at the 2016 parliamentary elections; Debate with the leaders of electoral lists
at the local elections in Budva, Kotor, Gusinje and Andrijevica. The CCE’s team also monitored the
shows Accents and Red phone, but they were not included in the final analysis as they did not feature
electoral participants’ in the observed period. Also excluded from the final analysis was the feature
Presentation of programmes, parties and coalitions, as it only consisted of 30-minute presentations
by the leaders of electoral lists, shortly announced by the anchor, without any editorial input.

The following indicators were monitored by the CCE:

The amount of time allocated to political actors by the public broadcaster;
The way in which the actors are presented;

Topics featured;

Observance of the Code of journalists;

Observance of election and media legislation.

Methodology

The analysis took into account not only the content of the show/report, but also the context and the
approach to the given actor or topic.

In addition to the collected data, the monitoring produced a detailed analysis of representation of
individual political actors running for the elections in the reporting of the public broadcaster.
Quantitative and qualitative analysis

During the period of observation we measured the total amount of time allocated to each political

actor (directly or indirectly) and the tone used to report on them, classifying them as highly negative,

negative, neutral, positive, or supporting/affirmative, in order to identify possible differences in the

representation of different political actors.

For the purposes of measurement, the following scale was used to code the impression that the

analysed programmes tried to produce in the viewers with regard to particular actors or topics:
Highly negative — 1;

Negative — 2;
Neutral - 3;
Positive — 4;

Supporter/affirmative— 5.

Whereby:

1- indicates that a certain actor was portrayed in highly negative light, containing negative
connotations, comments or one-sided criticisms of that actor (the tone of presentation of both
the actors and the context (backgrounds) are negative);

2 - evidence of a negative attitude (the tone of presentation of either actors OR context is negative);

7



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

3 —gives a neutral picture (neutral tone of presentation of actors and context);

4 —evidence of positive attitude (the tone of presentation of actors OR context is positive);

5 —obvious highly positive attitude, questions that are asked are affirmative, ample room for the
response (tone of presentation of both actors and context is positive).

We also assessed the implementation of ethical and programme principles, professional standards
and the RTCG Rules on reporting on the content of pre-election campaign for the 2016 parliamentary
elections, as well as the RTCG Rules on reporting of the content of pre-election campaign for the 2016
local elections in Budva, Kotor, Gusinje and Andrijevica.

Special attention was paid to the balance or the lack thereof in the amount of airtime allocated to
the presentation of different electoral lists. The analysis further focused on the content and manner
in which the information was presented, as well as on the overall quality of reporting in terms of
importance and relevance of the content.

The monitoring team collected information on:
® The selection and diversity of guests;
® The place within the programme;
® Relevance of the topics;
® Journalists’ familiarity with a topic;
® Journalists (im)partiality.

In developing the research methodology and quality control, the CCE team received important
advisory support from the journalist Dusko Vukovi¢, which we hereby gratefully acknowledge.



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Legal framework

“Media in the Republic of Montenegro are free. Republic of Montenegro prohibits censorship of media.
Republic of Montenegro protects and guarantees the freedom of information in line with the standards
stipulated by international documents on human rights and freedoms (UN, OSCE, Council of Europe,
EU)”

The Law on Public Broadcasting services of Montenegro® requires the national public broadcaster
to ensure, in the course of pre-election campaign, equal presentation of political parties, coalitions
and individuals running for the elections. According to the ethical and quality standards of the
profession, RTCG is expected to produce news programme that is free of all forms of discrimination
or bias. Among the 17 clauses related to content, the Law introduces the obligation of the public
broadcaster to provide space for free and open expression of different opinions and views on issues
of public interest, contributions to the protection and improvement of fundamental human rights
and freedoms, democratic values and institutions, plurality of opinions, culture of public dialogue,
language standards, privacy and personal dignity. Among other things, the contents should also
stimulate development and improvement of the democratic culture in the society.

From the day their candidacy is confirmed until the end of the campaign, candidates have the right
to communicate to the public their profiles, programmes, and activities free of charge through RTCG,
as well as through the regional and local public broadcasters, making use of the same time slots and
programmes, on daily basis, and with the same amount of air time.”

The Law on Electronic media stipulates that to safeguard the public interest to be adequately informed,
the public broadcasters should, among other, “ensure, throughout the pre-election campaign, equal
representation of political parties, coalitions and candidates whose candidacies have been confirmed.”

Ahead of the 2016 parliamentary elections, RTCG published twice the Rules on reporting on the
content of pre-election campaign for the parliamentary elections of 16 October 2016’, as well as the
Rules on reporting on the content of pre-election campaign for the 16 October 2016 local elections
in Budva, Kotor, Gusinje and Andrijevica.”

These rules require RTCG to provide the public with accurate, fair and balanced reporting on the
election process and on the opinions of the representatives of each confirmed electoral list on different
topics of the pre-election campaign. “The goal of reporting on the pre-election campaign is to ensure

> Law on Media, Official Gazette of RME no. 51/02, 62/02

¢ Law on Public Broadcasting Services of Montenegro, Official Gazette no. 79/08

7 Law on the Election of Councilors and Members of Parliament, Official Gazette of the Republic of Montenegro no. 16/2000, 9/2001,
41/2002, 46/2002, 45/2004, 48/2006 and 56/2006, and Official Gazette of Montenegro no. 46/2011, 14/2014, 47/2014, and 12/2016.
8Law on Electronic Media, Article 74, Official Gazette of MNE no. 46/10, 40/11, 53/11

° http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/P%20R%20A%20V%201%20L%20A%20za%20parlamentarne.docx?id=1105
, 19.07.2016. http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/P%20R%20A %20V %201%20L %20A%20za%20parl.%20izbore%20
NOVA.docx?id=1203, 5.10.2016.

0 htep://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/PRAVILA%20za%20lokalne%20izbore.docx?id=1104, 5.08.2016.




The pre-election

that the public receives objective information on the programmes and activities of the candidates,

and thus assist the voters in making an informed choice.”"

According to the professional principles, standards, programme principles and the principles of
public service summed up in the Rules, RTCG is bound to continuously communicate to the public,
its material and technical capacities allowing, the course and content of the pre-election campaign,
through its news programmes and other shows and debates, and to safeguard balance and equality,
without privileging any of the candidates.

The right of all candidates to have their programmes and campaign activities presented in the RTCG
programmes starts on the day in which the State Election Commission confirms their candidacy, and
ends at the start of the election silence.™

According to these Rules, the time slots and duration of the dedicated programme tranches is to be
set by the programming and editorial team of RTCG, who will take care to ensure equal representation
of all election lists in line with the Law on amendments to the Law on the election of Councillors and
Members of Parliament'. RTCG pledged not to limit itself to the reporting on events organised by
political parties, but to seek information from other sources, respecting professional principles and
standards and bearing in mind equal representation of all candidates.

Also, during the reporting in pre-election campaign, RTCG promised to adhere to the principles of
independence, equality, balance and impartiality. These meant that RTCG’s work would be based
on editorial independence, that it would not favour any of the participants, that the public broadcaster
would provide equal access to its programmes to all candidates, shunning all forms of discrimination,
that the reporting on the election participants would be balanced, and that the public broadcaster
would accord due consideration to all points of view, without promoting its own opinions on the
participants in the election campaign. The latter would have meant, among other, not including
journalists’ comments in its news programmes, and excluding party and electoral propaganda from
its reports on the regular activities of public institutions, officials and representatives of local self-
governments in the course of the campaign.” Finally, all news and other reports on the work of public
institutions were to strictly adhere to the principle of professionalism and journalist’s ethics.

As for the content dedicated to the presentation of programmes and activities of candidates
confirmed by the State Election Commission, the latter should be clearly marked and separated from
other programme content. Within these dedicated time slots, the candidates can also use own audio
and video material to present their list™.

RTCG also pledged to provide space for encounters between the candidates through TV and radio
debates.

According to these rules, the RTCG would have presented the electoral participants in the following
manner:

® Daily - in special blocks on the news shows Vijesti, Dnevnik 1,2 and 3, Novosti dana;

"' RTCG’s Rules on reporting on the content of pre-election campaign for 16 October 2016 parliamentary elections,
Article 3

2 bid, Article 4

B 1bid, Article 1

" Ibid, Article 2

> Ibid, Article 6

' Ibid, Article 13

10

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

® |n 30-min segments dedicated to the presentation of the candidates with mediation by RTCG
journalists;

® Twice a day in reports from the campaign rallies specifically designates by the candidates
(duration 3 minutes);

® Reports from the first and the final campaign rallies (duration 10 minutes; the report could be
prepared by the media pool of the candidate);

® |n debate shows, twice a week, each lasting 120 minutes and dedicated to specific topics, with
equal participation of all candidates (a total of 6 debates);

® |ninterviews with representatives of the candidate lists, each lasting 60 minutes and containing
questions on clearly specified issues;

® One final encounter between the leaders of the candidate lists, in the duration of 20 minutes.”

Programme principles and professional standards'® is a document containing detailed overview
of the commitments, objectives, professional standards, as well as standards of production, privacy
and data collection, reporting on extraordinary events, professional resources, covert data collection
methods, analysis, archive material, respect for the opinions of the listeners and viewers, special
interest programmes, presentation of specific societal groups, and editorial independence.

The document pays special attention to the obligations of RTCG as a public service, and stresses that
“RTCG as a public broadcasting service provides the citizens of Montenegro with high-level reporting
in line with the standards contained in international documents on public electronic broadcasting”".
This includes the general principles that underpin the role of RTCG as a public broadcaster:
universality, diversity, independence and recognisable style. The objectives of RTCG state that
RTCG “accommodates the needs and interests of listeners and viewers, in line with the provisions of
the Law on RTCG and Statute of RTCG". Among other things, one of the objectives of RTCG is the
timely, comprehensive, objective, balanced and credible analysis of events in Montenegro, the
region and the world, which supports fair and constructive dialogue at the local, regional and
national level.

Further, it stipulates that the reporting should adhere to the principles of accuracy, objectivity,
censorship, fact verification, credibility, right to response and correction, transparency, righteousness,
language, promotion of language, culture and art, public access to important events, broad issue
coverage, balanced reporting, balanced offer of films and documentaries, reporting on the work of the
Parliament, reporting on political parties, pre-election campaigns, relations with the army, relations
with the police.

Regarding pre-election campaigns, the document notes that RTCG will adopt separate Rules for each
election in line with the Law on public and broadcasting services.

When it comes to relations with public institutions, RTCG must remain independent and autonomous
of its founder. “Editorial teams and journalists cooperate with public authorities on equal terms and
do not receive or carry out their orders. RTCG programmes provide comprehensive and detailed
reports on the work of the Government and other public bodies and convey the opinions of the

71bid, Article 16
® http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/principi i standardi rtcg.pdf?id=81
" http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/principi i standardi rtcg.pdf?id=81

11



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

opposition and representatives of the civil sector accurately and in detail. Editorials and journalists
should keep professional distance from all instruments of government, lest they jeopardise the
integrity of RTVCG."*°

The Law on the election of Councillors and Members of Parliament regulates the matter of
participation of national and local self-government officials, who can act as representatives of
candidate lists and promote election programmes and candidacies during their appearances in
electronic media during the election campaign, including commercial and non-profit media,

and can do so in the manner and scope prescribed by the legal provisions on the presentation of
representatives of candidate lists in the media during the election campaign?'. These officials are
prohibited “to misuse their media appearances in the capacity of public officials in the course of the
campaign to promote their candidacy or its election programme”.

2 http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/principi i standardi rtcg.pdf?id=81
2" Law on election of Councillors and Members of Parliament, Official Gazette of the Republic of Montenegro 46/2001

12



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Overview of findings

Dnevnik 2

General information

The main part of the analysed pre-election news programme of TVCG was its central news show — Dnevnik
2.

Starting on 21 September 2016 (first day after the deadline for the submission of candidacies), the team of
the Centre for Civic Education (CCE) analysed 26 editions of Dnevnik 2, of a total duration of 17 hours, 37
minutes and 39 seconds. We also monitored Dnevnik 3, in view of the previous experience with frequent
differences in the reporting between the two shows. However, no significant differences were detected in
the period under observation, and Dnevnik 3 was subsequently excluded from the analysis.

Almost six and a half hours, more precisely six hours, 22 minutes and 23 seconds or 35.81% of the total
duration of Dnevnik 2 in this period was dedicated to elections, i.e. to the issues of interest to the CCE'’s
analysis: all segments mentioning political parties or individuals representing the parties and coalitions that
ran for the national and local elections in October 2016. It should be stressed that our analysis excluded
individuals who were not formally representing the candidates, but did actively participate in the campaign
of certain actors in an indirect manner. For instance, Aleksandar Andrija Pejovi¢ was not formally listed as
one of the candidates, and thus we coded all of the reporting on his activities as chief negotiator with the
EU as not election-related coverage. Meanwhile, however, Pejovi¢ represented the Democratic Party of
Socialists (DPS) in the debate organised on TVCG on 30 September 2016, which we did analyse in the
part of our study that deals with election-specific programmes. This analysis uncovered a few other similar
examples.

Izborni blok (Election Block), a special thematic unit within Dnevnik 2, had a total duration of three hours,
45 minutes and 41 seconds, or 55.51% of the total time dedicated to elections, and almost 20% (19.88%) of
the total duration of Dnevnik 2 during the period 21 September 2016 to 16 October 2016.

17h 37m 39s

6h 22m 23s

3h 45m 41s

% N

. . Time dedicated to electoral actors / . B
. Total duration of Dnevnik 2 candidates for MPs (Dnevnik 2) Election block - Dnevnik 2

Figure 1. Total duration of Dnevnik 2, time dedicated to electoral actors, duration of Electoral block

13



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

It should be said that during the election silence, and on the day of the elections, TVCG reported on the attempt
of the “coup detat” in its news shows that, due to the elections, were aired more frequently than usual. According
to the opposition, this affected the election turnout and fewer voters went to the polls in the afternoon than
in the morning. Nevertheless, regardless of the possible political implications, it would have been difficult to
disregard such information which concerns public security, especially as the information came from the from the
state institutions. The question remains, and it is unlikely that it will ever be settled conclusively, whether and to
what extent this information, that appeared in all media, affected the turnout and the choice of the voters.

Out of the 26 instalments of Dnevnik 2 in the pre-election period

1) Nine were edited and hosted by Biljana Stankovi¢, for a total duration of six hours, 10 minutes and 52 seconds,
or 35.14%;

2) Six were edited and hosted by Nebojsa Skender, for a total duration of four hours, 18 minutes and 18 seconds,
or 24.06%;

3) Four were edited and hosted by Jelena Otasevic, for a total duration of two hours, 34 minutes and 39 seconds,
or 13.49%;

4) Four were edited and hosted by Ivana Sebek, for a total duration of two hours, 24 minutes, 32 minutes, or
12.91%;

5) Three were edited and hosted by Ratka Pavlovi¢, for a total duration of two hours, nine minutes and 18
seconds, or 12.04%;

Dnevnik 2

i4 Racka Pavlovié

02:09:18

i lvana Sebek

02:24:32

M Jelena Otasevic 02:34:39

H Nebojsa Skenderi 04:18:18

06:10:52

M Biljana Stankovi¢

Figure 2. Time allocation - editors and hosts of Dnevnik 2, from 21 September to 16 October 2016.

In the next chapters we will analyse all political subjects that featured on TVCG during the pre-election
period, with a special focus on parties and coalitions that secured seats in the Parliament, including
Positive Montenegro which failed to enter the Parliament but received considerable attention in
Dnevnik 2 during the pre-election period.

14



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

74
Z

Democratic Party of Socialists (DPS) DP %

DEMOKRATSKA PARTUA {
SOCUALISTA CRNE GORE/

Democratic Party of Socialists (DPS) is commonly described as the force that controls the editorial
policy of the public broadcaster RTCG. However, with the formation of the Government of electoral
trust, which was preceded by a change in the editorial structure, there is evidence of greater balance in
the news programme. Nevertheless, it is interesting that Andrija Nikoli¢, a long-time RTCG journalist
and editor of the show “U centar”, appeared as a candidate of DPS at the October elections.”

Out of the total time dedicated to electoral actors
(six hours, 22 minutes and 23 seconds), DPS and D PS
its candidates for the Parliament received one Total time

hour, 58 minutes and 36 seconds, far ahead of

any other electoral actor. To things are of note

here. First, this count includes the airtime in 0 1 Y 58.36

which DPS representatives appeared in their ) ()

capacity as members of executive government.

Namely, during the campaign time there was an

enormous increase in the number of public events such as openings of new buildings, launches of
new investments, cooperation agreements, tours of newly completed roads etc., that were obviously
used to rally support for the government, turning public goods into free political marketing for the
ruling parties. Second, this count excluded the appearances of individuals who obtained their position
through political influence and intervention of DPS, such as the Minister of Economy Vladimir Kavaric¢
or the chief negotiator Aleksandar Andrija Pejovi¢, because they were not running as candidates for
the election. Minister of Economy has thus appeared in a report on 29 September about the signing
of a contract for the construction of the second block of the Thermal power plant in Pljevlja; the chief
negotiator was featured in Dnevnik 2 on 15 October in a report on the meeting of the negotiating
teams of Montenegro and Serbia with the EU in Herceg Novi.

Of the total time dedicated to this party, the head
of the list Milo Bukanovi¢ was featured for one
hour and 39 seconds. In other words, more than Total time
half of the time dedicated to DPS in Dnevnik 2 was

taken up by the lead candidate, which reflects his
importance for his party’s campaign. 0 1 000.39
[ ] [

Milo Pukanovic

22 On the balance of different views on RTCG, more information is available in the analysis of CCE “ Through whose eyes does the RTCG represent
the Montenegrin reality?’, http://media.cgo-cce.org/2016/07/cgo-cce-kroz-cije-poglede-nam-rtcg-predstavlja-crnogorsku-realnost.pdf

15



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Within the Election Block, the special thematic unit within Dnevnik 2, DPS was featured for 24 minutes and 51
second, 21 minutes and 31 seconds of which were occupied by the lead candidate Milo Bukanovi¢.

DPS

Milo Pukanovic

Election block Election block

00:24:51 00:21:39

While analysing representation of DPS in Dnevnik 2, we noted that a large share of the coverage was
allocated precisely to the already mentioned surge in the number of formal events in which the DPS
candidates took part in their capacity as representatives of the government. There are many such
examples, from Dukanovi¢’s visits to the Montenegrin diaspora after he attended the 71 session of
UN'’s General Assembly (Dnevnik 2, 21 September), opening of the mine shaft in Bioce (Dnevnik 2, 24
September), Bukanovic's visit to the miners in Pljevlja for the Miners’ Day (Dnevnik 2, 24 September),
signing of the contract for the construction of the second block of the Thermal power plant in
Pljevlja (Dnevnik 2, 29 September), a five-minute live appearance of the Minister of Tourism Branimir
Gvozdenovic¢ on the Day of the Regional Water Supply Network (Dnevnik 2, 29 September), the start
of the laying of underwater power cable (Dnevnik 2, 4 October), Prime Minister’s visit to Brezovik and
the Centre for the elderly (Dnevnik 2, 10 October), Prime Minister’s visit to the highway construction
site (Dnevnik 2, 11 October), etc. Considering the nature of these events, it is clear that DPS, as a ruling
party, used public resources to garner more air time to promote its position, using the appearances of
its members as public officials. All of these events were presented by the journalists in highly positive
light. However, the same was not true of the reports on the activities of the opposition’s ministers
in the Government of Electoral Trust. A good example is the Minister of Interior, Goran Danilovi,
candidate of the Grand Coalition Key at the national parliamentary elections, whose activities were
frequently critically assessed by the journalists, unlike those of the DPS ministers in comparable
situations. The editors thus took a visibly different stance towards the two sets of actors.

In the Election Block, whose purpose was to offer formal, brief introductions to the candidates’
programmesand electoral materials as part of Dnevnik 2, DPS received approximately the same amount
of broadcasting time as other parties and coalitions, contrary to the other segments of Dnevnik 2,
where the opposition did not have the “privilege” to appear as often as DPS. More precisely, out of 56
reports featuring DPS, 19 of them, or one third, was within the Election Block segment, while nearly
90% of appearances of other parties were in this segment, which is a clear indicator the dominant
presence of DPS in the regular programme of Dnevnik 2.

16



The pre-election

Democratic Front (DF)

Out of the total of six hours, 22 minutes and 23
seconds dedicated to every electoral actor on TVCG, D F
the oppositional coalition Democratic Front (DF) and Total time

its candidates in the parliamentary elections received

39 minutes and 49 seconds. During its campaign, DF

criticised the public broadcaster on several occasions 00. 39. 49

for biased reporting. Jovan Vucurovi¢, director of the [ o

Media team of DF, once stated that RTCG refused to

air a report from a rally in Niksi¢ and that the editorial

team violated several provisions of the Law on the election of councillors and members of parliament, as well as
of the Law on Electronic media. He said this was an “organised action orchestrated by the directors of the public
broadcaster, DPS, and the Agency for electronic media’, and warned that they will also look into the involvement
of the staff of the OSCE “who meddle about in the affairs of the public broadcaster and tell them what is
problematic and what isn’t.”? The editorial board of RTCG responded that: “In order to respect the Constitution
and the laws of Montenegro, TVCG advises the leadership of DF to address their observations and complaints
against the decisions of the editorial board of TVCG to the parliamentary Committee in charge of monitoring the
implementation of the Law on the election of councillors and members of parliament, instead of public reactions
that contain merely their political views, but not a single substantiated argument.”* They also pointed out that
out of four reports submitted by the DF, RTCG asked DF to edit two in order to remove parts which the RTCG
judged to be contrary to the law, while the other two were broadcasted in their entirety.

Andrija Mandic

Out of the total time allocated to DF, the head of
Total time

the coalition list, Andrija Mandi¢, was present for
17 minutes and 35 seconds. DF received remarkably

less air time than DPS, which is entirely due to the
fact that DPS relied on its representatives from the 00. 1 7.3 5
executive government to promote the party. ® o

In the Election Block DF received 20 minutes and
14 seconds of air time, out of which their lead candidate, Andrija Mandi¢, was featured for 10 minutes
and 43 seconds. Overall, this was slightly below the amount of time allocated to the representatives

DF Andrija Mandic

Election block Election block

00:20:14 00:10:43

3 http://www.cdm.me/politika/vucurovic-tvcg-zabranila-emitovanje-spota-sa-skupa-u-niksicu

% http://www.cdm.me/drustvo/odboru-uputiti-primjedbe-na-legitimne-odluke-tvcg

17

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

of other parties and coalitions, however, the Election Block only aired the material submitted by the
running parties and coalitions.

CCE'’s analysis did not find either positive or negative attitude in the reporting on DF’s activities.
In all analysed cases we recorded neutral reporting, albeit the majority of reports were based on
the materials prepared by the DF’s team and aired within the Election Block. DF appeared in very
few reports in other segments of Dnevnik 2, which is probably the best indicator of the relationship
between the public broadcaster and that oppositional structure.

VELIKA

Grand Coalition Key (DEMOS, SNP, URA) KIbyY
The Grand Coalition Key, which is composed of KEY
DEMOS, Socialist People’s Party (SNP) and Civic

movement United Reform Action (URA), occupied Total time
one hour, 14 minutesand 9 seconds out of the total air

time dedicated to the election participants (six hours,

22 minutes and 23 seconds), ranking it second after 0 1 [ 1 4009

DPS according to the total amount of air time they L o

occupied on RTCG. Part of the reason was that Goran

Danilovi¢, Minister of Interior in the Government of

Electoral Trust, was one of the candidates on the list of the Coalition Key, and was often featured in the news

reports as the voters’ register is under the responsibility of MI. He also appeared before the Ministry of Interior
in connection to a number of homicides and conflicts between criminal groups that occurred in this period.

Out of 21 segments within Dnevnik 2, as many as 16, or over one third, do not belong to the section Election
Block. Nevertheless it was evident that the editors were not favourably disposed towards Minister Danilovic.
For instance, in a report in Dnevnik 2 broadcasted on 21 September, Muhamed Dokaj of the Agency for the
protection of personal data criticised the Minister of Interior, but the editors chose to shun the principle of
balanced reporting and get the opinion of the other side. MI's reaction was not published until Dnevnik 3 came
on air, and it was done in the form of a press release. The editor of this edition of Dnevnik 2 was Ratka Pavlovic.
CCE's team found two more occasions where the reporting appeared to be biased against Minister Danilovi¢
— 26 September (editor of Dnevnik 2 Biljana Stankovi¢, journalist Dijana Draskovi¢) and 6 October (editor of
Dnevnik 2 Nebojsa Skenderi, journalist Tatjana Debeljevi¢). In both cases the issue at hand was the voters’ register.
In the first case they failed to obtain a statement from Minister Danilovi¢ in response to the criticism levelled
at him by professor Dordije Blazi¢. In the second case, although the balance was observed and the statement
obtained from the Ministry, professor Blazi¢ was given several minutes which he used to criticise the Minister’s
failure to sign the voters’ register, and the criticism consequently occupied a much larger portion of the segment.
The other 18 segments about the Minister of the Interior were neutral in tone, but there was a clear difference
compared to the presentation of DPS members of the government, who received highly positive coverage for
their participation in more or less formal events.

Out of the total time dedicated to this coalition, the leader of the list Miodrag Leki¢ was featured for
18 minutes and 51 seconds, slightly more than the head of the DF list, and far less compared to the
Prime Minister Bukanovic.

18

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

As for the Election Block, a special thematic unit
of Dnevnik 2, Coalition Key was featured for 29
minutes and 3 seconds, out of which the head of Total time

the list Miodrag Leki¢ occupied 18 minutes and

51 seconds. Key was the coalition that received

the lengthiest coverage within the Election Block, 00. ‘l 8. 5 ‘I
but it should be noted that their candidate Y °®
appeared only in this segment Dnevnik 2, i.e. he

did not receive a single mention in the main news

programme outside of the segment exclusively
dedicated to the elections.

Miodrag Lekic

KEY Miodrag Lekic

Election block

Election block

00:29:03 00:18:51

The fact that one of the members of the Coalition Key was in the Government ensured that this coalition
took the most airtime of Dnevnik 2 after DPS, although their representative in the government was often
mentioned negatively. Out of 36 reports, 23 were featured in the segment Election Block (63.88%).

Democratic Montenegro (DCG/Democrats)

SKA CRNA GORA

Out of the total of six hours, 22 minutes and 23
seconds of Dnevnik 2 dedicated to electoral actors Dem ocrats
in the observed period, Democratic Montenegro Total time
(Democrats) and its candidates were present for
31 minutes and 20 seconds. During the election
campaign Democrats had severe complaints

about the work of the public broadcaster RTCG 00:3 1 :20
regarding its initial refusal to broadcast their

promotional video®. The Democrats announced

that RTCG had tried to block the broadcast of

their video “Vise nas je, ne boj se” (There’s more of us, don’t be afraid) without offering any justifications.
RTCG explained that they requested additional consultation with the Agency for electronic media,

and that they would inform the Democrats as soon as the final decision was made. Soon after that,
the Council of RTCG and the Agency for electronic media approved the broadcast of the said video.?®

2 http://www.vijesti.me/izbori2016/demokrate-rtcg-pokusava-da-zaustavi-emitovanje-naseg-spota-906763
% http://demokrate.me/2016/10/11/agencija-potvrdila-da-je-urednistvo-rtcg-nezakonito-zaustavilo-nas-spot/

19



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

The leader of the Democrats’ candidate list Aleksa

ve ¢
Beci¢ was featured for 6 minutes and 4 seconds of AI eksa Be 1C

the total time dedicated to his party - far less than Total time
any other lead candidate of the list that made it

into the Parliament of Montenegro, except for
. . ., . L [ ]
Ervin Ibrahimovic from BS. All of his appearances ® °

were featured within the Election Block.

Within the Election Block, Democrats were present for 12 minutes and 29 seconds, less than any other candidate
list apart from the CCl and Bosniak party and the coalition “Albanci odlu¢no” (Albanians decisively). It should
be, however, noted that the Election Block only aired the footage submitted by the candidates from their rallies.

Democrats Aleksa Becic

Election block Election block

00:12:29 00:06:04

CCE's analysis concluded that RTCG’ reporting on the Democrats was neutral, and that very little time was
dedicated to them outside of the Election Block: only four of the 17 installments of Dnevnik 2 included in
the analysis featured the Democrats: Initiative for the replacement of mayor Stijepovic in Dnevnik 2 from 29
September; the hearing of the SEC in the parliamentary Committee for monitoring and implementation of the
elections in Dnevnik 2 from 3 October; Parliamentary discussion on the voters’ register and AFIS in Dnevnik 2
from 4 October; Authorisation for the signing of voters register in Dnevnik 2 from 6 October).

O
Socialist Democratic Party (SDP) ‘v‘
sSDP
Social Democratic Party also belongs to the group of underrepresented parties, which only continues the practice of
the public broadcaster RTCG in relation to this party, as was already been observed some of our previous studies.””

Out of the total time dedicated to electoral actors
(six hours, 22 minutes and 23 seconds) SDP with its SDP
representatives for MPs occupied 32 minutes and two
seconds - similar to the Democrats, less than DF, and far
less than DPS, Grand Coalition Key, or Social Democrats

of Montenegro. SDP received notably less time as a result 00: 3 2 :02
of the changes the party underwent shortly before the
elections. Another important factor was the removal of
the party’s leader Ranko Krivokapic from the position of : 0L
the Speaker of the Parliament, which cost SDP significant Ranko Krivo kap =
media space, especially during the pre-election campaign.
However, even the Minister of Finance, also from SDP,

was conspicuously absent from the RTCG reporting: as 00: 1 4:05

the representative of the opposition in the Government

Total time

Total time

27 http://media.cgo-cce.org/2016/07/cgo-cce-kroz-cije-poglede-nam-rtcg-predstavlja-crnogorsku-realnost.pdf

20



The pre-election

of Electoral Trust, he did not receive a single minute in

Dnevnik 2 unlike his former coalition partners from DPS, S D P

or former party colleagues from the Social Democrats, or Election block

even the other opposition-appointed Minister of Interior,

Goran Danilovi¢. Out of 21 segments mentioning SDP,

as many as 19 (90.47%) were within the Election Block, 00. 2 3 .0 5
. . . . [ ] [

which consisted almost entirely of the material prepared

and submitted by the candidate parties.

Out of the total time dedicated to this party, the Ranko KflVOkaP C
head of the list Ranko Krivokapi¢ occupied 14

minutes and 5 seconds, all within the Election
Block. Within this special news segment SDP
. . o J
received altogether 23 minutes and 5 seconds. pd °
CCE’s analysis revealed neither positive nor
negative reporting on SDP’s activities. In every case we observed we found the tone of reporting to

be neutral, however the large majority of SDP’s appearances were featured within the Election Block,
which means that the material had been prepared by SDP itself.

Election block

Bosniak Party ‘.sg g?RSAN'\:QEKA

Out of the total of six hours, 22 minutes and 23 seconds dedicated to electoral actors, the Bosniak Party (BS)
and its candidates for MPs was featured for 10 minutes and 26 seconds of Dnevnik 2. Within that time, the
lead candidate of the list Ervin Ibrahimovi¢ appeared in only 24 seconds, far less than any other leader of a
candidate party or coalition. All of his appearances were within the Election Block. The president of the party
Rafet Husovi¢, who did not himself run for a seat in the Parliament, appeared in 1 minute and 17 seconds, also
within the Election Block.

BS took up a total of eight minutes and 12 seconds of the Election Block, less than any other party except
for CCl and Coalition “Albanians decisively”. It should, however, be noted that the Election Block featured
the material recorded by the candidates at their rallies, press conferences etc. and submitted to RTCG.

00:10:26 00:00:24 00:08:12 00:00:24

CCE'’s analysis revealed neutral reporting on the pre-election activities of BS. However, only one out
of 13 instalments of Dnevnik 2 that were analysed featured BS outside of the Electoral Block, in a 21
September segment dedicated to the landfills in northern Montenegro.

21

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

ESocijaldemokrate
Crne Gore

Out of the total time dedicated to electoral actors (six hours, 22 minutes and 23 seconds), Social Democrats
of Montenegro (SD) and their candidates for MPs appeared for 45 minutes and 29 seconds, which is the
most time dedicated to any party apart from DPS and the Grand Coalition Key. The recorded length includes
the times when the representatives of Social Democrats appeared in the capacity of government officials.

Especially notable was the live appearance in Dnevnik 2 of the minister Vujica Lazovic on 25 September, on
the occasion of the opening of Info fest, during which he had a chance to indirectly promote his ministry.

Social Democrats of Montenegro (SD)

[ 4

SD Ivan Brajovic

Total time Total time

00:45:29 00:16:22

Another SD’s candidate for the Parliament, Zarko Radulovi¢, who also led the party’s list in the local
elections in Budva, appeared on 28 September in his capacity as representative of the Montenegrin tourist
association, when he spoke about the arrival of Chinese tourists in Montenegro. Similarly, the Minister of
Transport and Maritime Affairs Ivan Brajovi¢ appeared in a feature reporting on his visit to the highway
construction site on 11 October. Though less prominent than DPS, Social Democrats also received ample
opportunity to promote their party and their candidates indirectly through government activities.

SD Ivan Brajovic

00:26:16 00:14:02

Out of the total time dedicated to this party, the head of the list, Ivan Brajovi¢, appeared in 16 minutes
and 22 seconds.

As for the Election Block, the special thematic unit within Dnevnik 2, Social Democrats took up most
time after the Grand Coalition Key, a total of 26 minutes and 16 seconds. Their lead candidate lvan
Brajovic¢ appeared in 14 minutes and two seconds.

Our analysis of the presence of Social Democrats in Dnevnik 2 revealed that a large number of their
appearances occurred in the reports on government activities, which was undoubtedly used as
indirect form of free political marketing in the main news programme with large national viewership.
SD had considerably more space than other electoral subjects, apart from DPS and the Key.

22



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Coalition “Albanians Decisively” (FORCA, DUA, Albanian Alternative)

Coalition “Albanians Decisively” is the only Albanian group to enter the Parliament of Montenegro.
During the campaign period, its representatives used their legal right to address their voters in Albanian
in some of their appearances (mostly within the Election Block). This coalition and its candidates for
MPs were featured for altogether eight minutes and 41 seconds on Dnevnik 2, all of them involving
participation of the head of their list, Genci Nimanbegu.

Within the Election Block, which mostly comprised of materials submitted by the candidates to the
public broadcaster, the coalition “Albanians decisively” was featured for five minutes and 45 seconds,
less than any other electoral actor that won at least one seat in the Parliament of Montenegro.

00:08:41 00:08:41 00:05:45 00:05:45

CCE’s analysis found that RTCG had reported neutrally on the pre-election activities of the coalition,
but also noted that out of the six reports on this electoral actor only one was outside of the Electoral
Block (Agency for electronic media/DF video clip in Dnevnik 2 of 22 September). Also, no translation
from Albanian was provided, depriving the Montenegrin citizens who do not speak Albanian of
information about this coalition’s offer.

/ATSKA GRADANSKA INICHIATI

Croatian Civic Initiative (CCl) |Fh|i':i(G|i

Croatian Civic Initiative (CCl) and its candidates for the Parliament occupied 11 minutes and 42
seconds of time on Dnevnik 2 in the observed period, all of it within the Election Block. Out of the
total time dedicated to this party, the head of its list Adrijan Vuksanovi¢ was featured for seven
minutes and 20 seconds, all within the Election Block. CCl representatives did not appear in other
segments of Dnevnik 2 between 21 September and 16 October.

Ccd Adrijan Vuksanovi¢ Cd Adrijan Vuksanovi¢

Total time Total time Election block Election block

00:11:40 00:07:20 00:11:40 00:07:20

CCE'’s analysis concluded that RTCG had reported neutrally on the pre-election activities of CCl.

23



The pre-election

Positive Montenegro (PMNE) g EF?NZIATE\(IJEIA.\

Althoughitfailed towinseatsin the Parliamentof Montenegroat the October elections, Positive Montenegro
(PMNE) was included in our analysis due to the large amount of time allocated to it in Dnevnik 2. More
precisely, out of the total of six hours, 22 minutes and 23 seconds dedicated to electoral actors, Positive
Montenegro and its candidates for the Parliament were featured for 38 minutes and 48 seconds. Especially
frequent were the appearances of the PMNE's president Darko Pajovi¢, who was at the time Speaker of
the Parliament of Montenegro. The key appearances involved Pajovic’s visits to the European Parliament
and Brussels (Dnevnik 2, 27 September and 28 September), and Romania and Latvia in connection to the
ratification of the agreement between Montenegro and NATO (Dnevnik 2, 4 October and 6 October). Like
the Social Democrats, Positive Montenegro profited from the fact that its leader occupied a high state
function in the pre-election period to garner more media space than other parties.

PMNE Darko Pajovi¢

Total time Total time

00:38:48 00:36:47

Out of the total time dedicated to this party, its leader Darko Pajovi¢ was present for 36 minutes
and 47 seconds, or nearly 95% (94.77%) of this party’s time on Dnevnik 2. The same is true of the
Election Block in which PMNE received 16 minutes and 47 seconds, out of which its leader occupied
14 minutes and 46 seconds.

(4

Darko Pajovic

PMNE

Election block Election block

00:16:47 00:14:46

Most of the reports featuring the representatives of Positive Montenegro on Dnevnik 2 were dedicated
to the regular and ceremonial duties of the Speaker of the Parliament, Darko Pajovi¢, which was
used for indirect promotion of the party in the main news programme. None of this was, however,
sufficient to ensure party’s entry into the Parliament.

24

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

Other electoral actors

Election lists and candidates for the Parliament which failed to win the seats - “Albanian coalition
with a single goal®, Alternative Montenegro, Serbian Party, Party of pensioners, disabled persons and
social justice, Democratic alliance of Abanians, Bosniak Democratic Community (BDC) and Party of
Serbian Radicals - received a total of 36 minutes and 51 seconds on Dnevnik 2, all within the Election
Block. The lead candidates of these parties and coalitions, were featured for a total of 9 minutes and
18 seconds in the Election Block.

Other electorial actors | Other electorial actors | Other electorial actors | Other electorial actors
Total time Total time Election block Election block

00:36:51 00:09:18 00:36:51 00:09:18

All of these actors only appeared within the Election block of Dnevnik 2, and some of them did not
even use this opportunity to present the material from their rallies and press conferences. In that
sense, RTCG reported correctly and neutrally on their pre-election activities as much as was possible.

It should be noted that when deciding on the order of appearances of parties and candidates in
the Election Block, RTCG did not use a clear criteria, and initially this segment opened up with the
Social Democrats. After the parties were asked to draw the lots until the election silence the order
of appearances of party materials within the Election Block followed the order of appearances on
the ballot paper.

25

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Comparative findings

Comparative analysis showed that DPS occupied by far the most time on RTCG out of the total
dedicated to the election lists and candidates for the parliaments (01:58:39), mostly thanks to its
representatives in the government who were also running as candidates for the Parliament. The second
most featured candidate was the Grand Coalition Key (01:14:09), with more than half an hour more
time than the strongest opposition group DF, mainly because of its minister, Goran Danilovi¢, who
often appeared in Dnevnik 2. Third in line were the Social Democrats (00:45:29), also thanks to their
representatives in the government, followed by DF (00:39:49) and Positive Montenegro (00:38:48).
Of the candidate parties and coalitions that secured a seat in the Parliament, the least represented
in Dnevnik 2 were the Democrats (00:12:29) and minority parties and coalitions — CCl (00:11:40),
Bosniak Party (00:10:26) and the coalition , Albanians decisively” (00:08:41).

Dnevnik 2 - Party time / Total

2:09:36

1:5512

1:40:48

1:26:24

1:12:00

0:57:36

0:43:12

0:28:48

0:14:24

0:00:00
mDPS m®mDF mKEY M Democrats HSDP ®mBS mWSD ®WAD ®CClI ®PMNE HOthers

Figure 3. Total time allocated to the candidate parties and coalitions in October 2016 elections

26



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Within the Election Block segment of the evening news, the Grand Coalition Key had the most
time (00:29:03), followed by Social Democrats (00:26:16), DPS (00:24:51), and SDP (00:23:05). Of
the candidates who won at least one seat in the Parliament, the least represented were Democratic
Montenegro (00:12:09), CCl (00:11:40), Bosniak Party (BS) (00:08:12), and the coalition ,Albanians
decisively” (00:05:45). Once again, it should be stressed that the Election Block segment of the Dnevnik
2 mainly comprised the materials created by the candidates, and our study shows large differences in
the extent to which they used this opportunity.

Dnevnik 2 - Party time / Election block

0:43:12

0:36:00

0:28:48

0:21:36

0:14:24

0:07:12

0:00:00
mDPS ®mDF MKEY BDemocrats HSDP mBS mWSD MWAD BCCI ® PMNE M Others

Figure 4. Time allocated to the candidate parties and coalitions in the Election Block

27



The pre-election

The lead candidates of the parties and coalitions running in the October 2016 elections dominated the
media representation of their parties. Out of the total time dedicated to the parties and candidates
for the Parliament in Dnevnik 2, president of DPS Milo Bukanovi¢ took up by far the largest amount
of time (01:00:39), again due to the fact that in this period he was also the head of the Government.
The same was true of the second most frequently featured politician, Darko Pajovi¢ (00:36:47), the
former president of Positive Montenegro and the party’s lead candidate in the October elections,
who was at the time the Speaker of the Parliament of Montenegro. Much less time was occupied by
the representatives of the opposition: the leader of the Coalition Key Miodrag Leki¢ (00:18:51), lead
candidate of DF Andrija Mandi¢ (00:17:35), as well as by the lead candidate of the smaller governing
party Social Democrats Ivan Brajovi¢ (00:16:22). The least frequently featured lead candidates were
Aleksa Beci¢, president of Democrats (00:06:04), six times less than, for instance, president of Positive
Montenegro Darko Pajovi¢, and Ervih Ibrahimovi¢ of the Bosniak Party (00:00:24).

Dnevnik 2 - Lead candidate / Total

H M. Dukanovié

1:04:48 B A Mandi¢
0:57:36 m M. Leki¢
0:50:24 WA Beti¢
0:43:12 B R Krivokapi¢
0:36:00 B E. Ibrahimovic
0:28:48 M |. Brajovic¢
0:21:36 m G. Nimanbegu
0:14:24 B A. Vuksanovic
0:07:12 B D. Pajovic
0:00:00 MjOthers

Graph 5. Total time allocated to the lead candidates of the running parties and coalitions

28

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Within the Election Block segment of Dnevnik 2, the lead candidate of DPS Milo Bukanovi¢ again recevied
the most coverage (00:21:39), followed by the leader of Key, Miodrag Leki¢ (00:18:51), Darko Pajovi¢
(00:14:46) and Ranko Krivokapi¢ (00:14:05). Of the candidates that won at least one parliamentary seat,
the least represented in the Election Block was Ervin Ibrahimovi¢, with only 24 seconds of footage. Rafet
Husovi¢, president of the BS party, but not the head of its list, had slightly more time — one minute and 17
seconds, within the Election Block of Dnevnik 2.

We must, however, again stress that the Election Block mostly featured the materials submitted by the
parties and coalitions and only broadcasted by TVCG. The results of our analysis therefore also reflect the
extent of centralization of the Montenegrin parties, most of which chose to focus the majority of their
media message on the lead candidate. This was especially true of DPS, but to a greater or lesser extent also
of the other parties, with a partial exception of the Democrats.

Dnevnik 2 - Party time / Election block

m M. Bukanovié
0:23:02

B A Mandic
0:20:10 m M. Lekié¢

| A. Bedié
0:17:17 ) .

M R. Krivokapi¢
0:14:24 H E. Ibrahimovié

M |. Brajovic
0:11:31

| G. Nimanbegu
0:08:38 H A. Vuksanovic
0:05:46 H D. Pajovic

H Others
0:02:53
0:00:00

Figure 6. Time dedicated to the lead candidates in the Election Block
29



The pre-election

nterview

As a special pre-election programme, TVCG broadcasted 17 interviews from 27 September to 14 October
2016 with the heads/representatives of parties and coalitions running for the elections. The scheduled
duration of the interviews was 60 minutes, and that timeframe was generally respected, with small exceptions.
The only significant discrepancy was in the interview with the lead candidate of CCl, Adrijan Vuksanovi¢,
whose interview from 4 October 2016 lasted 45 minutes and 24 seconds, about 15 minutes less than those
with other candidates. Journalist Jelena Otasevi¢ both edited and hosted the show. This case was the only
major irregularity within the programme, at the expense of the CCl's representative.

The form of the interview was identical for all party representatives: the interviews were divided into six
thematic blocks of 10 minutes each, concerning the following subjects:

® Internal policy;

Foreign policy;
Economy;

Tourism and agriculture;
Health and welfare;
Education.

The above-mentioned journalist Jelena Otasevi¢ also shortened the segment on the internal policy in her
interview with Milo Bukanovic of DPS, giving him more time to talk about the foreign policy issues (Interview,
1 October). The same was true of the interview with Ivan Brajovi¢, leader of the list of Social Democrats
(Interview, 12 October), where the host Ivana Sebek reduced the length of the internal policy segment and
gave more time to economic subjects. These examples can serve as indicators of slightly different treatment
compared to the other interviewees, as it gave them more space to discuss the strongest points of their
campaigns.

In his interview on 6 October, Miodrag Leki¢ strayed from the previously agreed subjects, and was fairly
reprimanded by the journalist Ratka Pavlovi¢. The same happened in an interview with Andrija Mandic, also
hosted by Ratka Pavlovi¢, in which she had to warn her interviewee several times that he was not allowed to
denounce people for crimes that have not been confirmed during his appearance on the public service. At the
same time, she was more direct in questioning these two interviewees than in other cases. Among other, she
asked Mandi¢ about the suspicions raised by other political actors that DF was being financed from abroad.

Overall, however, the CCE did not find more significant violations of the journalists’ principles of balanced
reporting, except in the aforementioned example with CCl.

Out of 17 interviews, four were hosted by the journalist Ratka Pavlovi¢ (Key, DF, BDC, PSR), four by Nevenka
Cirovi¢ (SDP, Alternative, Democrats, Serbian Party), and three each by Ivana Sebek (Positive, BP SD), and
Jelena Otasevi¢ (DPS, CCl, Party of pensioners, disabled persons and social justice) and Musa Gjoka (Albanians
decisively, Albanian coalition with one goal and Democratic alliance of Albanians).

30

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Debates — parlamentary elections

Seven debates were organised ahead of the parliamentary elections between 26 September and
13 October 2016. All of them were edited and hosted by journalist Zoran Lekovi¢. Debates with
representatives of every election list were organised on the following subjects:

® Political priorities;
Fight against corruption and organised crime;

Foreign policy;

(

o

® Economy;
® Health and welfare;
(]

Living standards;
® Final confrontation.

For each debate issue party representatives had two rounds of presentation, two rounds of comments
and the final address. The duration varied from one debate to another, depending on the participants’
eagerness to comment on the participants’ words. The shortest debate was on the subject of health
and welfare (5 October), which lasted one hour, 57 minutes and 25 seconds. The longest was on the
subject of foreign policy (30 September), in the duration of two hours, 44 minutes and 12 seconds.

The biggest incident during the debate programme took place in the first debate, on 26 September,
when the DF candidate Marko Milaci¢ gave handcuffs to the representative of DPS Marta Sé¢epanovié¢
during his final address, to pass them on to the president of DPS Milo Bukanovi¢, alluding to the
criminal allegedly criminal character of her party and its leader.?® DPS protested immediately after
the debate, asking the Council of RTCG and its management to take a clear stance “on the incident
scandal that occurred on the public service during yesterday’s show Debate, when the host Vukoman
Lekovi¢ allowed representative of DF to turn the RTCG's the studio into a pub brawl, contrary to
the rules of debate, and a scene for one of their senseless performances. We urge the Council of
RTCG and the management of public broadcaster to take a firm stand on this degradation of their
house and declare what measures it will take in response.”” In his letter® to political director of DPS
Tarzan Milosevi¢, president of the Council of RTCG Vladimir Pavicevic said that “RTCG has the duty
to respect the freedom of expression of every political subject in Montenegro, but also to protect the
reputation, dignity and safety of all candidates participating in the election campaign”. “On behalf
of the Council of RTCG, | apologise to the representative of your party, Ms. Marta S¢epanovié, for
the unpleasantness she experienced during the show Debate. We hope that the Montenegrin public

2 https://www.youtube.com/watch?v=m5xiDFXcsQM
2 http://www.rtcg.me/izbori2016/saopstenja/142560/studio-tvcg-pretvoren-u-ulicu.html
30 http://www.rtcg.me/izbori2016/saopstenja/142610/rtcg-nece-dozvoliti-zloupotrebe.html

31



The pre-election

recognised that RTCG in no way contributed to the unpleasant situation that occurred during the
show. RTCG shall endeavour to ensure that all participants in our shows respect the rules, and it will
not allow abuses of the media time on the public service. CCE identified this as the only example of
disrespect of journalists’ standards, at the expense of DPS.

During the debates, the participants expressed some disagreements over the rules of the show.
Many failed to observe the set rules and exceeded the time allocated for their contributions, but
that happened equally with the representatives of the government and the opposition. The most
regular in that regard was the debate on the state of the economy, which was held on 3 October
2016. On 5 October, during the debate on health and welfare, there was a disagreement between
journalist Lekovi¢ and the representative of BDC Aida Zoronji¢, who wanted to speak about the
hijab, whereas Lekovi¢ considered the topic to be irrelevant to the theme of the debate. However, the
BDC'’s representative insisted, claiming it was directly relevant to the debate, and was subsequently
allowed to continue. During the final confrontation on 13 October 2016, journalist Lekovi¢ stopped
the participants from mentioning persons who were not present in the debate, in relation to the
comments of the DF representative Milan KneZevi¢ on the subject of organised crime.

The CCE found no other violations of the journalists’ principle of impartiality and balance. At the
same time, it was clear that this form of debate, deprived of any form of editorial intervention, can
appear monotone and tiresome to the viewers, given the strict observance of the time limits, as
required by the RTCG’s rules.

32

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

Debates — local elections

From 3 to 12 October 2016 four debates were organised on RTCG, one for each of the local elections:
on 3 October (Andrijevica), 5 October (Budva), 10 October (Gusinje), and 12 October (Kotor). The
elections themselves took place on 16 October, alongside the national parliamentary elections. Each
debate was broadcasted in the afternoon hours, and all were edited and hosted by journalist Sasa
Klikovac.

For each debate the party representatives had two rounds of presentations, two rounds of comments
and the final address. The duration of the debates varied from one to another, depending on the
participants’ eagerness to respond to their counterparts, as well as on the number of participants in
each elections. The shortest was the debate on the local elections in Andrijevica, which lasted just one
hour, 29 minutes and 26 seconds. The longest was the debate ahead of the elections in Kotor, lasting i
total two hours, 14 minutes and 59 seconds.

Debates for local elections were the only pre-election programme on TVCG in which the CCE did
not find a single violation of basic journalistic principles. Journalist Klikovac led all debates very
professionally. Smaller discrepancies observed in the course of the debates are a natural consequence
of live debates and of inflammatory pre-election rhetoric, and are entirely acceptable in debate-based
shows.

33

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

The analysis of Dnevnik 2, which was the focal point of the CCE's research, revealed that DPS received
by far the most time on RTCG out of the total time allocated to the party lists and candidates for
MPs (01:58:39), mostly thanks to the fact that its candidates for the Parliament were also persons
in high government offices. The second most represented was the Grand Coalition Key (01:14:09),
with more than a half an hour more than the strongest oppositional party DF, primarily because
of the Key’s minister Goran Danilovi¢ who often appeared on Dnevnik 2. These were followed
by the Social Democrats (00:45:29), also thanks to their representatives in the government, DF
(00:39:49), Positive Montenegro (00:38:48), SDP (00:32:02) and Democrats (00:31:20). The least
represented parties on Dnevnik 2 among those who won at least one seat in the Parliament were
the minority parties and coalitions — CCl (00:11:40), Bosniak Party (00:10:26) and the coalition
»Albanians decisively” (00:08:41). In spite of some improvements in the pre-election period, these
findings still reveal indirect preferential treatment of the ruling parties. This is not in line with the
mission of TVCG as a public broadcaster, whose aim should be to act as a source of information
for all citizens regardless of their political affiliation.

The disproportion in the representation of electoral actors on Dnevnik 2 is enormous, primarily
because of the fact that the candidates for MPs of the ruling parties are also the officials in the
government. The CCE believes that the editorial board should carefully reconsider its reporting
on such persons in the pre-election period, as this can easily turn into promotional reporting for
the ruling parties. This is especially important as numerous events have been scheduled by the
government to coincide with the pre-election period, but this strategy received no criticism at
RTCG. Forinstance, Prime Minister Dukanovic¢ did not pay a single visit to the miners in the previous
two years, but just before the elections he visited the shaft only to extend his congratulations to
the management and employees. This is a clear example of covert political marketing for the
ruling party. The price per second of political and economic marketing on RTCG is not the same,
and considering that Dnevnik 2 is broadcasted in the prime time when the majority of viewers are
watching TV, such reports represent a major favour to the authorities by the public broadcaster.

Opposition’ representatives in the Government of electoral trust did not receive the same
favourable treatment as their colleagues from DPS, Social Democrats and Positive Montenegro.
Specifically, the Minister of Finances and SPD’s candidate for the Parliament did not appear once
on RTCG, except in the Election Block. Meanwhile, we noted three instances of unbalanced
reporting on the activities of the Minister of Interior and candidate for the Parliament of the
coalition Key, Goran Danilovi¢, a possible indicator of editorial bias on the part of Dnevnik 2. It is
encouraging, however, that critical coverage was outweighted by neutral reporting on Danilovi¢’s
activities.

We also noted instances of partial refusal to broadcast material from DF’s rallies, which the RTCG
justified by its refusal to broadcast footage that was dominated by insulting language. A video
submitted by Democrats was also originally rejected, but later broadcasted after the decision
of the Council of RTCG and Agency for electronic media. Such examples indicate the need for

34

LENS

of the public broadcaster



The pre-election

LENS

of the public broadcaster

adoption of clear and uniform rules in order to avoid similar conflicts in the future.

® The Decision of the Council of RTCG to issue an apology to a DPS candidate for Parliament, Marta
S¢epanovié, for the behaviour of another participant in the debate, i.e. for the incident when she
was given handcuffs by the representative of DF Marko Milaci¢, is a positive example.

® CCE believes that the current format of the debate programme, without any editorial intervention,
can be tiresome and monotone for the viewers, given the strict adherence to the timeframes
set by the RTCG rules, and without any opportunity for the hosts to go into more depth
through additional questions that may crop up in the course of the debate. CCE recommends
that RTCG should consider the model already used by Radio Television Serbia (RTS) during the
latest parliamentary elections in Serbia. There all legal and internally adopted rules on candidate
representation were implemented on the Channel 2 of the Serbian public service, while interactive
debates with representatives of the strongest candidate parties were broadcasted on the first
channel. At the same time, Channel 1 frequently advised the audience that all the regular reporting
was implemented on the Channel 2, and that this form of reporting was the consequence of the
editorial policy. RTS notincreased its popularity, but the entire public had the opportunity to really
see the programme offers of the competing parties. Of course, this would imply the strengthening
of capacities of the news desk of RTCG to ensure a professional and balanced communication
with all actors.

® The most balanced and the brightest example of pre-election reporting the CCE recorded
were the debates for local elections during which journalist Sasa Klikovac hosted all four shows
professionally and in line with the rules.

Finally, despite the above mentioned shortcomings, there was a marked progress in the pre-election
reporting of the public broadcaster, which could be the result of changes in the editorial board just
before the elections, or of the fact that RTCG received expert assistance in this period from Tomislav
Spoljar of the Croatian Radio and Television (HRT).

35



The pre-election

Literature

RTCG’s Rules on reporting on the content of pre-election campaign for the 16 October 2016 parliamentary elections.
Law on media - Official Gazette of the Republic of Montenegro no. 51/02, 62/02

Law on public broadcasting services - Official Gazette of Montenegro no. 79/08

Law on election of councillors and members of parliament - Official Gazette of RMNE no. 16/2000 - consolidated
text, 9/2001, 41/2002, 46/2002, 45/2004 — decision of the Constitutional Court, 48/2006 i 56/2006 — decision of the
Constitutional Court and the Official Gazette of MNE no. 46/2011, 14/2014, 47/2014 — decision of the Constitutional
Court and 12/2016 — decision of the Constitutional Court.

Law on electronic media - Official Gazette of Montenegro no. 46/10, 40/11, 53/
http://demokrate.me/2016/10/11/agencija-potvrdila-da-je-urednistvo-rtcg-nezakonito-zaustavilo-nas-spot/

http://media.cgo-cce.org/2016/07/cgo-cce-kroz-cije-poglede-nam-rtcg-predstavlja-crnogorsku-realnost.pdf
http://www.cdm.me/drustvo/crna-gora/neprihvatljivo-je-da-javni-servisi-izbjegavaju-eticke-standarde
http://www.cdm.me/drustvo/odboru-uputiti-primjedbe-na-legitimne-odluke-tvcg

http://www.cdm.me/politika/vucurovic-tvcg-zabranila-emitovanje-spota-sa-skupa-u-niksicu

http://www.osce.org/me/odihr/elections/montenegro/2708512download=true

http://www.rtcg.me/izbori2016/saopstenja/142560/studio-tvcg-pretvoren-u-ulicu.html

http://www.rtcg.me/izbori2016/saopstenja/142610/rtcg-nece-dozvoliti-zloupotrebe.html
http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/P%20R%20A%20V%201%20L %20A%20za%20parlamentarne.
docx?id=1105
http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/P%20R%20A%20V%201%20L%20A%20za%20parl.%20izbore%20
NOVA.docx?id=1203
http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/PRAVILA%20za%20lokalne%20izbore.docx?id=1104
http://www.rtcg. me/sw4|/downIoad/ﬁles/artlcle/Drlncml i standardl recg. Ddf7ld 81

https://www.youtube.com/watch?v=m5xiDFXcsQM

36

LENS

of the public broadcaster






The pre-election

LENS

of the public broadcaster

Centar za gradansko obrazovanje
Centre for Civic Education




