A

Centar za gradansko obrazovanje
Centre for Civic Education

. R

- J

THROUGH WHOSE EYES DOES THE RTCG
REPRESENT THE MONTENEGRIN REALITY?

Report on the RTCG's representation of different
social actors in 2013 - 2015







THROUGH WHOSE EYES DOES THE RTCG
REPRESENT THE MONTENEGRIN REALITY?

- Report on the RTCG’s representation of different social actors in 2013 - 2015

July 2016




THROUGH WHOSE EYES DOES THE RTCG
REPRESENT THE MONTENEGRIN REALITY?

-Report on the RTCG’s representation of different social actors in 2013 - 2015 -

Publisher:
Centre for Civic Education (CCE)

Centar za gradansko obrazovanje
Centre for Civic Education

Library:
Democracy

Editor:
Daliborka Uljarevic¢

Author:
mr Damir Nikocevié

Associate on publication:
Isidora Radonji¢

Design and production:
Centre for Civic Education (CCE)

Proofreading:
Centre for Civic Education (CCE)

ISBN 978-86-85591-74-7
COBISS.CG-ID 30928912



CONTENT

INTFOAUCHION ...t 6
Le@al frameWOTK ......c.ccccuiiiiiicicc ettt 8
Overview of fINdINgs — 2013 .....c.cuiiviiiiircceiriccerecc ettt b ettt enees 9
Overview Of fiNdINgs — 2014 ......c.oveuieirieirieieieneeieieeieteie et sses bbb ses e naesenacs 14
Overview of fiNdings — 2015 ..o 19
Conclusions and remMarks ..o 24

5 (<3 =110 < 28




INTRODUCTION

The project “Through whose eyes does the RTCG represent the Montenegrin reality?” was designed
within the sub-programme Media and democracy of the Centre for Civic Education (CCE) in order
to raise awareness about the role of a public broadcaster and promote one of its most important tenets
— objective and balanced reporting. To that end, this analysis offers an overview of the appearances
of representatives of political parties, public institutions and state administration bodies, unions,
businesses, non-governmental organisations and academic community, in the news and analysis
programmes of the RTCG. The timeframe adds further value to this analysis, as it focuses on the
years following the changes in the editorial structure of the RTCG and ahead of the upcoming
2016 parliamentary elections: a period in which the public broadcaster RTCG has an even greater
responsibility to provide information to the public in a professional manner.

Declaration on freedom of expression and information of the Committee of Ministers of the Council
of Europe binds its member states, including Montenegro, to foster plurality of opinion: “...states
have the duty to guard against infringements of the freedom of expression and information and should
adopt policies designed to foster as much as possible a variety of media and a plurality of information
sources, thereby allowing a plurality of ideas and opinion.”

The RTCG has been undergoing a transformation for over a decade, but the limitations of this
transformation are apparent not only from the general public opinion in Montenegro, but also
from the assessment of the Council of RT'CG, which stated in its Conclusions of November 2015: “It
was noted that the reporting on some events in the news programme was not balanced and objective,
particularly with regard to the latest political developments in Montenegro, i.e. the protests of DF”.
It added that: “RTCG, as the public broadcaster, must edit and broadcast its news programme in an
impartial manner, and avoid polarizing reporting that would violate the citizens’ rights as guaranteed
by the law and international media standards. Every deviation from the planned business policy and
journalists’ code of conduct must be sanctioned without prejudice to the position of the perpetrator in
the company hierarchy, and we advise the general director to urgently take the necessary measures to

»]

prevent such omissions in the future”".

Representative of the non-governmental organisations in the Council of RTCG Goran Purovic,
who has often publically criticised the work of RTCG, recently said: “What I know for sure is that
the director of TVCG, since her appointment, had been obstructing the transformation of RT'CG into
a public service by doing nothing to incorporate the law, professional principles and standards into
its reporting. Along with her colleagues the former editor of the first channel, the current editor of
the news programme and the head of the board, she devotedly sought to protect the ruling political
party and withhold the information of public interest from the citizens. The result of such practices

1 Session held on 16.11.2015.



are numerous complaints by viewers and negative assessment of the citizens, as evidenced by the
January public opinion poll™. Eplaining the results of the opinion poll conducted in January 2016,
Durovi¢ stressed that: RTCG is the second most trusted broadcaster, and the number of respondents
who associate RTCG with “regime-run media” has increased.” He also warned that the number of
respondents in whose opinion the news programme of RT'CG deteriorated since last year.?

In the analysis of balancing and plurality of opinion at RTCG, CCE used official documents,
adopted by the Council of RTCG according to the competencies granted to it by the Law on public
broadcasting services of Montenegro*. The administrative service of the Council of RTCG, headed
by the president of the Council Vladimir Pavicevi¢, was very forthcoming in responding to our
requests for free access to information.

Data processing included the analysis of daily and weekly political news programmes, classified by
the annual reports of the Council of RTCG as integral
part of the news programme of the Television of
Montenegro: Dnevnik 2, U centar, Okvir, Otvoreno,

Dnievnik

Replika, Izazov, Robin Hud, Intervju s povodom. The U centar U centar
analysis left out the show Mehanizam, due to its Ohie Ohvir
o1, . . . Otvoreno Otworeno
character as a specialized investigative programme, Robin Hod Robin Hud
as well as Putevi Zivota, as the majority of its episodes Replika Replika

Intervju sa povodom lzazov

PR

are framed as reports.

The final analysis covered 596 shows broadcasted in the course of 2013, 2014, and 2015. The
programmes involved 1392° guests — representatives of political parties, public institutions,
Government, Parliament, state bodies and institutions, local self-governments, unions, non-
governmental organisations, academic community, independent institutions, judiciary, employers/
businessmen, analysts, experts and others.

Participants - total 2013/2014/2015

Illlliﬁiaﬁﬁﬁﬁaz

OGS SIS IS SIS
Q'a-‘i“ Qﬁﬁ“&? q‘FF’ 9‘* f:-"- @# &E- 'L
é“ﬁ&&l & f :ﬁ &

samo- rado ka rutovi- &catld 4687: bro 1330&Item1d 6032

3 Report on the work of member of the Council of RTCG Goran Purovic for the period September 2014 - June 2016

4 Law on Public Broadcasting Services “Radio of Montenegro” and “Television Montenegro”, Official Gazette of the Republic of
Montenegro no. 51/2002

5 This overview is based on number of guests per show, with note that cross examination is indicating lower number since certain
guests are repeatingin the same or different shows



LEGAL FRAMEWORK

The role of the public broadcaster is defined by the Law on public broadcasting services of
Montenegro®. Article 2 of this Law stipulates that: “The activity of public broadcasting services from
the paragraph 1 of this article encompasses the production and broadcast of programme, such that
it: satisfies the democratic, social, educational, cultural and other needs of public interest of every
segment of the Montenegrin society; ensures realisation of the right and interest of citizens and other
subjects with regard to information, regardless of their political, religious, cultural, racial or gender
affiliation; and provides timely and quality information services”. Article 9, paragraph 2 and 3 of the
Law oblige the RTCG to: “...2) satisfy the interests of the public at the national and local level in a
balanced manner, with the appropriate representation of informative, cultural, educational, sports
and entertaining programme; 3) provide a forum for open and free expression of different opinions
and views on the issues of public interest...”

The role of the public broadcaster is also defined by the Law on media’, which in Article 2 prescribes:
“The Republic of Montenegro guarantees the right to free establishment and undisrupted work of
media on the principles of: freedom of expression; freedom to research, collect, share, publish and
receive information; free access to every source of information; protection of individual personality
and dignity, and free flow of information. The Republic guarantees equal access to information to
domestic and foreign legal and natural persons, in line with this Law and the Law on broadcasting
services.

Furthermore, the Law on electronic media® in article 74 obliges public broadcaster to: “inform the
public objectively and in a timely manner about political, economic, cultural, educational, scientific,
sports and other significant events and occurrences in the country and abroad”.

Finally, the role of the public broadcaster and its internal organisation are more precisely regulated
by the Statute of the Public Enterprise RTCG.’

6 Law on Public Broadcasting Services “Radio of Montenegro” and “Television Montenegro’, Official Gazette of RM no. 51/2002
7 Law on Media, Official Gazette of RM no. 51/2002
8 Law on Electronic Media, Official Gazette of Montenegro. 46/2010

9 http://rtcg.me/sw4i/download/files/article/Statut RTCG 19 03 2012.pdf?id=3



OVERVIEW OF FINDINGS - 2013

In the course of 2013, Montenegro held presidential as well as local elections in several municipalities.
All were covered by RTCG in line with the Rules'® adopted by the Council of RTCG. Progress was noticeable in
terms of production and organisation, as well as in improved programme formats during the 2013 presidential
elections, with a debate between the main candidates as the jewel in the crown. Though its organisation and
production was modelled after high quality news and political programmes, it nevertheless displayed significant
limitations in the journalistic aspects of the format. Notably; the topics for debate set by the RTCG revealed the
lack of basic knowledge about the competencies of the President of state, and lead the participants to discuss
issues that are formally outside the jurisdiction of the President. As a consequence, the citizens were deprived of
objective information on the candidates. One such topic was the economic development of Montenegro, which
according to the Constitution is completely outside the competencies of the President.

The report “Realisation of programme orientation with the respect of programme principles of Television Montenegro
(TVCG) for the period January — December 2013™"* notes that: “political, socio-economic, social and cultural topics
were covered through a new specialised programme “U centar”, as well as through the existing shows “Okvir” and
“Otvoreno”. Inaddition to this, TVCG broadcasted specialised programmes “Putevi Zivota’, “NVO-sektor’, “ Vijesti
na gestovnont’, as well as “Robin Hud', which is cited in some parts of the report as independent production, and
in others as co-production.

The 2013 programme structure of RTCG was dominated by news, film, series and sports content. Only 3%
of the programme contains science and education content, and even that was an increase compared to 2012
(according to the RTCG report, 12 303 minutes more). The number of minutes dedicated to news programme
declined compared to 2011 and 2012, but the decline was minor. At the same time, the number of broadcast
minutes dedicated to science and education, as well as programmes for minorities and programmes for children
increased.

Structure of TVCG programme in 2013

B Mews
H Film and seres
B Sports.
Music

B Entertain and ¢ clal

B sclence and education

B Documentany programme
B Programme for minordties.
B Programme fior children

10 http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Pravila za lokalne izborel.pdf?id=279
11 ReceivAed based on the request of CCE for free access to information from the Council of RTCG



Broadcast time - comparison 2011/2012/2013

380042806221 695056347570

MEWS SCEEMCE AMD DOOUMENTARY PROGRAMME FOR  FILM AND SERIES MUSIC PROGRAMME FOR EMTERTAINMENT AND SPORTS
EDUCATION MINORITIES CHILDREN COMMERCIAL

2011 =2012 = 2013

CCE’s analysts noted that the viewership of the programmes covered by the report was likely
overstated. The RTCG estimates are based on the so-called “diary” method, whereby the respondents
fill out questionnaires through surveys and based on immediate recollection of programmes and
televisions. More recent estimates of Telekom and Ipsos Strategic use IPTV method (Extra TV) and
software Arianna (Ipsos) to produce more precise results. IPTV measures the viewership directly
but does not provide information on the demography of viewers, which was obtained by Ipsos. By
cross-referencing the data, they compiled a more detailed overview of viewership per target group.
This, more reliable, method of measurement indicates that the viewership of RTCG programmes is
considerably lower than that obtained through the original method.

RTCG's official report also fails to commend on the shortcomings of the news programme, and
instead lists the following achievements: “Good information/plenty of information. Professionalism,
seriousness, quality. Current information/speed of reporting. Plenty of content, quality and tradition.”
Financial instability is identified as the main problem, and to solve it the report suggested that
“partnership with as many institutions and non-governmental organisations as possible would be
beneficial, as it would give RTCG access to different funds and grants to supplement its own limited
budget, and create the conditions favourable to effective production of quality programme that would
satisfy the needs of citizens and help RTCG to fulfil the demanding role of the public broadcaster”

In the course of 2013, 175 programmes analysed in this study (Dnevnik - 23 shows, U centar — 49
shows, Okvir - 34 shows, Otvoreno — 37 shows,

Robin Hud - 32 shows) hosted altogether 412 Number of shows with guests

guests, representatives of political parties, public

enterprises, the Government, Parliament, state

administration bodies, public institutions,

institutions, local governments, trade unions,
NGOs, analysts and experts, academics,
independent institutions, the judiciary, foreign

missions, businessmen, free professions, and Ucentar  Otvoreno Okir  RobinHud  Dnewnik
others.

Overall, most frequent guests were representatives of state institutions, who constituted a third
(32.28%) of all guests featured on TVCG. The second most frequently invited were representatives
of political parties (11.17%), local self-governments (8.50%) and non-governmental organisations
(8.50%)'*. Notwithstanding the importance of executive government in the shaping of public
policies and decisions relevant to the everyday lives of citizens of Montenegro, as well as the need

12 In programmes Dnevnik, U centar, Okvir, Otvoreno, Robin Hud

10



of public to be timely informed about their activities, the presence of the executive in the public
service programmes is disproportionate,
especially compared to the representatives
of those groups who may question

Participants

the quality of work of the executive

government. This is most apparent

in the distribution of appearances of

representatives of political parties, which I HEEEmsasL T
is marked by overwhelming presence of ;f’ & 06; & @é"wﬁ ﬁ . @9&‘ & q@"
guests from the ruling parties that also & qaﬁ’ @@ S f& & &&
make up the executive government. & s o e

Among the guests from within public bodies, the most frequent appearances were by representatives
of the Ministry of Education (7.52%),

followed by the representatives of general TOP 3 - State institutions

andspecialised hospitals (6.77%), Ministry

of Health (6.02%), and Administration for

Inspection Affairs, Ministry of Agriculture 7.52% 6.77%

and Rural Development and Ministry of 6.02%
Tourism and Sustainable Development

(5.26%). The three most featured public

institutions made the majority of their

appearances in shows Otvoreno (17) and Ministry of Education General and specialised hospitals Ministry of Health
Robin Hud (8).

As for political parties, the most frequent guests of RTCG programmes were representatives of
the ruling Democratic Party of Socialists (24%) and Socialist People’s Party (24%), followed by
Democratic Front (20%), Positive Montenegro (15%), and Social-Democratic Party (7%). They
appeared most frequently in shows U centar and Okvir.

Darko Pajovi¢, president of Positive Montenegro, appeared three times on the show U centar in
2013, twice in a period of less than one month"’. Andrija Mandi¢ (DF) and Srdan Mili¢ (SNP),
were twice guests of the same show, appearing two times in two months in the show edited by
Andrija Nikoli¢'. It is worth noting that Andrija Mandi¢, a member of the presidency of DE
was invited more often than Miodrag Leki¢, leader of DF and then the most popular politician in
Montenegro."

It is also notable that DF, the most powerful opposition force at the time, had nevertheless fewer
appearances than SNP - a party with half as many members in the Montenegrin parliament. would
suggest some form of favouritism by RTCG towards a certain opposition party. At the same time,
representatives of SDP did not appear even once in U centar, whereas the show hosted a number of
representatives of non-parliamentary political parties — Fair Montenegro, Serbian Party Fatherland,
Party of Serbian Radicals, People’s Party, as well as the Liberal Party, which at the time held far
fewer seats in the Parliament than SDP.

13 17. January and 6. February 2013
14 5. March and 15.May 2013

15 http://www.vijesti.me/tv/miodrag-lekic-najpopularniji-politicar-u-crnoj-gori-130380

11



Representation of political parties (appearances)on TVCG - 2013 Political party ratings - March 2013 (Source: Cedem)

mDPS
=pps
mSNP
HDF (NOVA + PzP)

WENP

mDF

= Pasitive Montenagro H Positive Montenegro

usDP o

B Fair Montenegro (T3

Fatherland Serbian Party W Liberal party
Party of Serbian Radicals = FORCA

People's party 505

Liberal party

= DA

Local self-governments, with a total of 35
appearances, most frequently appeared on
Dnevnik (15 times). Their representatives
were regionally fairly balanced, regardless of

their political affiliation, although it should be
noted that CCE did not analyse the content
of RTCG programmes and their attitude
towards the guests, and instead focused H H H

only on the frequency of representation of  resgores  kotor Berane Mojkouse Daniougrad
different political actors. The most frequent

appearances were by the representatives of the capital city Podgorica, followed by municipalities of
Kotor, Bar, Berane, Old Royal Capital Cetinje, Mojkovac and Danilovgrad.

TOP 5 - Local self-government

Equally balanced was the representation of trade unions, whose members appeared altogether 21
times in various shows, most frequently in Okvir (15). The number of appearances was almost
equally divided between the Federation of Trade Unions of Montenegro, Union of Free Trade
Unions of Montenegro and independent trade unions.

Representatives of non-governmental organisations
appeared 35 times in 2013 on the shows covered by
this study; of which 15 times in the show Robin Hud,
14 times in Otvoreno and six times in Okvir. The

most frequent guests of RTCG from the NGO world n

were representatives of the Consumer protection n

Centre Montenegro (CEZAP), with 7 appearances, e 15 ﬂ “ﬂ
followed by Civic Alliance (GA) with four T

appearances, out of which three were on the show

Robin Hud, which is also produced by the GA. Next in line was the NGO Circle of Life with three appearances,
out of which two were also in the show Robin Hud. A number of leading NGOs publically recognised for their
critical approach, such as MANS, Institute Alternative, CCE and others, never appeared as guests in the news
programmes of RTCG in 2013.

TOP 5-NGOs

Out of the total number of guests (412) and shows (175) in 2013, the greatest number came from
DPS, followed by SPP, Ministry of Education, DF, general and specialised hospitals, Basic Court,
Employers’ Federation, Ministry of Health, Positive Montenegro, and Ministry of Agriculture and
Rural Development.

12



DPS

SNP

Ministry of Education

DF

General and specialised hospitals

Basic court

Employer’s Federation

Ministry of Health

Positive Montenegro

Ministry od Agriculture and Rural Development

"]
3
o

=
wn

©
=

)
Q
Q
c
o
©
(7}
Q.
Q.
@
7
Q
=]
bo
>
o}
o
i
&
-

The five most frequent guests of the politics and news programmes'® U centar, Okvir, Replika and
Izazov in 2013 were: Srdan Mili¢ - SNP (4), Aleksandar Damjanovi¢ — SNP (4), Rade Krivokapic¢
- KAP" trade union (4), Andrija Mandi¢ - DF (3), Darko Pajovi¢ - Positive Montenegro (3),
Damir Sehovi¢ — SDP (3), Nebojsa Dozi¢ - Government representative in the Committee for KAP
and later the CEO of KAP (3), and Zoran Masonic¢i¢ - UFTUMNE (3).

16 The study did not calculate the total number of guests in the shows Otvoreno and Robin Hud.
17 KAP - Aluminum Company Podgorica

13



OVERVIEW OF FINDINGS - 2014

Local elections took place also in 2014, this time in the municipalities of Ulcinj (January), Berane
(March), Podgorica, Bar, Bijelo Polje, Danilovgrad, Zabljak, Kolasin, Plav, Pluzine, Pljevlja,
Rozaje, Savnik, the newly formed municipality of Gusinje, and city municipalities Golubovci and
Tuzi (May). The RTCG’s coverage included three debates, the electoral night and regular news
programmes, for a total duration of 914 minutes. Debates on the public broadcaster were organised
in strict accordance with the format prescribed by the rulebooks'®. This also meant that the debates
practically consisted of mere citation or paraphrasing of the written programmes of the competing
parties, without engaging with the real problems encountered by the citizens those municipalities,
and thus without the liveliness that would captivate the viewers attention and provide new
information.

TVCG adapted part of its programme for the deaf and hard-of-hearing persons (Dnevnik in sign
language), an improvement in its approach towards vulnerable groups.

As in 2013, the structure of RTCG programme for 2014 was dominated by news (34%), film and
series (26%), sports (16%), followed by entertainment and commercial shows (12%), musical (6%),
documentary (3%) and scientific and education programme (2%). Also similar to the previous year,
there was a decrease in the number of broadcast minutes dedicated to the news programme, despite
the elections (30 000 minutes less), accompanied by a marked increase in the share dedicated to the
documentary programme.

Structure of RTCG programme in 2014

B MNews
o Film and series
mSports
Entertainment and commercial
B Music
= Documentany
B Science and education

B Programme for minarities

18 http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Pravila za lokalne izborel.pdf?id=279

14



Broadcast time - comparison 2012/2013/2014

&mm‘l“ SE3475707593

DOCUMENTARY PROERAMME FOR FILI AND SERIES BALISIC PROG FOR ENTES
MENORTIES CHILOREN COMBMERIAL

=2012 =2013 = 3014

The report “Realisation of programme orientation with the respect of programme principles of
Television of Montenegro (TVCG) for the period January - December 2014”**, adopted by the Council
of RTCG, identified some weaknesses of RTCG reporting, among other: “As it still operates with
the analogue technology, the quality of picture and sound at RTCG cannot meet the expectations the
audience. It is also difficult to find guests that would be both credible and ready to discuss current
topics in specific moments’.

Once again RTCG stressed the problem of financial instability which, as noted in the report: “did
not allow for expansion of staff and technical capacities. Municipal elections imposed a specific form
of coverage and broadcast of pre-election activities, hence during that period, the majority of resources
was dedicated to election campaigns where the Public broadcaster has specific and very precise legal
obligations”. The conclusion repeats the remarks of the 2013 report regarding the need for stronger
partnerships with institutions and NGOs along with more specific proposals for the staff and
production improvements: “Purchase of new cameras and mounting chains could be accompanied by
recruitment (internship) and training of graduates or postgraduates of FPN? for video journalism... It
is obvious that Podgorica, whose administrative and cultural capacities concentrate the largest number
of events in this city, is still overemphasised in the programme coverage. A similar project is planned by
colleagues from HRT, who also hope to reduce costs in the existing regional centres.”

During 2014, the 182 shows analysed by CCE (Dnevnik — 21 shows, U centar — 35 shows, Okvir - 31 shows,
Otvoreno — 19 shows, Robin Hud - 29 shows, Replika — 13 shows, Izazov - 33 shows, Intervju sa povodom
— 1 show), featured altogether 401 participants -
representatives of political parties, public enterprises,

the Government, Parliament, public administration

bodies, public institutions, institutions, local

governments, trade unions, NGOs, analysts and

experts, academics, independent institutions, the I I

judiciary, foreign missions, businessmen, free . i

professions, and others. i

Number of shows with guests

Almost a third of the guests (29.18%) of TVCG were representatives of state institutions, followed
by significantly fewer representatives of political parties (16.21%), free professions (8.73%), NGOs
(8.23%), and others.

19 Obtained on the basis of CCE’s request for free access to information from the Council of RTCG
20 FPN - Faculty of Political Sciences

15



Participants

Illllliﬂﬁ 2 12 12 10 5 4

AR 777l
& & @ﬁ &a Qﬁ
& 2 <

& ﬁ w"' E

Representatives of executive government and state apparatus, along with the ruling parties,
accounted for the greatest number of
appearances on TVCG. Even accounting for TOP 3 - State institutions

their powers and responsibility for decisions of

importance for the state and society as a whole, 9.40%

this frequency of appearances on the public 7.69%

service broadcaster is disproportionate relative 6.84%

to their critics, whose role is also essential for

the proper functioning of the Montenegrin

society and whose interests ought to be equally sy T
represented by the public broadcaster. s e

The public body most frequently appearing on RTCG in 2014 was the Ministry of Health (9.40%),
followed by the Ministry of Agriculture and Rural Development (7.69%), Administration for
Inspection Affairs (6.84%), and the Ministry of Sustainable Development and Tourism and Institute
for Public Health (5.13% each). The three most featured public institutions made the majority of
their appearances (28) in shows Okvir (11), Otvoreno (7) and Robin Hud (5).

As regards political parties, the most frequent guests on RTCG were again representatives of the
ruling DPS (24,62%) and opposition party SNP (24,62%), followed by Democratic Front (15,38%),
Positive Montenegro (13,8%), SDP (10%) and others. They appeared most frequently in shows
Izazov, Replika, U centar and Okvir.

Izazov, edited by Isidora Sekuli¢ So¢, demonstrated the most glaring lack of balance in terms of
the range of featured opinions. Out of 13 appearances of representatives of political parties, nine
were by the representatives of political actors advocating Montenegro’s accession to the NATO,
and only four who objected to it. Adding to it another 11 guests from the executive government
structures, which implementing the policy of Montenegro’s integration into the NATO, it is evident
that on this topic there is no balance in the selection of interlocutors on the show. The imbalance is
even greater considering that our analysis did not include representatives of the foreign embassies
and the NATO, who also appeared on Izazov to promote Montenegro’s accession to the alliance.

Unlike in 2013, the show U centar had a more balanced approach in 2014, but with only one
appearance from the ranks of SDP - Jusuf Kalamperovi¢, president of council of SDP. SDP’s
representatives in the executive government were also featured on the show, with appearances by

16



Rasko Konjevi¢?', Minister of Interior and Dragan Bogojevi¢ leader of the electoral list “European
face of Podgorica™ at the local elections in Podgorica.

Just as in 2013, the strongest opposition political group Democratic Front had nearly 10% less
media time than SNP, which at the time had only half as many seats in the parliament, and a far
lower support as indicated by public opinion polls.*

Representation of political parties (appearances) on TVCG - 2014 Political party ratings - 2014 (Source: Ipsos)
mDPS mSNP
EDF H Positive Montenegro mDPS
mDF
nspp Independent MPs 5P
® Positive Montenegro
cou mPeople's Party .
mas
Liberal Party mBosniak Party
W Other
BHGI B Albanian Alternative

Non-governmental organisations appeared 33 times on the shows covered in this analysis, 11 times
were on the show Robin Hud, and 6 times on shows Otvoreno and Okvir. The highest number of
appearances by NGOs (4) was by CEZAP (Consumers protection Centre Montenegro), followed
by the Montenegrin Tourism Association, Civic Alliance (GA), CEMI, European movement in
Montenegro, Parents and Circle of Life with two appearances each. As before, the strong critically-
oriented NGOs were ignored
by RTCG’s news and politics
programme, even though their
activities were more relevant and
visible in 2014. This is all the more
jarring because 2014 saw numerous

smear campaigns waged against the
leaders of these NGOs, and yet they
were given no time to present their

Most appearances - NGOs

views in the news programme of the Montenegin  CEMI  European  Pareats  Circleof We Chic Allance
. T ik movament
public broadcaster RTCG. Assaciation

Representatives of local self-governments appeared on TVCG only 12 times this year, and their
appearances were roughly balanced regardless of the political affiliation of the municipal leadership.
It should be noted, however, that this only concerns the frequency of appearances, as CCE did not
analyse the content of the shows. Participation of trade union representatives was balanced, with a
total of 23 appearances equally divided between Federation of Trade Unions of Montenegro, Union
of Free Trade Unions of Montenegro and independent unions. About half (12) of these appearances
were in the show Okvir.

21 This appearance is counted under the number of appearances by executive government representatives.
22 Joint candidate of SDP and Positive Montenegro.
23 According to the poll conducted by Ipsos, average rating for 2014 (Source: Ipsos Strategic, data kindly supplied by Ipsos Strategic-a)

17



Considering the total number of guests (401) and shows (182) in 2014, the most frequently featured
actors were DPS, SNP, Ministry of Health, DE, Ministry of Agriculture and Rural Development,
Union of Free Trade Unions of Montenegro, Positive Montenegro, Administration for Inspection
Affairs and University of Montenegro.**

DPS

SNP

Ministry of Health

DF

Ministry od Agriculture and Rural Development

Union of free Trade Unions

"3
3
[e)

K=
[}

©

=

Positive Montenegro

Administration for Inspection Affairs

73
[
o
c
e
©
)]
Q
[
(]
ﬁ
(7]
S
]
>
K]
(=]
i
S
-

Federation od Trade Unions of Montenegro

University of Montenegro

The five most frequent guests of politics and news shows* U centar, Okvir, Replika and Izazovin 2014
where: Srdan Mili¢ - SNP (3), Mladen Bojani¢ — Positive Montenegro, later independent MP (3),
Snezana Jonica — SNP (3), Petar Ivanovic¢ — then Minister of Agriculture and Rural Development
(3), Dusan Markovi¢ - vice president of Government (3), Srda Kekovi¢ - UFTUMNE (3), and
Gordana Durovi¢ - Faculty of Economy/UOM(3).

24 Tt should be stressed that, although introduced as employees at the University of Montenegro, many guests of the programmes
analysed in this study appeared in the capacity of independent experts or analysts in their areas of their expertise, and not as experts
of higher education.

25 The study did not calculate the total number of guests in the shows Otvoreno and Robin Hud.

18



OVERVIEW OF FINDINGS - 2015

The political developments in 2015 were marked by protests organised by the Democratic Front,
with the largest protest taking place on 24 October 2015. RTCG's reporting on the protests was
severely criticised by the protest organisers, as well as by the independent media, NGOs and other
political parties.

As in the previous years, the structure of the RTCG programme in 2015 was dominated by
news programme (37%) and film and series (19%), followed by sports (14%), entertainment and
commercial programme (11%), music (9%), documentaries (4%), science and education (4%), and
finally by programmes dedicated to minorities (2%).

Structure of TVCG programe in 2015

B News
B Film and series
= Sports
Music
= Entertalnment and commerncal
B Sclence and education
B Documentany
N Programme for minorities

19



Broadcast time - comparison 2013/2014/2015

m“ T5TOTES3820T
HEWS SCIENCE AND EDUCATION  DOCURAENTARY FROGEAMME FOR FILM AND SERIES LERC PROGRAMME FOR EMTERTAIN MENT AND SPOETS
MIHNORTE. CHILDREW COMMERCIAL

2013 =2014 " 2015

Compared to 2014, there was a notable increase in the amount of time dedicated to the news programme
(by nearly 22 000 minutes), and science and education (by 22 000 minutes). More attention was also given
to documentary programmes (a 6 000 minutes increase), while the share of broadcast time dedicated
to film and series declined by almost 50 000 minutes. From the technical viewpoint this information is
encouraging, considering that greater attention is given to the programmes with the potential to contribute
to the fulfilment of RTCG's mission to inform and educate the public, with the caveat that our analysis
does not extend to the content of the broadcasted programmes.

The report “Realisation of programme orientation with the respect of programme principles of Television
of Montenegro (TVCG) for the period January — December 20157 states that the company programme
produced 3111 hours of news programme in this year. “Many important issues of public interest were tackled
though the News programme that is broadcasted hourly on workdays and every two hours on weekends, as
well as in numerous weekly reports and specialised shows. A significant portion of the news programme is
taken up by the sessions of the Parliament of Montenegro’, states the report.

The key shortcomings are copied word for word from the 2014 report: “As it still operates with the analogue
technology, the quality of picture and sound at RTCG cannot meet the expectations the audience. It is also
difficult to find guests that would be both credible and ready to discuss current topics in specific moments”.
On the other hand, it cites the following key achievements: “Reliability, speed, objectivity, professional
responsibility, modern formats, frequent use of live reporting”. Finally, the report reiterates the problems of
financial instability and the possibility of greater project cooperation with public institutions and NGOs.

During 2015, in 239 shows, subjects of CCE’s analysis (Dnevnik — 29 shows, U centar — 40 shows,
Okvir - 39 shows, Otvoreno — 36 shows, Robin

Hud - 21 shows, Replika — 34 shows, Izazov Number of shows with appearances

- 40 shows) appeared 579 participants i.e.

representatives of political parties, public
enterprises, the Government, Parliament, state
administration bodies, public institutions,
institutions, local governments, trade unions,
NGOs, analysts and experts, academics,

independent inStitutionS, the judiCiaI‘y, foreign Ucentar  lzazov Okvir  Otvoreno Replika  Dnewnik  Robin Hud
missions, businessmen, free professions, etc.

26 Received based on the request of CCE for free access to information

20



As in the previous years, nearly a third of guests on TVCG (29.07%) were representatives of state
institutions, followed by the representatives of political parties (14.68%), NGOs (10.54%), and
others. The executive government and state apparatus, along with the representatives of ruling
parties, remained most heavily represented on TVCG also in 2015, while their critics received far
less screen time.

Participants

Ill-iinnnnﬂa-__
&L ﬁ“ &
-ﬂ&% Q{:ﬁ Qﬁ @ﬁc}u F f @ﬁ:& ‘gbb‘*{h& '%N
y: : qf G s

The most frequently featured public bodies on

RTCG in 2015 were the Ministry of Labour TOP 3 - State institutions
and Social Welfare and Ministry of Tourism

and Sustainable Development (7.74% each), 7.74% 7.74%
followed by the Ministry of Interior (7.14%),
Ministry of Foreign Affairs and European
Integration (6,55%), the Police Department
(5.36%), Ministry of Finance (3.57%) and
others. The majority of appearances of the
three most featured public institutions were
in the show Okvir - as many as 16.

inistry of Labour and Social Ministry of Tourism and Idinistry of Interior
Welfare Sustainable Development

As regards political parties, the most frequent guests on RTCG were again representatives of the
ruling DPS (28.24%), followed by the representatives of Positive Montenegro (17.65%), Democratic
Front and SNP (14.12%), URA (4.71%) and others.” These appearances were mostly on the shows
Okvir, Replika, U centar and Izazov.

The most unbalanced selection of guests was again noted in the show Izazov by Isidora Sekuli¢
So¢. Out of the total of seven appearances by political party representatives, six were by the
representatives of entities that support Montenegros integration into the NATO. Representatives
of executive government, NGOs (mostly those in favour of Montenegro's accession to the NATO),
as well as of the diplomatic missions to Montenegro, NATO officials and representatives of its
member states also appeared on this show.

Other shows however displayed a slightly more balanced approach to their selection of guests from

27The average rating for 2015, as measured between April (when a number of new political parties appeared) and December
(Source: Ipsos Strategic, data courtesy of Ipsos Strategic)

21



political parties compared to the previous two years. Among the opposition parties, RTCG’s editors
appeared to be particularly favourably disposed towards Positive Montenegro, which received
media time quite out of proportion with its political rating. Darko Pajovi¢, president of Positive
Montenegro, appeared three times on the show U centar®®, and the party was featured on this show
on a number of other occasions®. On the other hand, representatives of SDP did not appear even
once on U centar despite high-level turbulences within the party, although Vujica Lazovi¢, deputy
Prime Minister for economic policy and representative of the newly formed Social Democrats,
appeared once on the show.*

Representation of political parties (appearances) on TVCG - 2015 Ratings of political parties- 2015 (Source: Ipsos)
mOPS  Positive Montenegro = ObS
mDEMOS
uDF mshp
Democrats
HURA Independent MPs =Pk
NP
Democrats mSDP mURA
=sDP
cou = DEMOS mas

o Positive Montenegro
HBS m5D

Other

In 2015, representatives of

NGOs appeared far more Most appearances - NGO

frequently on  RTCG’

shows analysed in this

study than in the previous

two years — as many as 61

times. Over a third (24)

of these appearances were

on the show Otvoreno

by  Andrijana  Kadija

Bulatovi¢. The  most coT Civic CEMI  CEZAP  QZON €60
frequently featured NGOs G

were the Montenegrin

Tourism Association CTU (six appearances), followed by Centre for democratic transition CDT
(5), Civic Alliance (GA) with four, an three appearances each by CEMI, CEZAP (Consumers
protection Centre Montenegro), Ozon and CCE appeared three times each. It appears that in 2015
RTCG opened up for almost all relevant NGOs (MANS appeared once on the show Otvoreno). It is,
however, important to note that critically oriented almost always appeared on the show Otvoreno,
which was produced in cooperation with the OSCE Mission to Montenegro. The question is
therefore whether this change in the composition of guest reflects the project requirements or a
genuine sea change in editorial preferences.

As in the previous two years, RTCG kept a balance in inviting representatives of local self-governments,
both in terms of their regional distribution and the guests’ political affiliation. The same was true of the

appearances of trade unions, whereas the representation of higher education institutions was heavily
dominated by the University of Montenegro (18 out of 22 appearances).

28 29 January, 4 June and 24 September 2015.
29 Azra Jasavi¢, deputy president of Positive Montenegro, appeared on 12 November 2015
30 29 October 2015

22



Considering the total number of guests (579) and shows (239) in 2015, most frequently featured
actors were DPS, University of Montenegro®, Positive Montenegro, Ministry of Labour and Social
Welfare, Ministry of Tourism and Sustainable Development, DF, SNP, Ministry of Interior, Ministry
of Foreign Affairs and European Integration, Police Department.

DPS
University of Montenegro

Positive Montenegro

Ministry of Labour and Social Welfare

Ministry of Tourism and Sustainable Development
DF

SNP

Ministry of Interior

TOP 10 by guest

(7
3
)
<
[
®
£
(%)
]
(S)
<
e
©
@
o
o
@

Ministry of Foreign Affairs and European Integration

Police department

The five most frequent guests of politics and news shows** U centar, Okvir, Replika and Izazovin 2015
were Ivan Vukovi¢ from the Faculty of Political Sciences/UOM with eight appearances, followed
by Zorica Kovacevic, the then then Minister of Labour and Social Welfare (6), Azra Jasavi¢ from
Positive Montenegro (5), Darko Pajovi¢ from Positive Montenegro (5), Zlatko Vujovi¢ of CEMI
(5), Snezana Jonica from SNP (4), Prime Minister Milo Pukanovi¢ (4), and Zoran Vuk¢evi¢ of
the Investment and Development Fund (4).

31 Note that although introduced as employees at the University of Montenegro, many guests of the programmes analysed in this
study appeared in the capacity of independent experts or analysts in their areas of their expertise, and not as experts of higher

education.
32 The study did not calculate the total number of guests in the shows Otvoreno and Robin Hud.

23



CONCLUSIONS AND REMARKS:

»

»

»

»

»

During the previous three years, the overwhelming majority of guests on RTCG’s news shows
analysed by this study came from the ruling Democratic Party of Socialists (DPS) and public
institutions. Attempts to monopolise the public discourse through the public broadcaster are
detrimental to any society’s democratic aspirations, and is likely to undermine the reputation
of the public broadcaster whose task should be to foster the plurality of opinion and to serve all
citizens equally, regardless of whether they support or criticise the government.

RTCG does not provide equal opportunity in access to its politics and news programmes, nor
does it take care to match the screen time given to political parties to their representation in the
Parliament of Montenegro or their share of public support. In the three years analysed by this
study, the four most prominent shows of this profile (U centar, Izazov, Okvir, Replika), featured
guests from the Democratic Party of Socialists (DPS) 47 appearances, followed by the Socialist
People’s Party (SNP) with 38 appearances, Democratic Front (DF) with 31 appearance, Positive
Montenegro with 29.5 appearances and SDP with 12.5 appearances.”

The situation is even more skewed with regard to the representation of some of the most
developed, critically-oriented NGOs, who had practically no space to express their views on the
public broadcaster, and as a consequence had to endure various forms of discrimination and
assaults. In all three years, the NGOs most frequently featured on the main politics and news
shows (U centar, Izazov, Okvir, Replika) were the Montenegrin Tourism Association (CTU),
which appeared eight times, followed by the Centre for monitoring (CEMI) and Civic Alliance
(GA) with six appearances each, the Consumers protection Centre Montenegro (CEZAP) with
four appearances and NGO Alfa centre with three appearances.

In the 2013 - 2015 period, RTCG editors invited displayed a marked preference for the following
individuals as guests in the four main politics and news shows: Srdan Mili¢, president of SNP - 10
appearances; Snezana Jonica, SNP official and Darko Pajovic, president of Positive Montenegro
- nine appearances; and Azra Jasavi¢, vice president of Positive Montenegro, Aleksandar
Damjanovi¢, SNP official and Ivan Vukovi¢, lecturer at the Faculty of Political Sciences of
University of Montenegro - eight appearances.

Among the individual shows, the most drastic example of unbalanced selection of guests was
recorded in Izazov, edited by Isidora So¢ Sekuli¢. The show focuses on the Euro-Atlantic
integration, and displays a marked preference for the option promoting Montenegro’s

Political parties (total for 2013, 2014, 2015) NGOs (total for 2013, 2014, 2015) TOP guests (total for 2013, 2014, 2015)
DPS 47 | CTU {Montenegrin Tourism Association) 8 Srdan Milié 10
SHP 38 CEMI 6 Snefana Jonica g
DF 31 Civic Alliance [ Darko Pajovié 9
Positive Montenegro * 29,5 CEZAP 4 Azra Jasavic ]
S0P * 12,5 Alfa centre 3 Aleksandar Damjanovié 8
van Vukowié s

33 Appearance of Dragan Bogojevic, head of the list “European face of Podgorica” in the local elections in Podgorica calculated with
0.5 and 0.5 for the PCG for SDP

24




accession to the NATO. Its selection of guests also overwhelmingly favoured pro-NATO
guests: out of 106 guests featured on the show in 2014 and 2015, CCE’ analysts identified only
eight guests who argued against Montenegro’s accession to the NATO alliance (7.55%). Some of
the guests appeared repeatedly, as many as four or five times, whereas many others who represent
important social factions in the country never got a chance to express their opinion on this issue
(in terms of diversity, there was a total of 75 guests).

»  With regard to the formal distinction between the government and opposition, the selection of
guests on the show U centar, by Andrija Nikoli¢, at first appears fair. However, a more careful
look reveals that the selection of guests does not reflect the relative weight of the parties in the
Parliament of Montenegro, nor their popularity according to available party ratings. The show
also conspicuously ignored representatives of SDP, except for one appearance of the president of
SDP Council Jusuf Kalamperovic in 2014*. Out of 134 guests in total in the period 2013-2015,
our analysis identified 69 (51.49%) representatives of government and state institutions as well
as other government-affiliated agencies, 47 participants (35.07%), from the ranks of opposition
parties with atleast somewhat critical opinions of the government’s work (mainly representatives of
Positive Montenegro and SNP - nearly half of all opposition appearances), and 18 guests (13.43%)
from the wider region or those with a more neutral stance. The most frequent guests of Andrija
Nikoli¢ in the previous three years were: Darko Pajovi¢, president of Positive Montenegro (seven
appearances), Srdan Mili¢, president of SNP, Milo Pukanovi¢, Prime Minister of Montenegro
and Andrija Mandi¢, member of the DF presidency (five appearances). The show had altogether
94 guests in three years, some of them appearing on the show more frequently show than others.

»  Okvir by Zoran Lekovi¢ featured 227 guests in the period 2013 to 2015, with a total of 346
appearances. According to the CCE's analysis, the government parties appeared 46.53% of the
time, the opposition 13.87%, and a larger proportion of screen time was given to the guests
coming from other social spheres (unions, economy, expert analysts, academic community, etc.)
According to RTCG? official documents, Okvir is primarily concerned with socioeconomic
issues, but the show frequently featured other themes and sometimes overlapped with other
shows in terms of topics and guests. The most frequent guests of Zoran Lekovi¢ were: Aleksandar
Damjanovi¢, president of the parliamentary Committee for economy and SNP official; Damir
Sehovi¢, member of the Committee for economy and deputy president of Social Democrats
(previously an SDP official); Zoran Vukcevi¢, DPS official and director of Investment and
Development Fund (IRF); and Snezana Jonica, SNP official. Each of these appeared six times on
the show in the analysed period, whereas Srda Kekovic, secretary general of the Union of Free
Trade Unions and Suzana Radulovi¢, secretary general of the Employers’ Federation appeared five
times. Economic analyst Vasilije Kosti¢, former director of the Employment Office Vukica Jelic,
DPS official Zoran Jeli¢, president of SNP Srdan Mili¢, former Minister of Agriculture and Rural
Development Petar Ivanovi¢, former director of Tax Administration Milan Lakicevi¢, former
Minister of Labour and Social Welfare Zorica Kovacevi¢, president of Montenegrin Tourism
Association Zarko Radulovi¢, and Rade Krivokapi¢ from the KAP Trade Union appeared
four times each. Moreover, although originally planned as a debate-based show, we recorded 15
occasions of single-guest interviews which were dominated by members of Government, public
officials, representatives of public institutions or independent state agencies, as well as of local
self-governments and persons otherwise affiliated with the state. The only exceptions were one
guest from the academic community and one from the wider region. The most frequent guest
of the interview format was Petar Ivanovi¢, former Minister of Agriculture and Rural
Development, who was invited four times.

34 Appearance of Jusuf Kalamperovi¢, 12.06.2014.

25



» During two seasons, 2014 and 2015, the author of the show Replika Nevenka
Cirovi¢ had 124 guests who appeared altogether 144 times. Our study revealed that 22.22%
those were representatives of opposition, 35.42% of the government and ruling parties,
and 41.36% of other social actors, some of whom had more or less close relations to the
government or the opposition. Among the opposition parties, the majority of guests came
from the ranks of SNP and Positive Montenegro, but unlike other news and politics shows,
Replika provided more screen time to Democratic Front. The most frequent guests in
Replika (three appearances each) were: SneZana Jonica from SNP, Boris Raoni¢ from Civic
Alliance, Slaven Radunovi¢ from DE Ranko Ponovi¢, former president of LSCG and Mili
Prelevic¢, a journalist in «Daily papers». Out of ten appearances by NGO representatives in
2014 and 2015 50% were by the Civic Alliance, while the remaining five slots were given to
five different NGOs. Also, the same “line-up” appeared twice on the show™ to discuss party
congresses of SDP and DPS. Finally, even though this was originally designed as a dialogue-
based show, the author conducted one interview in 2015 with the president of Montenegro
Filip Vujanovi¢.

» It was not until 2015 that the editorial board decided to open doors to certain critically
oriented NGOs (e.g. MANS, CCE, IA) whose project activities are well recognised by the
Montenegrin and international public. This slightly improved RTCG's record on this front,
though it should be noted that most of the representatives of critical NGOs appeared on the
Otvoreno, which was a joint project with the OSCE Mission to Montenegro. Even here, the
timing was highly restricted and set in the context of a larger debate with a majority of non-
critical guests, which made it hard to hold a substantial debate in which the participants
would have equal opportunity to defend their position. This made it seem as if the opening
towards the more critical wing of the NGO sector was rather a token gesture to fulfil a
project requirement than a genuine change in editorial policy.

»  On the other hand, to the extent that it dedicated time to the topics of interest at the local
level, which in our opinion was far from sufficient, TVCG took a balanced approach in
inviting the guests from municipal administrations. Municipalities run by the government
and opposition parties were equally represented, although it should be noted that CCE’s
analysis only concerns the frequency of appearances and not the actual content of the
shows. The main trade unions were also equally represented. However, among the key
national universities, University of Montenegro was heavily overrepresented, and many
of its employees appeared in the capacity of individual experts. At the same time, higher
education as such was largely excluded from the thematic focus of the public broadcaster
RTCG.

» The reports on the implementation of programme orientation of TVCG for 2013, 2014
and 2015 that were analysed in this study are practically copy-pasted from one year to the
next, following the same pattern, with only formal updates of the statistical data. They often
contain identical paragraphs, and never explain why there was no progress in the problem
areas identified in the previous years, or describe actions taken to ascertain accountability
for such failures.

» It is worrying that the management of TVCG does not acknowledge the weaknesses of its
news programme despite numerous criticisms from the citizens, independent institutions,

35 SDP Congress, broadcasted on 01.06.2015, with: Ivan Vukovi¢, professor at FNP; Boris Raoni¢, Civic Alliance; Ranko Ponovi¢, former
President of LSCG; Mili Prelevi¢, “Daily papers” DPS Congress, broadcasted on 15.06.2015, with: Ivan Vukovi¢, professor at FNP - Podgorica;
Boris Raoni¢, Civic Alliance; Ranko Ponovi¢, former President of LSCG; Mili Prelevi¢, politics editor in “Daily papers”

26



»

»

»

opposition, as well as from some members of the RTCG Council, who have repeatedly
pointed out deficiencies in its approach. To the extent that it recognises some weaknesses,
the management of RTCG focuses almost exclusively on the technical and production-
related issues and eschews critical review of the content.

CCE’s analysts also noted that RTCG often deviates from the adopted programme scheme,
and that there are ad hoc changes in the thematic focus or formats of the shows, leading to
frequent overlaps in terms of topics and guests in different shows. This suggests the need for
clearer and more binding guidelines for the authors to allow greater coverage of a broader
range of topics and more diversity in terms of guests.

Although there is a separate show Intervju s povodom (Interview with a cause), it is rarely
broadcasted. At the same time, a number of shows whose purpose is to feature dialogue or
debate occasionally resort to the interview format, usually with the officials of executive
government or the ruling parties. These changes in format are rarely warranted by the
specific circumstances or topic, and thus make it seem as if RTCG was simply favouring
these actors.

Centre for Civic Education (CCE) hopes that recent and upcoming changes in the
managementand structure of the news programme will contribute to further democratisation
and greater openness of RTCG. At the moment, RTCG is still far from a public broadcaster
that would fully justify the amounts the Montenegrin taxpayers spend on it, or serve their
interests equally regardless of their beliefs or affiliations.

27



LITERATURE

» Law on Electronic Media, Official Gazette of Montenegro 46/2010

»  Law on Public Broadcasting Services “Radio of Montenegro” and “Television Montenegro”,
Official Gazette of the Republic of Montenegro 51/2002

»  Law on media, Official Gazette of the Republic of Montenegro51/2002

»  Proceedings of the legal instruments of the Council of Europe related to the media, Council of
Europe and SPRINT, 2002.

» Realisation of programme orientation with the respect of programme principles of
Television of Montenegro (TVCG) for the period January - December 2013.

» Realisation of programme orientation with the respect of programme principles of
Television of Montenegro (TVCG) for the period January - December 2014.

» Realisation of programme orientation with the respect of programme principles of
Television of Montenegro (TVCG) for the period January - December 2015.

» Report on the work of members of Council of RTCG Goran Durovi¢ for the period
September 2014 - June 2016.

SOURCES

www.monitor.co.me/index.php?o

ne-opstruira-samo-radojka-rutovi-&catid=4687:broj-1330&Itemid=6032

»  www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/IZVIE%C5%A0TA]%20%20%20TVCG%202a%202014.%20
godinul%20(1).doc-2id=716

»  www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Ostvarena%20Programska%20TVCG%202013.pdf?id=346

»  www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Ostvarivanje%20Programske%20orjentacije%20TVCG%20za%20
2015.%20VERZITA%20ZA%20SA]T.docx?id=702

»  www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Pravila za lokalne izborel.pdf?id=279

»  www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Statut RTCG 19 03 2012.pdf?id=3

»  www.vijesti.me/tv/miodrag-lekic-najpopularniji-politicar-u-crnoj-gori-130380

28









