
 

 

                                                                                                    Podgorica, 9. jun 2011. 

ZAŠTO RTCG KRIJE PODATKE O SVOM POSLOVA�JU? 

Centar za građansko obrazovanje (CGO) ocjenjuje da netransparentnost 
poslovanja javnog servisa RTCG ima za posljedicu narušavanje kredibiliteta i 
povjerenja prema građanima Crne Gore od čijeg novca se javni servis finansira.  

RTCG je dužan da građanima Crne Gore na precizan, detaljan i cjelovit način 
da na uvid svoje poslovanje. 

CGO je, uslijed nemogućnosti da dobije tražene informacije od RTCG, uprkos 
zakonskoj obavezi da RTCG da pozitivno odgovori, uputio pismo Savjetu RTCG u 
kojem poziva predsjednika Savjeta RTCG i ostale članove da, u skladu sa svojim 
nadležnostima, obezbijede dostupnost ovih važnih informacija. 

Podsjećanja radi, CGO je od menadžmenta i uredništva RTCG tražio sljedeće 
informacije, koje su očito predmet tajne iako ne bi smjele biti: 

• Broj ugovora kojima je RTCG regulisao autorska prava za emitovanje 

filmskog programa za period 2006, 2007, 2008, 2009 i 2010. godinu; 

• Ukupan iznos koji je, u istom periodu, utrošen na regulisanje autorskih prava 

za emitovanje filmskog programa u navedenim godinama; 

• Broj ugovora kojima je RTCG regulisao prava na prenos sportskih događaja 

za period 2006, 2007, 2008, 2009 i 2010. godinu; 

• Ukupan iznos sredstava opredijeljenjih za ugovore o pravu na prenos 

sportskih događaja u navedenim godinama; 

• Spisak poslovnih putovanja zapošljenih u RTCG u inostranstvo, svrha 

putovanja i iznos po putovanju za 2010. i 2011. godinu; 

• Visina mjesečne zarade sa svim pripadajućim nadoknadama (minuli rad, itd) 

Generalnog direktora RTCG, Direktora Radija Crne Gore, Direktora 

Televizije Crne Gore i urednika RTCG-a. 

 

Dodatno, CGO je tražio i sljedeće informacije koje nijesu dostavljene, a koje su i 
ranije izazivale pažnju zainteresovane javnosti: 

• Kopije ugovora koji se odnose na prenos satelitskog programa u 2006, 2007, 

2008, 2009 i 2010. godini; 

• Ukupni troškovi koji se odnose na zakup satelitske opreme i satelitskog 

programa u navedenom periodu. 



 

Zatvorenost RTCG samo dodatno urušava kredibilitet ovog medija i napore da se isti 
transformiše u istinski javni servis jer se stiče utisak da ne postoji odgovornost prema 
građanima koji finansiraju RTCG. 

RTCG ima svoju web stranicu na kojoj selektivno objavljuje informacije o svom 
poslovanju i na taj način simulira transparentnost. No, činjenice su neporecive, a 
one ukazuju da niz veoma važnih dokumenata i informacija ostaje nedostupan 
javnosti što otvara otvara i prostor za sumnju i u zakonitost rada RTCG. 

U članu 5, stav 7, Poslovnika o radu, usvojenom 16.10.2009, stoji da Savjet RTCG 
„usvaja planove rada, izvještaje o radu i periodične i godišnje obračune RTCG i 
objavljuje ih na web sajtu RTCG.“ Ipak, na sajtu su dostupni izvještaji o radu za 
televiziju kao i za radio samo za 2008. i 2009.godinu. CGO traži od Savjeta RTCG 
da i ove usvojene izvještaje objavi na sajtu RTCG. 

Isti član, stav 15, govori da je Savjet dužan da „redovno, a najmanje dva puta 
godišnje, objavljuje Bilten o radu RTCG na web sajtu RTCG.“ U praksi, na websajtu 
RTCG, u odjeljku „Bilten časopis“, postavljen je samo jedan Bilten iz septembra 
2010, u kojem se nalaze normativna i pravna dokumenta, kao i zapisnici sa sjednica 
Savjeta i Komisije iz tog perioda. CGO pozdravlja posljednje napore Savjeta 
RTCG u racionalizaciji troškova RTCG ali traži i da, shodno svijim obavezama, 
objavi sve Biltene u za to predviđenom prostoru na sajtu RTCG. 

U statutu RTCG, usvojenom 28.12.2010. u članu 17, stav 1, tvrdi se da : „Finansijsko 
poslovanje RTCG je javno“. Stav 2: „Savjet RTCG na prijedlog Generalnog direktora 
usvaja finansijeske planove, izvještaje i završni račun i objavljuje ih na web sajtu 
RTCG.“ I ovo ostaje samo mrtvo slovo na papiru, jer na web stranici postoji 
samo jedan finansijski izvještaj, za 2009. i uz njega obrazloženje izvještaja. 

Kad su javne nabavke u pitanju, na sajtu su postavljeni pozivi na otvoren 
konkurs javne nabavke za određene potrebe za period 2008, 2009, 2010, i 2011, 
ali ne postoje podaci o sklopljenim ugovorima, tako da ne možemo znati sa kim, 
po kojoj cijeni i po kojim uslovima su dogovoreni poslovi, što dovodi u pitanje 
smisao i vjerodostojnost objavljenih podataka. 

 

Alen Čuturić, saradnik na programima 

 

 


