
  Podgorica, 16 April 2007

WHO CONTROLS THE PUBLIC SERVICE IN THE STATE OF MONTENEGRO?

Centre for Civic Education (CCE) would like to draw the attention of the public and the 
relevant  authorities  that  the  internet  site  of  the  so-called  RTCG  public  service 
(www.rtcg.cg.yu) does not have the 9 (nine) bulletins that according to the Law on PBS 
must have been available to the public by now.

CCE  reminds  that  today  is  16.04.2007,  and  that  the  latest  decision  of  the  Council 
published  in  the  Bulletin  carries  the  date  of  27.05.2004,  depriving  the  Montenegrin 
public, in whose service it supposedly exists, of three years of the most basic right to 
information.
We are asking the following questions:

- Who controls the PBS RTCG in the state of Montenegro?
- Who in this country can sanction the illegal activities of the RTCG Council?
- Will  the  Parliament  of  Montenegro  initiate  parliamentary  mechanisms  for  the 

control of RTCG?
- Is RTCG private property of the RTCG Council members, its directors and their 

collaborators?
- What  was  the  reaction  of  the  RTCG Council  members  representing  the  non-

governmental organisations?

CCE has continuously warned about  irregularities  in  the work of the RTCG, but  the 
genuine political will for real, qualitative changes in the functioning of this important 
medium  is  obviously  lacking,  although  its  work  is  recognised  as  crucial  for  the 
(non)democratisation of the Montenegrin society.

We have seen many promises  and surprises  from those paid to do their  work in the 
Council, although they frequently occupy these positions contrary to the Law.

It  is  also worth  remembering  some of  the  statements  by the President  of  the RTCG 
Council:
________________________________________________________________________
“President of the RTCG Counci Branislav Ćalić said that he was surprised by the fact 
that there are no financial nor audit reports on the RTCG website. In a statement for 
the  Radio  Free  Europe,  he  said  that  the  failure  to  publish  an  audit  report  must  be 
considered a merely “technical omission”. (07.03.2007)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.rtcg.cg.yu/


Asked how is it possible that the RTCG website contains only three bulletins, while the 
Law on PBS requires that there be a minimum of 12, Ćalić responded: “I must see about 
that and I will come back to you tomorrow” – in a statement for “Dan” (09.01.2007)

On behalf of CCE
Daliborka Uljarević, Executive director


