


Mediji u Crnoj Gori - između zagrljaja vlasti i borbe za profesiju

Izdavač:
Centar za građansko obrazovanje (CGO) 

Urednica:
Daliborka Uljarević

Glavni autor:
Duško Vuković

Koautorka:
Daliborka Uljarević

Saradnici/e:
Damir Nikočević
Maja Marinović
Damir Suljević

Dizajn i produkcija:
Centar za građansko obrazovanje (CGO)

Tiraž:
150 primjeraka

Štampa:
Studio Mouse

Izdavanje ove publikacije podržala je ambasada Kraljevine Holandije. 
Sadržaj ove publikacije je isključiva odgovornost Centra za građansko 
obrazovanje (CGO).

ISBN 978-9940-44-018-3
COBISS.CG-ID 40509456



Podgorica, 2020.



Od otvorene 
cenzure  
do pokoravanja 
RTCG
U osnovi trajućih i ozbiljnih problema u medijskom spektru u Crnoj Gori dominira-
ju uporni pokušaji vlasti da medije stave pod svoju kontrolu. Generalno uzevši, 
ključni problemi se reflektuju kroz sva tri oblika  cenzure – otvorenu, prikrivenu i 
samocenzuru, zatim nedostatnosti u postojećem okviru i praksi samoregulacije 
i regulacije, uz partijsko „pokoravanje“ javnog servisa RTCG.

Otvorena cenzura je najmjerljivija i najstarija forma pritiska jer uključuje napade 
na novinare i imovinu medija. Ubistvo suvlasnika, direktora i glavnog urednika 
dnevnog lista Dan, Duška Jovanovića, bio je početak, kako zvanični podaci po-
kazuju, za 92 napada na novinare i imovinu medija u Crnoj Gori od 2004. do 
kraja 20191.godine. Većina tih slučajeva nikada nije dobila odgovarajući epilog. 
Posebno su bili uznemirujući napadi u 2018.godini na Oliveru Lakić iz Vijes-
ti i 2007.godine na Tufika Softića iz Monitora. To ukazuje na to da nadležne 
institucije ne rade odgovorno ni profesionalno, dominantno zbog političkih 
ograničenja, imajući u vidu da se većina tih napada odnosi na novinare i medije 
koji imaju kritički stav prema vladajućoj partiji i sa njima povezanim licima. Zato 
se Crna Gora označava nebezbijednom državom za novinare i medije odlučne 
da se bave najosjetljivijim pitanjima vezanim za odgovornost vlasti, korupciju i 
organizovani kriminal.

Prikrivena cenzura je novija, manje vidljiva ali opasna forma pritiska koja je već 
ostavila ozbiljne posljedice u crnogorskom medijskom sektoru urušavajući tržište 
medija. Primjenjuje se prvenstveno kroz politiziranu, diskrecionu i netransparent-
nu raspodjelu javnih fondova, subvencija i pratećih olakšica medijima. Radi se o 

1 �Do decembra 2017.godine – 85 (izjava D.Pejanovića, MUP, april 2018), zatim četiri tokom 
2018.godine (Lakić, Sadiković, Jovanović, imovina lista „Sloboda“), i u 2019.godini tri 
napada (Popadić, Adrović, Otašević)

4



zloupotrebi javnih sredstava i monopola, zloupotrebi regulatornih i inspekcijskih 
ovlašćenja i nezakonitih pritisaka. Istraživanja Centra za građansko obrazovanje 
(CGO)2, koji je ovo pitanje prvi otvorio u Crnoj Gori, dokazuju da je finansiranje 
medija iz javnih fondova, kroz najrazličitije oblike, u direktnoj vezi sa tim koliko 
povoljno ili kritički medijske kuće izvještavaju o vladinim odlukama i aktivnostima, 
pri čemu oni koji podržavaju vladajuću strukturu dobijaju najveći dio sredstava, 
dok su ostali uskraćeni za novac iz Budžeta. Godinama su vlasti pokušavale 
da ignorišu ili negiraju nalaze istraživanja CGO-a, iako su ista bila uredno, kao 
relevantna, citirana u brojnim međunarodnim izvještajima. Konačno je problem 
prepoznat i adresiran kroz novi Prijedlog Zakona o medijima, koji je Vlada Crne 
Gore usvojila krajem 2019. godine. 

Autocenzura nastaje kao jedna od posljedica otvorene i prikrivene cenzure. Sve 
je manje novinara spremno da se posveti profesionalnom i istraživačkom novi-
narstvu, a to utiče i na ukupni pad kvaliteta izvještavanja koji je danas u Crnoj 
Gori na zabrinjavajuće niskom nivou.

Samoregulacija je tokom početnih faza svog razvoja praktično sasječena 
dubokom polarizacijom unutar medijskog sektora, a na što je ne mali uticaj 
imalo i negativno djelovanje vlasti3.  Jedna od prvih žrtvi bio je i Kodeks novinara 
koji se sve češće i otvorenije krši. Treba primijetiti da su individualni samoreg-
ulatori pokazali veći stepen posvećenosti i profesionalizma nego vlastima bliži 
Medijski samoregulatorni savjet (MSS). Stoga bi bilo kontraproduktivno da vlast 
nastavi praksu privilegovane podrške MSS-a, kako se to sada vidi u rješenjima 
iz Prijedloga Zakona o medijima. Takav pristup se kosi sa principom samoreg-

2 http://cgo-cce.org/izdavastvo/demokratija-izdavastvo/#.XpFxYNMzb_Q
3 http://media.cgo-cce.org/2019/02/Savjest-sedme-sile.pdf

http://cgo-cce.org/izdavastvo/demokratija-izdavastvo/#.XpFxYNMzb_Q
http://media.cgo-cce.org/2019/02/Savjest-sedme-sile.pdf


ulacije i nastavlja da ojačava podjele u medijskom sektoru, a što ne doprinosi ni 
potrebnom unaprijeđenju etičkih standarda. 

Agencija za elektronske medije (AEM), kao regulator, do sada nije dosljed-
no poštovala Zakon o elektronskim medijima, što je rezultiralo izostankom 
primjene adekvatnih mjera, uključujući i krajnju mjeru - oduzimanje odobren-
ja za rad onima koji su drastično ili kontinuirano kršili Zakon.  Takav (ne)rad 
AEM-a stimulisao je nelojalnu konkurenciju na medijskom tržištu, posebno 
u dijelu omogućavanja da prihodi od marketinga idu prema emiterima koji 
ne proizvode značajan obim programa u Crnoj Gori, a na što su se obavezali 
prilikom dobijanja odobrenja za emitovanje, ili je, čak, proizvodnja tog pro-
grama minimalna, odnosno nekad je bilo upitno da li ispunjavaju obaveze iz 
dozvola za rad. Takođe, tolerisanje kršenja programskih principa i standarda, 
kada su u pitanju mediji bliski vlastima, doprinijelo je urušavanju ne samo 
medijskog tržišta nego i profesionalnih standarda i etičkih normi. Umjesto 
da bude na braniku načela koji uređuju odnose u pružanju audio-vizuelnih 
medijskih (AVM) usluga, AEM je nerijetko bio saveznik u njihovom kršenju kroz 
propuštanje da dosljedno primijeni Zakon na sve medije4.

Partijsko zauzimanje RTCG predstavlja najdirektniju demonstraciju političke sile 
vlasti na medije u posljednje četiri godine, a kao takvo je notirano i u relevantnim 
međunarodnim izvještajima. Tokom 2016. godine, Savjet RTCG je postavio za 
generalnog direktora osobu koja je profesionalac i koja nije bila vezana za bilo 
koju političku strukturu, čime je vladajuća Demokratska partija socijalista (DPS) 
izgubila kontrolu nad javnim servisom RTCG. Ubrzo su bila vidljiva određena po-
boljšanja programa, naročito u dijelu širenja prostora za pluralizam mišljenja, ali 
i u izvještavanju o najrazličitijim i za vlasti neprijatnim temama, a što su primarni 
zadaci istinskog medijskog javnog servisa. U akciji koja je trajala skoro godinu 
dana, DPS je uspio da nezakonito “očisti” Savjet RTCG od nepodobnih članova 
iz civilnog društva i promijeni njegovu strukturu postavljajući svoje lojaliste. Usli-
jedila je nezakonita smjena menadžmenta i uredništva. Danas je RTCG upravo 
onakav kakav ga je DPS i htio – zatvoren za argumentovana, drugačija i kritič-
ka mišljenja, uz povremena simuliranja te drugosti kroz već prepoznate i nove 
snage među “igračima” DPS-a. 

4 http://media.cgo-cce.org/2019/04/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-medija-web.pdf

6

http://media.cgo-cce.org/2019/04/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-medija-web.pdf


Novinari i kritički orijentisani  
mediji i dalje na meti
Broj napada na novinare smanjen je u 2019. godini, ali i dalje nije ras-
vijetljen nijedan od najtežih ranijih slučajeva, poput ubistva suvlasnika, 
direktora i glavnog urednika dnevnika Dan, Duška Jovanovića (2004. 
godina), pokušaja ubistva novinara dnevnika Vijesti i nedjeljnika Monitora 
Tufika Softića (2007. godina) i Olivere Lakić (2018. godina)5. 

Vlada Crne Gore je 2016. godine osnovala komisiju sa zadatkom da prati 
postupanje državnih institucija u istragama napada na novinare i imovinu 
medija. Nakon isteka dvogodišnjeg mandata, komisiji je produžen man-
date za još dvije godine. I ova komisija, kao i prethodna, suočava se sa 
(in)direktnom opstrukcijom u radu. Predsjednik Komisije, Nikola Markov-
ić, u više navrata je ukazivao na to i na nepostojanje političke volje da se 
rasvijetle slučajevi napada na novinare6.

U 2019. godini su se desila tri nova napada na novinare u Crnoj Gori7, od 
kojih je jedan bio fizički, dok su ostala dva kvalifikovana kao zastrašivanje, 
odnosno verbalne prijetnje. U dva slučaja se radilo o novinarima privatnih 
medija - dnevnih listova Dan i Vijesti, a u jednom o direktoru Radio Tivta, 
lokalnog javnog radija.

Fizički je napadnut novinar dnevnika Dan, Vladimir Otašević, a verbalne 
prijatnje (zastrašivanje) pretrpjeli su dopisnik dnevnika Vijesti iz Ulcinja, 
Samir Adrović, i direktor Radio Tivta, Dragan Popadić. U sva tri slučaja 
poznati su počinioci i njihovi motivi.

5 �Napad na Oliveru Lakić prvo je kvalifikovan kao pokušaj ubistva, a kasnije prekvalifikovan u 
krivično djelo nanošenje teških tjelesnih povreda - https://www.vijesti.me/tv/slucaj-napada-
na-oliveru-lakic-kako-je-pokusaj-ubistva-postao-nanosenje-teskih-tjelesnih-povreda 

6 https://www.dan.co.me/?nivo=3&rubrika=Drustvo&datum=2018-03-29&clanak=640576 
7 Regionalna platforma https://safejournalists.net/me/homepage/ 

https://www.vijesti.me/tv/slucaj-napada-na-oliveru-lakic-kako-je-pokusaj-ubistva-postao-nanosenje-teskih-tjelesnih-povreda
https://www.vijesti.me/tv/slucaj-napada-na-oliveru-lakic-kako-je-pokusaj-ubistva-postao-nanosenje-teskih-tjelesnih-povreda
https://www.dan.co.me/?nivo=3&rubrika=Drustvo&datum=2018-03-29&clanak=640576
https://safejournalists.net/me/homepage/


Otaševića je fizički napao Mladen Mijatović, službenik policije koji se u vrijeme 
incidenta nalazio u društvu kontraverznog biznismena Dragana Bećirovića 
(nezvanično je njegov tjelohranitelj) i višeg državnog tužioca Miloša Šoškića.  
Otašević je mobilnim telefonom fotografisao Bećirovića i tužioca Šoškića dok 
su izlazili iz prodavnice mobilnih telefona u poslovnom centru “Delta City” u 
Podgorici, a na šta je reagovao Mijatović, koji je prišao i imao agresivan fizič-
ki kontakt sa novinarom, što se moglo vidjeti na snimcima nadzornih video 
kamera objavljenim u medijima. 

Popadića je na javnom mjestu vrijeđao i prijetio mu lokalni biznismen Rade 
Arsić, koji je bio nezadovoljan izvještavanjem Radio Tivta o sudskom sporu koji 
vodi porodica Arsić.

Adroviću je prijetnje, preko društvene mreže Facebook, uputio Samir Selović, 
brat lokalnog imama, nezadovoljan njegovim izvještavanjem o događaju u 
Šasu, u koji je bio uključen imam Jetmir Selović.

Osumnjičeni za napade na Popadića i Adrovića su procesuirani, dok je osumn-
jičeni za napad na Otaševića pošteđen. Sud za prekršaje u Kotoru je 11. jula 
2019. godine osudio na novčanu kaznu biznismena Arsića. Proces protiv na-
padača na Adrovića nije još okončan, dok je Osnovno državno tužilaštvo u Pod-
gorici odbacilo krivičnu prijavu protiv osumnjičenog za napad na Otaševića, uz 
ocjenu da njegove radnje “ne sadrže bitne elemenata bića tog krivičnog djela, 
kao ni bilo kojeg drugog krivičnog djela za koje se goni po službenoj dužnosti”.

Iako je policija poslala optimističke signale devet mjeseci nakon ranjavanja 
novinarke Vijesti, Olivere Lakić, ispostavilo se da za to nije bilo utemeljenja i da 
je namjera bila da se “umire” zainteresovane međunarodne adrese, a poseb-
no Evropska komisija pred objavljivanje svog godišnjeg izvještaja o Crnoj Gori. 
Naime, pomoćnik direktora Uprave policije, Enis Baković, je u februaru 2019. 

8



godine obavijestio javnost na konferenciji za medije8 da je policija došla do 
dokaza da iza ranjavanja novinarke Lakić stoji kriminalna grupa koju je, navodno, 
organizovao Podgoričanin Filip Bešović. No, javnosti kasnije nijesu ponuđeni 
uvjerljivi dokazi da je policija na pravom tragu, a do takvih dokaza nije došla ni 
Komisija koja se bavi praćenjem postupanja državnih organa u slučaju napada 
na novinare. Dodatno, Komisija je u posljednjem izvještaju uputila niz zamjerki i 
preporuka nadležnim pravosudnim organima u vezi sa ovim slučajem.

Nema nikakvog pomaka ni u rasvjetljavanju napada na novinara Vijesti i ned-
jeljnika Monitor, Tufika Softića, koje je kvalifikovano kao pokušaj ubistva, dok 
je napad na Mladena Stojovića (2008. godina), slobodnog novinara iz Bara, 
adaktiran zbog zastare. 

U slučaju napada na Stojovića, Komisija je ustanovila propuste u istrazi koji 
upućuju na namjeru lokalnog tužioca, Milenka Magdalinića, da izbjegne pom-
niju istragu indicija da iza tog napada stoje kontroverzni biznismeni Branislav 
Brano Mićunović i Radojica Božović. Komisija u svom izvještaju daje izvod iz 
kraće službene zabilješke po kojoj je “Stojović policijskim službenicima Ne-
doviću i Miloševuću rekao da bi jedini motiv napada na njega mogao biti 
njegovo učešće u emisiji Insajder koja se emitovala na televiziji B92 u kojoj je 
on učestovao i tom prilikom govorio o sumnjivim poslovima u fudbalu Srbije 
i Crne Gore, kojom prilikom je, između ostalih govorio, i o Branislavu Branu 
Mićunoviću i Radojici Božoviću.“9 Mićunović i Božović saslušani su deset go-

8 https://www.glasamerike.net/a/crna-gora-policija-napad-novinarka/4794467.html 
9 Izvještaj o radu Komisije za praćenje postupanja nadležnih organa u istragama sluča-
jeva prijetnji nasilja nad novinarima, ubistava novinara i napada na imovinu medija za period od 
23. januara - 23. maja 2017. godine - http://www.mup.gov.me/biblioteka/izvjestaji?Accessibili-
tyFontSize=default%3fquery%3dUnesite+pojam%3a%3fquery%3dUnesite+pojam%3a&alpha-
bet=lat&pagerIndex=4 

https://www.glasamerike.net/a/crna-gora-policija-napad-novinarka/4794467.html
http://www.mup.gov.me/biblioteka/izvjestaji?AccessibilityFontSize=default%3fquery%3dUnesite+pojam%3a%3fquery%3dUnesite+pojam%3a&alphabet=lat&pagerIndex=4
http://www.mup.gov.me/biblioteka/izvjestaji?AccessibilityFontSize=default%3fquery%3dUnesite+pojam%3a%3fquery%3dUnesite+pojam%3a&alphabet=lat&pagerIndex=4
http://www.mup.gov.me/biblioteka/izvjestaji?AccessibilityFontSize=default%3fquery%3dUnesite+pojam%3a%3fquery%3dUnesite+pojam%3a&alphabet=lat&pagerIndex=4


dina kasnije, dva mjeseca prije nego je proglašena zastara, i to nakon što je 
Komisija utvrdila propuste. Način na koji je to učinjeno vodi zaključku da se 
radi o formalnom činu. Mićunović je odbio da se uopšte izjašnjava, a Božović 
je u pisanoj izjavi negirao bilo kakvu umiješanost. 

“Dalji su napori potrebni da se krivično gonjenje vrši djelotvorno i bez kašn-
jenja, ali i da bi se izbjegla zastara. Od vlasti se očekuje da pokažu nultu toler-
anciju za prijetnje i napade na medije, a treba i da se suzdrže od davanja izjava 
koje mogu da stvore okruženje koje nije pogodno za slobodu izražavanja”, 
konstatovano je u izvještaju Evropske komisije o Crnoj Gori za 2019. godinu, 
u kojem je notirano i to da je “napredak u rješavanju nasilja nad novinarima i 
medijima i dalje veoma ograničen, a stari predmeti ostaju neriješeni.10

Tek poslije 15 godina od ubistva Duška Jovanovića (27. maja 2004.godine) 
vlast je priznala propuste u istrazi koji su doveli do toga da ovaj zločin ne bude 
rasvijetljen do sada, a moguće i nikada. Učestvujući na okruglom stolu “Mediji 
i medijski ambijent u Crnoj Gori“, koji je organizovao skupštinski Odbor za 
evropske integracije, direktor Uprave policije, Veselin Veljović, kazao je da je 
propust napravio tužilac, ne pominjući mu ime, koji je odlučio da lišenog slo-
bode Damira Mandića sasluša sjutradan, a ne isto veče. Mandić, koji je kasnije 
optužen za saučesništvo i osuđen na 18 godina zavora, sjutradan se, nakon 
konsultacija sa advokatom, branio ćutanjem i nije pred tužiocem ponovio ono 
što je kazao polciji. Taj propust je napravio tužilac Novak Ražnatović, koji je 
ubrzo napustio Tužilaštvo i prešao u advokaturu. 

Predsjednik vladine Komisije za praćenje istraga napada na novinare, Ni-
kola Marković, koji je zamjenik glavnog urednika dnevnog lista Dan, po-
vodom priznanja direktora Uprave policije, ocijenio je da „vlast i nadležni 
na skandalozan način pokušavaju da relativizuju sopstvenu odgovornost 
zbog nečinjenja petnaest godina kada je u pitanju pronalaženje ubica i 
nalogodavaca Duška Jovanovića.”11

Komisija je duže vremena sugerisala Vladi da je potrebno angažovanje 

10 �https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-
montenegro-report.pdf

11 https://www.slobodnaevropa.org/a/ubistvo-dusko-jovanovic-tuzilac-umor/30171641.html 

10

https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://www.slobodnaevropa.org/a/ubistvo-dusko-jovanovic-tuzilac-umor/30171641.html


stranih eksperata koji bi pomogli da se rasvijetle najteži slučajeve napa-
da na novinare. Predsjednik Komisije saopštio je početkom 2020. go-
dine da je Vlada konačno dala saglasnost da Komisija angažuje stranog 
stručnjaka, ali da je “ostalo još da se vidi hoće li to biti FBI, Skotland jard 
ili neka partnerska njemačka služba”12.

Prema podacima Komisije, slučaj ubistva Duška Jovanovića apsolut-
no zastarijeva 27. aprila 2034. godine. Slučaj pokušaja ubistva novina-
ra nedjeljnika Monitor, Tufika Softića, apsolutno zastarijeva 1. novembra 
2022. godine. U maju 2018. godine je nastupila apsolutna zastara ner-
asvijetljenog slučaja napada na novinara Mladena Stojovića.

Četiri slučaja napada na imovinu dnevnog lista Vijesti iz prve decenije 
21. vijeka zastarjeli su 2019. godine, a Uprava policije je tek početom 
aprila 2020. godine saopštila13 da je uhapsila dvije osobe osumnjičene 
za paljenje pet službenih automobila Vijesti tokom jula i avgusta 2011. i 
februara 2014. godine. Policija je nezvanično saopštila da je, kao nalogo-
davca, identifikovala Radoslava Gila Stanišića, koji je u bjekstvu zbog op-
tužbi za neko drugo krivično djelo. Stanišić, koji važi za člana podgoričke 
kriminalne grupe poznate kao ‘Zagorički klan’, negirao je, posredstvom 
medija, bilo kakvu umiješanost u napad na imovinu Vijesti. Glavni urednik 
ovog dnevnika, Srdan Kosović, kazao je da njih interesuje “da li je osumn-
jičeni ustvari samo izvršilac koji je organizovao neposredno izvršenje ili 
je doista mozak operacije”. On je, takođe, ocijenio da “ako je on mozak 
operacije, onda to može da znači samo dvije stvari, s obzirom da je tek 
sad otkriven – da je jači od vlasti ili da je radio uz podršku dijela vlasti. 
Obje opcije su poražavajuće po crnogorsko društvo".14    

Evropska komisija, ali i druge relevantne međunarodne institucije i orga-
nizacije, godinama u svojim izvještajima upozoravaju da nema napretka 

12 �https://www.vijesti.me/tv/emisije/markovic-strucnjak-iz-fbi-skotland-jarda-ili-
njemacke-sluzbe-pomagace-komisiji

13 �https://www.vijesti.me/vijesti/crna-hronika/policija-rasvijetlili-smo-slucajeve-paljenja-
vozila-vijesti 

14 �https://www.vijesti.me/tv/emisije/paljenje-vozila-vijesti-ili-je-nalogodavac-jaci-od-
vlasti-ili-je-imao-podrsku 

https://www.vijesti.me/tv/emisije/markovic-strucnjak-iz-fbi-skotland-jarda-ili-njemacke-sluzbe-pomagace-komisiji
https://www.vijesti.me/tv/emisije/markovic-strucnjak-iz-fbi-skotland-jarda-ili-njemacke-sluzbe-pomagace-komisiji
https://www.vijesti.me/vijesti/crna-hronika/policija-rasvijetlili-smo-slucajeve-paljenja-vozila-vijesti
https://www.vijesti.me/vijesti/crna-hronika/policija-rasvijetlili-smo-slucajeve-paljenja-vozila-vijesti
https://www.vijesti.me/tv/emisije/paljenje-vozila-vijesti-ili-je-nalogodavac-jaci-od-vlasti-ili-je-imao-podrsku
https://www.vijesti.me/tv/emisije/paljenje-vozila-vijesti-ili-je-nalogodavac-jaci-od-vlasti-ili-je-imao-podrsku


u istragama slučajeva nasilja nad novinarima, kako skorijih tako i onih 
starih, i pored obećavajućih izjava predstavnika vlasti, ali i ukazuju na to 
da se takav vid pritiska na novinare i medije nastavlja. Izostanak rezultata 
vlasti u istragama i procesuiranju napada na novinare i medije učvršćuje 
osjećaj nekažnjivosti za ova nedjela, ali i uvjerenje da vlasti imaju određe-
ni interes da se ovo pitanje ne rješava.

Odriješena kesa za podobne 
Indeks održivosti medija u Crnoj Gori15 koji procjenjuje međunarodna 
organizacija IREX za 2019. godinu je 2,4516.

U Crnoj Gori ima više od 140 medija, među kojima je najmanje štampanih 

15� Indeks održivosti medija se dobija analizom stanja slobode govora, pluralnosti medija 
dostupnih građanima, profesionalnih standarda novinarstva, poslovne održivosti 
medija i efikasnosti institucija koje podržavaju nezavisne medije. Prosječne vrijednosti 
svih pokazatelja, dobijenih od lokalnih medijskih profesionalaca i eksperata koriste se 
za izračunavanje jedinstvenih rezultata po ovim kriterijumima, a jedinstveni rezultati 
za dobijanje ukupnog rezultata za pojedinu zemlju. Zemlje čiji je ukupni rezultat 
između 0 i 1 okarakterisane su kao “protivnice slobodnih medija“, a mediji u njima kao 
”neodrživi“. Zemlje čiji je rezultat između 1 i 2 smatraju se “neodrživim kombinovanim 
sistemima”, a one čiji je rezultat između 2 i 3 posmatraju se kao “gotovo održivi 
mediji”. Za zemlje čiji se ukupni rezultat kreće između 3 i 4 smatra se kako su postigle 
“održivost” na području medija.

16 �https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-
eurasia-2019-full.pdf

12

https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-full.pdf
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2019-full.pdf


– četiri dnevna lista i jedan nedjeljnik. Postoji i nekoliko lokalnih malotiražnih 
novina i jedna novinska agencija. Radio stanica ima 52, od čega je 37 u pri-
vatnom vlasništvu, a 15 su javni radio emiteri. Samo nacionalni javni radio 
(Radio Crne Gore) ima dva kanala. TV stanica ima 19, uz napomenu da RTCG 
ima tri TV kanala. Tri televizijske stanice u privatnom vlasništvu imaju nacional-
nu pokrivenost, a 11 su kablovske televizije. Postoji i pet lokalnih javnih televizija.
 
Prema analizi Sindikata medija, urađenoj na osnovu finansijskih izvješta-
ja preuzetih sa internet sajta Poreske uprave Crne Gore17, 70 najvećih 
medija je u 2018. godini imalo oko 35,7 miliona eura prihoda, a blizu 
35,4 miliona eura rashoda. Skoro polovina prihoda (najmanje 16,5 mil-
iona eura) su iz javnih izvora, odnosno iz državnog i budžeta lokalnih 
samouprava. Od tog novca je 12,5 miliona eura otišlo na finansiranje 
RTCG, nacionalnog javnog emitera.18

Podaci Poreske uprave Crne Gore, koji su objavljeni u medijima, ukazuju 
da su u 2018. godinu medijske organizacije ušle sa poreskim dugom 
od 2,6 miliona eura19. Nijedne medijske kuće nema na popisu najvećih 
dužnika koji je Poreska uprava objavila krajem novembra 2019. godine.20 
Vlada je u više navrata, i sa u najmanju ruku nejasnim zakonskim osno-

17 �https://safejournalists.net/me/montenegrin-media-in-2018-earned-36-million-euros-profit-
300000-euros/ 

18 �http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/FINANSIJSKI%20IZVJESTAJ%20
RTCG%202018.pdf?id=2203 

19 �https://www.novosti.rs/vesti/planeta.300.html:728626-Dugovi-gase-crnogorsku-
sedmu-silu 

20�http://www.poreskauprava.gov.me/vijesti/216256/AzURIRANA-CRNA-LISTA-PORESKIH-
OBVEZNIKA.html 

https://safejournalists.net/me/montenegrin-media-in-2018-earned-36-million-euros-profit-300000-euros/
https://safejournalists.net/me/montenegrin-media-in-2018-earned-36-million-euros-profit-300000-euros/
http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/FINANSIJSKI IZVJESTAJ RTCG 2018.pdf?id=2203
http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/FINANSIJSKI IZVJESTAJ RTCG 2018.pdf?id=2203
https://www.novosti.rs/vesti/planeta.300.html:728626-Dugovi-gase-crnogorsku-sedmu-silu
https://www.novosti.rs/vesti/planeta.300.html:728626-Dugovi-gase-crnogorsku-sedmu-silu
http://www.poreskauprava.gov.me/vijesti/216256/AzURIRANA-CRNA-LISTA-PORESKIH-OBVEZNIKA.html
http://www.poreskauprava.gov.me/vijesti/216256/AzURIRANA-CRNA-LISTA-PORESKIH-OBVEZNIKA.html


vom, opredjeljivala državnu pomoć privatnim medijima, a što je uključilo i 
otpisivanje dugova elektronskim emiterima prema Radio-difuznom cen-
tru u martu 2017.godine u iznosu od 1.847.189 eura. Međutim, ukupna 
cifra za ovakvu vrstu državne pomoći je daleko veća, na što je ukazao i 
ministar kulture, Aleksandar Bogdanović, navodeći u julu 2019. godine, 
u Londonu, na Globalnoj konferenciji o slobodi medija, “da je Vlada Crne 
Gore u periodu od otvaranja pregovora sa Evropskom unijom na ne-
diskriminatornoj osnovi otkupila dugove komercijalnih emitera u iznosu 
od sedam miliona eura” i predstavljajući to kao “još jedan primjer po-
drške razvoju i zaštiti medijskog pluralizma”21. 

U Analizi medijskog sektora u Crnoj Gori sa preporukama za usklađivan-
je sa standardima Savjeta Evrope i Evropske unije22 konstatuje se da 
je “najkritičnija oblast direktno i indirektno državno finansiranje medija 
kojem manjka transparentnost i pravična primjena pravila o državnoj po-
moći“. Dalje se konstatuje da je uspostavljeno “nekoliko formalnih ili ne-
formalnih sistema“ koji omogućavaju nekim od medija da vještački op-
stanu, “kao što je otpis dugovanja koje imaju prema različitim državnim 
organima i preduzećima u državnom vlasništvu ili je prema njima neo-
pravdano velikodušna u smislu oglašavanja institucija javnog sektora ili 
drugih programa javne podrške“. 

Evropska komisija u svom Izvještaju o Crnoj Gori za 2019. godini izražava 
“zabrinutost zbog transparentnosti i nediskriminacije u državnom oglaša-
vanju i dalje postoji”,23 a Reporteri bez granica u Indeksu slobode medija 
za 2019.godinu navode da “ogromna većina državnih institucija podržava 
provladine medije oglašavanjem u njihovim publikacijama”24.  Freedom 
House, u svom izvještaju Sloboda u svijetu 2019, takođe konstatuje da 
“Vlada često uskraćuje kritički orijentisane medije za ugovore o oglašavan-

21 �http://www.mku.gov.me/vijesti/205588/Ministar-Bogdanovic-govorio-tokom-
prvog-dana-Globalne-konferencije-o-slobodi-medija-u-Londonu.html

22 https://rm.coe.int/analiza-medijskog-sektora-u-crnoj-gori-sa/16807b4d7d
23 �https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-

montenegro-report.pdf
24 https://rsf.org/en/montenegro 

14

http://www.mku.gov.me/vijesti/205588/Ministar-Bogdanovic-govorio-tokom-prvog-dana-Globalne-konferencije-o-slobodi-medija-u-Londonu.html
http://www.mku.gov.me/vijesti/205588/Ministar-Bogdanovic-govorio-tokom-prvog-dana-Globalne-konferencije-o-slobodi-medija-u-Londonu.html
https://rm.coe.int/analiza-medijskog-sektora-u-crnoj-gori-sa/16807b4d7d
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://rsf.org/en/montenegro


ju sa javnim preduzećima ili subjektima pod kontrolom države.”25 

Na netransparentne i diskrecione forme finansiranja medija čija je 
uređivačka politika naklonjena vlasti na nacionalnom ili lokalnom nivou, 
prvi je i uporno godinama ukazivao Centar za građansko obrazovanje 
(CGO) u svojim analizama, zagovarajući jednake šanse za sve medije u 
Crnoj Gori.26 CGO je prikupljao podatke na osnovu Zakona o slobodnom 
pristupu informacijama, obraćajući se organima javnog sektora, tako da 
su cifre u tim izvještajima one za koje je CGO prikupio pisane dokaze 
od tih organa a nikako konačne. U prosjeku je oko 70% organa javnog 
sektora dostavljalo podatke, pri čemu se u izvještajima CGO-a navodi 
da nerijetko neki identifikovani veliki oglašivači ili potrošači, kad je riječ 
o ulaganjima u medije, nijesu dostavljali podatke. Ti nalazi upućuju na 
to da su organi javnog sektora značajan igrač u ulaganjima i potrošnji 
na medijskom tržištu, ali i da postoje objektivno nejasni kriterijumi takve 
potrošnje, odnosno da se ne baziraju na gledanosti/čitanosti/slušanosti 
i povjerenju u medije već na tome da li ti mediji imaju podržavajući ili 
kritički odnos prema vlastima u izvještavanju o njihovom radu.

Prilikom prikupljanja informacija za potrebe tih analiza, CGO je naišao i 
na neke atipične primjere netransparentnog finansiranja medija. Tako je 
Press d.o.o iz Podgorice, u čijem je vlasništvu informativni portal Analiti-
ka, potpisao tokom 2015. godine više ugovora kojima se reguliše plaćan-
je informacija koje, za potrebe ugovarača, objavljuje portal Analitika u 
određenom periodu. Press d.o.o. je, prema nalazima istraživača CGO-a, 
potpisao takve ugovore sa dvije opštine, dvije nezavisne državne agenci-
je i jednim ministarstvom27.

Autori Analize medijskog sektora u Crnoj Gori sa preporukama za usk-
lađivanje sa standardima Savjeta Evrope i Evropske unije su se pozivali 
na analize CGO-a, a jedan od njihovih zaključaka je i da se “mehanizmi 
finansiranja ne bi trebali koristiti za podršku 'pro-vladinim medijima' jer je 

25 https://freedomhouse.org/country/montenegro/freedom-world/2019
26 http://cgo-cce.org/izdavastvo/demokratija-izdavastvo/#.XpWEXNMzZ0s
27 https://www.pcnen.com/portal/2016/12/29/novinarstvo-s-cijenom/

https://freedomhouse.org/country/montenegro/freedom-world/2019
http://cgo-cce.org/izdavastvo/demokratija-izdavastvo/#.XpWEXNMzZ0s
https://www.pcnen.com/portal/2016/12/29/novinarstvo-s-cijenom/


to veoma destabilizujući faktor, koji ugrožava ne samo aktere na tržištu, 
već podriva i glavnu ulogu medija kao i povjerenje građana u medije“. 
Na nalaze CGO-a, uz zabrinost za ovu praksu, direktno se poziva i State 
Department u svom Izvještaju o stanju ljudskih prava u Crnoj Gori28.

Ovo pitanje je u Prijedlogu Zakona o medijima Vlade Crne Gore, koji 
je u skupštinskoj proceduri, dobro adresirano i tu su sugestije CGO-a 
uvažene. Tako Prijedlog Zakona o medijima u članu 10 predviđa da će 
se u evidenciju medija unositi, pored osnovnih podataka i sljedeće: “1) 
podaci o iznosu finansijskih sredstava dodijeljenih mediju za pružanje 
javnih usluga u skladu sa ovim zakonom; 2) podaci o iznosu finansijskih 
sredstava dobijenih od javnog sektora, definisanog zakonom kojim se 
uređuje oblast budžeta i fiskalne odgovornosti (u daljem tekstu: javni 
sektor); 3)promjene evidentiranih podataka i datum promjene podataka,” 
uz napomenu da podatke iz pod 1) i 2) ima obavezu da dostavi osniv-
ač medija. Dodatno, posebno poglavlje, kroz tri člana, detaljno definiše 
transparentnost finansiranja medija iz javnih prihoda.

Članom 15 obavezuju se organi javnog sektora da do 31. marta tekuće 
godine za prethodnu godinu na svojoj internet stranici objave evidenciju 
o uplatama medijima po osnovu oglašavanja i drugih ugovorenih usluga, 
uključujući i ona sredstva koja su upućena preko posrednika, odnosno 
agencija, uz naznaku da se jasno razdvajaju osnovi za uplatu oglašavanja 
od drugih ugovorenih usluga koje se uplaćuju medijima. Prijedlog Za-
kona propisuje i da se na postupke oglašavanja primjenjuju zakonske 

28 �https://www.state.gov/reports/2019-country-reports-on-human-rights-practices/
montenegro/

16

https://www.state.gov/reports/2019-country-reports-on-human-rights-practices/montenegro/
https://www.state.gov/reports/2019-country-reports-on-human-rights-practices/montenegro/


odredbe o javnim nabavkama. Takođe, članom 16 je precizirana obaveza 
organa javnog sektora da evidenciju uplata medijima po bilo kojem osn-
ovu dostavlja nadležnom Ministarstvu kulture, koje sve to objedinjava i u 
formi godišnjeg izvještaja objavljuje na svojoj internet stranici do 1.j una 
tekuće godine za prethodnu godinu. 

Na ovaj način, Vlada je praktično priznala problem diskrecionog finansir-
anja medija i zakonski solidno uredila ovo pitanje. Treba naglasiti da su 
ova rješenja novina ne samo za crnogorsko zakonodavstvo, jer sa ovim 
problemom suočavaju i druge zemlje u regionu, ali je u ovom segmen-
tu, iako još uvijek samo u formi Prijedloga Zakona, pomak napravljen u 
Crnoj Gori.  Ne bi bilo dobro da tu dođe do promjene kroz amandman-
sko djelovanje u samoj Skupštini, prilikom razmatranja ovog teksta kroz 
odbore i u plenumu, kojim bi bile ugrađene konstrukcione greške i time 
poništen ovo važno zakonsko poboljšanje. Naravno, biće važno pratiti i 
primjenu usvojenih zakonskih rješenja koja treba da obezbijede tržišno 
jednake šanse za sve medije.

Vlada je predvidjela Prijedlogom Zakona o medijima i osnivanje Fonda za 
podsticanje pluralizma i raznovrsnosti medija, u koji bi se izdvajao novac 
iz državnog budžeta, i to u iznosu od “najmanje 0,08 % tekućeg budžeta 
Crne Gore utvrđenog godišnjim zakonom o budžetu”. Međutim, u Pred-
logom Zakona se država ne obavezuju da taj Fond bude stalno funkcio-
nalan, već stoji da “država može obezbijediti dio sredstava iz budžeta 
Crne Gore u cilju pružanja javnih usluga, radi ostvarivanja Ustavom i 
zakonom zajamčenih prava”. Navodi se da bi taj novac bio korišćen “za: 1) 
medijske nekomercijalne sadržaje od javnog interesa, na jezicima man-
jinskih naroda i drugih manjinskih nacionalnih zajednica; i 2) medijske 



nekomercijalne sadržaje od javnog interesa u štampanim neprofitnim 
medijima.” Sredstva bi se, kako se to propisuje, raspodjeljivala “na način, 
pod uslovima i u skladu sa kriterijumima propisanim aktom Ministarst-
va”, a samu raspodjelu bi vršili jednom godišnje na osnovu konkursa 
Savjet regulatora za audiovizuelne medijske usluge (60 %) i Nezavisna 
komisija koju obrazuje Ministarstvo (40%). Novac koji će raspodjeljivati 
Savjet biće u podfondu komercijalne i neprofitne medije, a onaj koji će 
dijeliti Nezavisna komisija biće u podfondu za dnevne i nedjeljne štam-
pane medije i internetske publikacije. Lista oblasti koju Prijedlog Zakona 
propisuje iako formalno ekstenzivna (16 oblasti) suštinski zaobilazi neke 
važne oblasti koje mogu podstaći razvoj istraživačkog novinarstva i pro-
fesionalizma u medijima.

U predloženom Zakonu o medijima postoji odredba koja je kritikovana 
tokom javne rasprave, a njome se prilikom odlučivanja o raspodjeli nov-
ca favorizuju one medijske organizacije koje su učlanjene u kolektivno 
samoregulatorno tijelo. Aktuelna praksa sugeriše da su ovom normom 
unaprijed favorizovani provladini medij koji su osnovali Medijski savjet 
za samoregulaciju, čime se onda kroz taj mehanizam sužavaju jednake 
šanse za medije.

Samoregulatorni ili partijski sud
Kodeks novinara Crne Gore usvojen je 2002. godine od pet tada relevat-
nih novinarskih i medijskih udruženja. Tekst Kodeksa je dopunjen krajem 
2015. godine zajedničkim naporom predstavnika relevantnih medija. 

Medijski savjet za samoregulaciju (MSS)29, kolektivno samoregulator-
no tijelo koje je u martu 2012. godine osnovala grupa javnih i privatnih 
medija, godinama je pokušavao da se nametne kao nepristrasno i kred-
ibilno samoregulatoro tijelo nadležno za sve medije u Crnoj Gori. Sug-

29 http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/o-nama 

18

http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/o-nama


estije koje su mu upućivane od strane nezavisnih stručnjaka30 prihvaćene 
su tek sredinom 2017. godine, pa je MSS konačno odustao od prakse 
postupanja po prigovorima i žalbama na račun medija koji nijesu njegovi 
članovi, i uvažio činjenicu da nije jedini i ekskluzivni čuvar Kodeksa31. 

Dnevni listovi Vijesti i Dan, kao i nedjeljnik Monitor, koji su u privatnom 
vlasništvu, imaju zaštitnike čitalaca (ombudsmane) od 2013, odnosno 
2014. godine, i oni su nastavili da djeluju u 2019. godini. Dva preostala 
privatna dnevna lista koja koja izlaze u Crnoj Gori (Pobjeda i Dnevne 
novine) spadaju u grupu od dvadesetak štampanih i elektronskih medija 
koji su osnovali MSS.

Kolektivno samoregulatorno tijelo je 2012. godine osnovano i od grupe 
lokalnih medija i periodičnih glasila, ali je ono bilo kratkog vijeka i u 2019. 
godini nije evidentirana nikakva njegova aktivnost.

Za veliki broj novih elektronskih medija (elektronske publikacije) koji su 
evidentirani od strane Agencije za elektronske medije (AEM) ili nema 
pouzdanih podataka o njihovim vlasnicima i uređivačkim timovima ili 
nemaju nikakvu formu samoregulacije. 

Na internet sajtu MSS-a objavljeno je da je njegova Komisija za žalbe 
razmatrala 2019. godine samo jednu žalbu, koja je odbijena32. 

Zaštitnik čitalaca dnevnika Dan, Ilija Jovićević, tokom 2019. godine dobio 
je osam žalbi i sve ih je odbacio33. 

Zaštitnica čitalaca dnevnika Vijesti i nedjeljnika Monitor, Paula Petričević, 
je 2019. godine dobila 25 žalbi. Dvije žalbe je usvojila u potpunosti, pet 

30 �https://www.hraction.org/2012/10/19/monitoring-novinarskih-samoregulatornih-
tijela-u-crnoj-gori/ 

31 http://media.cgo-cce.org/2019/02/Savjest-sedme-sile.pdf
32 �http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/zalbe-i-postupci/90-odluka-po-zalbi-

branka-radulovica-protiv-pobjede-16-07-2019
33 https://www.dan.co.me/ombudsman/index.php?nivo=2 

https://www.hraction.org/2012/10/19/monitoring-novinarskih-samoregulatornih-tijela-u-crnoj-gori/
https://www.hraction.org/2012/10/19/monitoring-novinarskih-samoregulatornih-tijela-u-crnoj-gori/
http://media.cgo-cce.org/2019/02/Savjest-sedme-sile.pdf
http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/zalbe-i-postupci/90-odluka-po-zalbi-branka-radulovica-protiv-pobjede-16-07-2019
http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/zalbe-i-postupci/90-odluka-po-zalbi-branka-radulovica-protiv-pobjede-16-07-2019
https://www.dan.co.me/ombudsman/index.php?nivo=2


samo djelimično, a osam žalbi čitalaca na postupanje medija je riješe-
no kroz postupak medijacije. Ostale žalbe su odbijene. Ombudsmanka 
Vijesti i Monitora je u jednoj prilici reagovala samoinicijativno, ukazujući 
na značaj medijacije u samoregulatornoj praksi. „Ako želimo da čitaoci 
imaju povjerenje u samoregulatorni mehanizam u Vijestima, dogovori 
postignuti kroz proces medijacije moraju imati jednako značenje i jed-
naku obaveznost za sve“, napisala je Petričević.34

Iako su Radio i Televizija Crne Gore osnivači i članovi Medijskog savjeta 
za samoregulaciju, pitanjima kršenja profesionalnih principa i standar-
da, koja su definisana u dokumentu Programski principi i profesionalni 
standardi RTCG,35 bavi se Komisija za predstavke i prigovore slušalaca i 
gledalaca, čije preporuke prihvata ili odbacuje Savjet RTCG.

MSS je sredinom 2018. godine saopštio da suspenduje aktivnosti zbog 
nedostatka novca. Funkcionisanje MSS prve dvije godine finansirano je iz 
državnog budžeta i novcem od međunarodnih donacija, a i kasnije je iz 
budžeta, preko Ministarstva kulture, finansijski diskreciono pomagan njegov 
rad. Iako je Statutom MSS36 predviđeno finansiranje i po osnovu članarine, 
nema podataka o tome da je to ikada bila praksa i u kojem obimu su mediji 
osnivači finansirali svoje zajedničko samoregulatorno tijelo. 

Dnevni listovi Dan i Vijesti, kao i nedjeljnik Monitor iz sopstvenih sred-
stava finansiraju aktivnosti svojih inokosnih samoregulatornih tijela.

34 https://www.vijesti.me/ombudsman/dodatan-oprez-pri-izvjestavanju 
35 http://www.rtcg.me/rtcg/dokumenti/regulativa.html  
36 http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/dokumenti/ostali-dokumenti 

20

https://www.vijesti.me/ombudsman/dodatan-oprez-pri-izvjestavanju
http://www.rtcg.me/rtcg/dokumenti/regulativa.html
http://www.medijskisavjet.me/index.php/mne/dokumenti/ostali-dokumenti


MSS nije dopunjavao svoj Statut i Poslovnik o radu Komisije za žalbe, 
pa i dalje ne postoje obavezujuće sankcije za medije koji krše Kodeks 
novinara/ki Crne Gore. Tim aktima nije predviđen ni postupak medijacije 
između medija i nekoga ko je procijenio da se medij ogriješio o profe-
sionalne etičke norme.

Za razliku od MSS-a, aktima o osnivanju inokosnih samoregulatornih or-
gana u dnevnicima Dan i Vijesti, te nedjeljniku Monitor, od osnivanja su 
precizirane sankcije kojima medij podliježe ukoliko zaštitnik čitalaca proci-
jeni da se medij ogriješio o neku odredbu Kodeksa novinara/ki Crne Gore. 
Aktima o osnivanju ombudsmana je predviđena mogućnost medijacije.

Vladin Prijedlog Zakona o medijima ukazuje da Vlada ne odustaje od zalažen-
ja u polje samoregulacije kroz privilegovanje jednog, sebi bliskog, samoreg-
ulatornog tijela. U više navrata visoki zvaničnici Vlade su javno navodili da će 
Vlada finansirati samoregulaciju demonstrirajući time suštinsko nepoznavanje 
koncepta samoregulacije i namjeru da je zapravo prevedu u regulaciju. U 
samom Prijedlogu Zakona stoji da „mediji mogu obrazovati kolektivno ekster-
no samoregulatorno tijelo i svaki medij može obrazovati interno samoregula-
torno tijelo“, ali se brzo drugim odredbama jedno samoregulatorno tijelo fa-
vorizuje. Preciznije, predviđeno je da se prilikom raspodjele sredstava iz Fonda 
za podsticanje pluralizma i raznovrsnosti medija „prednost daje osnivačima 
medija koji su članovi eksternih samoregulatornih tijela.“ Ovakvim rješenjem, 
kojim se finansijska podrška medijima vezuje za unaprijed definisanu formu 
samoregulacije, jedna grupa provladinih medija automatski dobija na pred-
nosti, na šta su ukazivali predstavnici civilnog društva u radnoj grupi koja je 
pripremala Predlog Zakona o medijima, kao i tokom javne rasprave o pred-
loženom Zakonu, ali i u kasnijim osvrtima na ovu normu.



Prijedlog Zakona, takođe, predviđa, stavljanje na budžet samoregulacije 
kroz opredjeljivanje sredstava za operativne troškove različitih mehani-
zama samoregulacije na godišnjem nivou, a na osnovu zahtjeva koji oni 
podnesu za to. Jasno je da tu nema riječi o istinskoj želji Vlade da podrži 
profesionalizaciju medija, jer za to postoje mnogi drugi načini koji se 
svjesno zaobilaze. Takođe, jasno je da se poništava koncept samoregu-
lacije ako sami mediji neće da ulažu u taj mehanizam, nego on postaje 
budžetski korisnik.

Istovremeno je, u Predlogu Zakona o RTCG, predviđeno da nacionalni 
javni emiter, koji je jedan od osnivača Medijskog samoregulatornog sav-
jeta, ubuduće ima inokosno samoregulatorno tijelo – ombudsmana, ali 
ono neće imati pristup sredstvima Fonda za pluralizam medija.

Regulator se budi samo  
kad vlast pritisne taster
Agencija za elektronske medije (AEM) ne uspijeva da se profiliše kao 
nezavisni regulator, kako je definisana Zakonom o elektronskim mediji-
ma. Izbor novog direktora, krajem februara 2019. godine, potvrdio je da 
je nezavisnost pod ozbiljnim znakom pitanja, jer je na tu dužnost izabran 
Goran Vuković, blizak rođak visokog funkcionera vladajuće DPS, Miodra-
ga Vukovića, koji je godinama u AEM-u radio kao elektroinženjer. 

U svom Izvještaju za Crnu Gori za 2019.godinu, Evropska komisija je 
izrazila ozbilnu zabrinutost zbog kontinuiranog političkog uplitanja u rad 
AEM-a37.

Potvrda postojanja direktnog političkog uticaja na odluke AEM-a je i 

37 � https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-
montenegro-report.pdf 

22

https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf


kažnjavanje, u februaru 2020. godine, dvije kablovske televizije (Happy 
TV i Pink M), čije je sjedište u Srbiji. Te televizije su u svojim programima 
oštro napadale crnogorsku vlast zbog donošenja Zakona o slobodi vjer-
oispovijesti, a Savjet AEM-a je u tome prepoznao podsticanje na mržnju, 
diskriminaciju i netrpeljivost prema pripadnicima crnogorske nacional-
nosti. Savjet AEM-a je zabranio operaterima da emituju pojedine emisije 
pomenutih televizija sve do 10. maja 2020. godine. To samo po sebi ne 
bi bilo sporno da se radilo o dosljednom djelovanju AEM-a. Međutim, 
Savjet AEM-a je godinama unazad tolerisao ozbiljna kršenja profesional-
nih standarda na račun protivnika crnogorske vlasti u emisijama televizije 
Pink M, pribjegavajući, nakon brojnih žalbi, samo mjerama upozorenja, 
koje su ponavljane do u beskraj, iako je u dispozitivu svake odluke stajalo 
da će sljedeća mjera biti oštrija38. Ta oštrina, ipak, nije ispoljena do mo-
menta kada su neke televizije svoj neprofesonalizam počele da demon-
striraju i na račun vlasti u Crnoj Gori.

AEM je skoro osam godina izbjegavala i da primijeni član 82 Zakona 
o elektronskim medijima koji obavezuje i kablovske operatere na zašti-
tu maloljetnika od neprimjerenih sadržaja. Tek u februaru 2019. godine, 
AEM je usvojio izmjene Pravilnika iz 2011. godine. Tim izmjenama je uve-
dena obaveza graničnog perioda za zaštitu maloljetnika i za kablovske 
operatere. 

Nevladina organizacija Media centar, koja je inicirao ovu izmjenu Pravilni-
ka, saopštila je da ta inicijativa ne bi bila prihvaćena “da AEM nije dobila 
jasnu političku naredbu od vlasti da se onemogući emitovanje Happy 
TV i Pink televizije, koji su postali nepoželjni mediji u Crnoj Gori jer su 
počeli da kritikuju javne funkcionere”. Pomenute televizije su godinama, 
posredstvom kablovskih operatera, emitovale tokom cijelog dana “real-
ity” programe. Media centar je morao i dodatno da interveniše, krajem 
marta 2019. godine, podsjećajući AEM da treba “da natjera kablovske 
operatere na ograničavanje emitovanja sadržaja koji mogu štetiti malol-
jetnicima,“ na šta se obavezao izmjenom Pravilnika, koji je, u međuvre-
menu, stupio na snagu.

38 �http://media.cgo-cce.org/2019/04/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-
medija-web.pdf

http://media.cgo-cce.org/2019/04/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-medija-web.pdf
http://media.cgo-cce.org/2019/04/Kontrolisani-haos-u-regulaciji-elektronskih-medija-web.pdf


AEM se oglasio nenadležnim u pogledu prigovora na rad elektronskih 
publikacija i nije, u nekoliko navrata, reagovao navodeći u rješenjima da 
su “Pravilnikom o programskim standardima u elektronskim medijima 
propisani standardi koji se odnose na pružaoce AVM usluga (emitere i 
kablovske operatore) ali ne i na elektronske publikacije”39.  Zakonom o 
elektronskim medijima (čl. 144, stav 1) propisan je postupak po “prigov-
oru fizičkog ili pravnog lica na rad pružaoca AVM usluge ili elektronske 
publikacije”, ali u Pravilniku se, zaista, ne pominje nadležnost AEM u 
pogledu programskih standarda elektronskih publikacija, pa proizilazi da 
zakon i podzakonski akt nijesu u saglasnosti, što je AEM koristio da se 
proglasi nenadležnim, iako je nesporno koji akt ima veću pravnu snagu.

Mada je proteklih godina bilo prigovora da AEM ne treba da preuzima 
dio obaveza koje, po prirodi stvari, pripadaju samoregulatornim tijelima 
a ne regulatoru, u Nacrtu Zakona o audiovizuelnim medijskim uslugama 
je predviđena ranija obaveza da “odlučuje o prigovorima fizičkih i pravnih 
lica u vezi sa radom pružalaca AVM usluga i distributera linearnih AVM 
usluga“ (ranije: odlučuje o prigovorima fizičkih i pravnih lica u vezi sa 
radom pružalaca AVM usluga). Dodata je obaveza, da Agencija treba da 
„podstiče promociju samoregulacije i upotrebu koregulacije“.

Prema ovom Nacrtu Zakona o audiovizuelnim medijskim uslugama, koji 
treba da zamijeni aktuelni Zakon o elektronskim medijima, predviđena 
je promjena naziva nezavisnog regulatora pa bi tako Agencija za elek-
tronske medije postala Agencija za audiovizuelne medijske usluge. No, 
osim ove promjene imena, Nacrt Zakona ne donosi bitnije novine kojim 

39 https://aemcg.org/?s=portal+vijest%2C+prigovor

24

https://aemcg.org/?s=portal+vijest%2C+prigovor


bi bila osigurana nezavisnost regulatora. Takva rješenja su predlagana 
od strane predstavnika civilnog društva, ali nijedno nije prihvaćeno. To 
je navelo i Media centar da pripremi drugačiju verziju zakona, nudeći 
rješenja kojima bi bila osigurana nezavisnost Agencije. Model zakona 
Media centra predviđa proceduru imenovanja članova Savjeta Agencije 
bez ocjenjivanja kvaliteta kandidata od strane poslanika u Skupštini Crne 
Gore, čime bi bio izbjegnut uticaj političkih partija na rad Agencije. Ta-
kođe, predviđa se brisanje metodologije bodovanja prijedloga za imeno-
vanje koje propisuje Nacrt Zakona o AVM uslugama kojeg je pripremilo 
Ministarstvo kulture.  

Za razliku od predlagača Nacrta Zakona, Media centar u svom modelu 
predviđa da se iz kruga ovlašćenih predlagača za imenovanje članova 
Savjeta Agencije brišu udruženja emitera (komercijalnih i javnih) jer nji-
hovo učešće u radu ovog tijela predstavlja potencijalni sukob interesa. 
Da bi Savjet ostao i dalje petočlan, predlaže se da nevladine ogranizacije 
koje se bave zaštitom ljudskih prava i sloboda imenuju dva člana u Savjet. 

Takođe, Media centar smatra da je potrebno zakonom obavezati regula-
tora da izrađuje analize o primjeni zakonskih odredbi u pogledu sopst-
vene produkcije i programskih standarda pružalaca audiovizuelnih medi-
jskih usluga. Ta analiza bi se radila najmanje jednom u pola godine i 
dala bi presjek “koji pružaoci AVM usluga ispunjavaju zakonom uređene 
obaveze i obaveze koje proističu iz odobrenja za rad elektronskih medija 
(sopstvena produkcija itd…).”



RTCG – primjer otpora vlasti  
evropskim standardima
Nacionalni javni emiter RTCG i u 2019. godini trpi kritike i gubi povjerenje 
javnosti, nakon što je u akciji od jeseni 2017. do sredine 2018. godine vlast 
otvoreno narušila njegovu nezavisnost. To je počelo od nezakonitog razrješen-
ja dvojice članova Savjeta, nastavilo se uspostavljanjem kontrolisane većine u 
tom upravljačkom tijelu koje je, potom, nezakonito smijenilo generalnu direk-
toricu RTCG, Andrijanu Kadiju i na njeno mjesto postavilo Božidara Šundića, a 
koji je ubrzo nezakonito smijenio direktora TVCG, Vladana Mićunovića, i ured-
nika urednika Prvog programa TVCG, Aleksandra Mirkovića, kao i čitav prateći 
uređivački tim. Sve to je učinjeno uprkos prethodnim ozbiljnim upozorenjima 
od strane Evropske unije, uticajnih država članica EU, zatim SAD i međun-
arodnih organizacija. Reakcije svih ovih međunarodnih adresa, ali i relevantnih 
crnogorskih NVO i medijskih udruženja, bile su unisone u osudi takve akcije, 
iako bez efekta u odnosu na odlučnost vlasti da zauzme RTCG. 

Pervertiranost akcije se oslikava i u načinu izvedbe koja je bila trosloj-
na - paralelno se išlo ka povratku kontrole nad RTCG-om, obračunu sa 
najkritičnijim NVO koje su radile u pravcu zaštite nezavisnosti RTCG, ali 
se mjerila i granica prema EU u smislu tolerancije EU prema kršenju 
standarda i dobrih praksi na koje se država Crna Gora procesom ev-
ropske integracije obavezala. Zato je slučaj RTCG više nego priča o slo-
bodi medija i njenim ograničenjima – to je ogledalo disfunkcionalnosti 
vladavine prava u Crnoj Gori i otpora vlasti evropskim standardima zarad 
očuvanja partijskog interesa nezavisno koliku to štetu nanosilo javnom 
interesu. Slučaj RTCG-a je otkrio i da je vladajuća struktura, po prvi put 
od nezavisnosti države, spremna da se konfrontira sa svojim glavnim 
partnerima – EU, zemljama članicama i SAD – zarad djelića moći, a što 
je dobro otrijeznilo mnoge u EU.

Novi generalni direktor je, reagujući na zahtjeve za njegovom i ostavkama 
novog saziva Savjeta RTCG, koje je formulisao građanski pokret 'Odupri 

26



se', koji je više nedjelja početkom 2019. godine mobilisao građane na 
protestne šetnje ulicama Podgorice, otvoreno govorio da on i rukovodst-
vo nijesu u službi javnosti i da neće podnijeti ostavku.  „Što se tiče me-
nadžmenta i RTCG, mi radimo u službi države“, kazao je Šundić u inter-
vjuu za dnevnik Pobjeda, i time priznao da on i nova uprava nacionalnog 
javnog medijskog servisa krše Zakon o nacionalnim javnom emiterima 
RTCG, koji propisuje nešto sasvim drugačije.40 

Suočeni sa javnim i oštrim kritikama na račun uređivačke politike, Savjet je 
krajem febuara 2019. godine jednoglasno odlučio da formira komisiju koja 
će se baviti analizom informativnog programa TVCG. Odluka je doneše-
na na prijedlog člana Savjeta, Milana Radovića, koji je, prema izvještavaju 
agencije Mina, ocijenio da je značajno palo poštovanje principa i standarda 
u TVCG i da u radu postoji jednostranost. Međutim, u javnosti se nikada 
nije pojavio nikakav izvještaj ove komisije, niti se zna da li je ona uopšte 
radila i kako, a ni sam Radović se više nije oglašavao javno oko tog pitanja.

Nadležni sudovi su krajem 2019. godine donijeli konačne presude kojima 
su ozvaničene ocjene stručne i laičke javnosti o nezakonitim smjenama 
menadžmenta RTCG i TVCG. Vrhovni sud Crne Gore je potvrdio da je 
Andrijana Kadija nezakonito razriješena sa mjesta generalne direktorice 
RTCG. Ovaj sud je krajem decembra 2019. odbio reviziju odluke Višeg 
suda u Podgorici kojom je prethodno potvrđeno da je Kadija nezakonito 
razriješena41. Takođe,  Vrhovni sud je potvrdio nezakonitu smjenu Aleksan-
dra Mirković sa pozicije urednika Prvog programa TVCG, odbijajući reviziju 
RTCG protiv presude Višeg suda odnosno potvrđujući odluke Osnovnog 
suda u Podgorici  i Višeg suda u korist Mirkovića.42 Konačno, Vrhovni sud 
Crne Gore je, nešto ranije, potvrdio i presudu danilovgradskog Osnovnog 

40 „Djelatnost nacionalnog javnog emitera iz stava 1 ovog člana je pružanje javnih audio-
vizuelnih usluga kojima se zadovoljavaju: demokratske, socijalne, kulturne, obrazovne i 
druge potrebe od javnog interesa svih segmenata crnogorskog društva; obezbjeđuje 
ostvarivanje prava i interesa građana i drugih subjekata u oblasti informisanja, bez obzira 
na njihovu političku, vjersku, kulturnu, rasnu ili polnu pripadnost, Član 2, stav 2
41 http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/263491/vrhovni-sud-kadija-nezakonito-smijenjena.html 
42 https://www.vijesti.me/vijesti/drustvo/vrhovni-sud-mirkovic-nezakonito-smijenjen

http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/263491/vrhovni-sud-kadija-nezakonito-smijenjena.html
https://www.vijesti.me/vijesti/drustvo/vrhovni-sud-mirkovic-nezakonito-smijenjen


suda da je bivši direktor TVCG Vladan Mićunović nezakonito razriješen43. 

Sredinom 2019. godine izabran je novi Savjet RTCG, na čijem je čelu os-
tao Ivan Jovetić. Osim Jovetića, u upravljačkom tijelu su ostali Goran Se-
kulović i Milan Radović, koji je pokrenuo inicijativu za smjenu Andrijane 
Kadije, a novi članovi su Ilija Despotović, Nikola Tatar, David Delibašić, 
Pavle Radovanović, Predrag Marsenić i Bojana Jokić.

Nekoliko relevantnih nevladinih organizacija je ocijenilo da je u Admin-
istrativnom odboru Skupštine Crne Gore, prilikom predlaganja liste za 
članove Savjeta, ponovo prekršen Zakon o nacionalnom javnom emiteru 
RTCG44. Naime, Administrativni odbor je validnom ocijenio dokument-
aciju nevladinih organizacija koje su predložile kandidata Gorana Seku-
lovića, a koje ne djeluju u oblasti zaštite ljudskih prava na način kako to 
propisuje Zakon. Zakonski kriterijumi su zanemareni za značajan broj 
NVO koje su predložile Sekulovića, među kojima su, na primjer, udružen-
ja penzionera, folklorni ansambli, vokalno-instrumentalne grupe i teatri, 
navedeno je u 
reagovanju nevladinih organizacija. U reagovanju stoji i da značajan broj 
NVO iz oblasti medija koje su podržale kandidaturu Milana Radovića 
javnost ne prepoznaje po projektima u ovoj oblasti.

Centar za građansko obrazovanje (CGO), Centar za razvoj nevladinih or-
ganizacija (CRNVO), Institut alternativa (IA) i Centar za monitoring i is-

43 �http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/257460/vrhovni-sud-micunovic-nezakonito-
razrijesen.html 

44 �https://institut-alternativa.org/dps-protiv-eu-i-sad-u-novoj-akciji-zadrzavanja-
kontrole-nad-rtcg/ 

28

http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/257460/vrhovni-sud-micunovic-nezakonito-razrijesen.html
http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/257460/vrhovni-sud-micunovic-nezakonito-razrijesen.html
https://institut-alternativa.org/dps-protiv-eu-i-sad-u-novoj-akciji-zadrzavanja-kontrole-nad-rtcg/
https://institut-alternativa.org/dps-protiv-eu-i-sad-u-novoj-akciji-zadrzavanja-kontrole-nad-rtcg/


traživanja (CeMI) su ocijenili da je problematična bila i kandidatura Pavla 
Radovanovića, jer je on, u trenutku predaje dokumentacije za člana Sav-
jeta RTCG, bio imenovan od Vlade Crne Gore za člana Komisije za evrop-
ske integracije i za šefa Radne grupe za pripremu i vođenje pregovora 
o pristupanju Crne Gore Evropskoj uniji koja se odnosi na pregovaračko 
poglavlje 3 (Pravo osnivanja preduzeća i sloboda pružanja usluga). Ad-
ministrativni odbor je, protivno članu 26 Zakona o nacionalnom javnom 
emiteru RTCG, predložio Radovanovića za člana Savjeta RTCG, ocijenile 
su te nevladine organizacije. Oni su se u prilog svojoj tvrdnju pozvali i na 
stav Agencije za sprječavanje korupcije (ASK), koja je ukazala na formal-
nu prepreku da Radovanović bude član Savjeta RTCG. Međutim, to je 
ignorisano iako su upravo ranije stavovi ASK-a bili presudni u smjenama 
onih članova Savjeta RTCG koji nijesu bili po volji vladajućoj partiji, što 
samo učvršćuje percepciju o duplim standardima koje primjenjuje Ad-
ministrativni odbor u partijskom oblikovanju Savjeta.

Novi saziv Savjeta je u par navrata javno kritikovao neke uredničke pro-
puste u TVCG, ali nije suštinski učinio ništa što bi makar nagovijestilo 
otklon od politike koju je generalni direktor Šundić označio kao 'služenje 
državi', a koja je od dijela domaće javnosti i relevatnih međunarodnih 
adresa prepoznata kao praksa koja trpi snažan partijsko-politički uticaj i 
zato izaziva „ozbiljnu zabrinutost“. 

Savjet je oštro osudio način na koji je TVCG izvještavala o napadu na nov-
inara dnevnog lista Dan u poslovnom centru Delta i zatražio sprovođenje 
interne istrage o tome i u nekoliko navrata je dao za pravo podnosiocima 
žalbi zbog uređivačkih propusta. 



Međutim, Savjet je propustio da postavi cilj menadžmentu da RTCG  
bude prvi medij u zemlji po povjerenju i da precizno oroči dostizanje 
toga cilja uz opciju razrješenja ako se to ne dostigne, kako je to sugeris-
ano iz civilnog sektora.

Savjet je ignorisao i zahtjeve NVO Media centra da se javnosti odgovori 
na pitanje kako je TVCG prenosila uživo proslavu godišnjice privatnog 
dnevnog lista Pobjeda i koliko je koštalo angažovanje tehnike i ljudstva 
TVCG za potrebe tog direktnog prenosa u udarnom terminu. 

Takođe, Savjet je, dugo i bez obrazloženja, izbjegavao da objavi najnovije 
redovno godišnje istraživanje javnog mnjenja o RTCG koje je IPSOS ura-
dio u oktobru 2019. uradio45. Prema analizi NVO Media centar46, ključni 
parametri su u tom najnovijem istraživanju lošiji, u poređenju sa ranijim 
sličnim istraživanjima, uz ocjenu da  pad povjerenja u TVCG pokazuje da 
građani nisu zadovoljni radom ovog medija koji se finansira iz Budžeta. 

Prema istraživanju NVO Juventas, nezavisnost RTCG je važna za 76,5 ods-
to ispitanika, od čega je za 62,3 odsto to u potpunosti važno. To istraživan-
je je pokazalo da 36,8 odsto ispitanika vjeruje da RTCG nije nezavistan od 
političkog uticaja, a 25,1 odsto smatra da jeste djelimično, dok je samo 25,1 
odsto ispitanika kazalo da je RTCG nezavisa, uglavnom ili u potpunosti.47

U izvještaju Evropske komisije Crnoj Gori za 2019.godinu ocijenjeno je da 
političku uplitanje u rad nacionalnog javnog servisa ostaje predmet oz-
biljne zabrinutosti48. Taj kritički stav je izoštrio šef Delegacije EU u Crnoj 
Gori, Aivo Orav, koji je u jednom tvitu poručio da je „posljednji izvještaj 
EK o Crnoj Gori poslao jasnu poruku o važnosti otklanjanja kontinuiranog 

45 �http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/TV%20RTCG%20BRAND%20
EQUITY%20AND%20IMAGE%20STUDY%202019%20MNE.pdf?id=2358

46 �https://www.pcnen.com/portal/2020/03/24/analiza-objavljenih-nalaza-istrazivanja-
javnog-mnjenja-o-rtcg-2/ 

47 �http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/233440/gradjanima-vazno-da-rtcg-bude-
nezavisan.html

48 � https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-
montenegro-report.pdf

30

http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/TV RTCG BRAND EQUITY AND IMAGE STUDY 2019 MNE.pdf?id=2358
http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/TV RTCG BRAND EQUITY AND IMAGE STUDY 2019 MNE.pdf?id=2358
https://www.pcnen.com/portal/2020/03/24/analiza-objavljenih-nalaza-istrazivanja-javnog-mnjenja-o-rtcg-2/
https://www.pcnen.com/portal/2020/03/24/analiza-objavljenih-nalaza-istrazivanja-javnog-mnjenja-o-rtcg-2/
http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/233440/gradjanima-vazno-da-rtcg-bude-nezavisan.html
http://www.rtcg.me/vijesti/drustvo/233440/gradjanima-vazno-da-rtcg-bude-nezavisan.html
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/20190529-montenegro-report.pdf


političkog uticaja na Javni servis RTCG. To je pitanje za ozbiljnu zabrinu-
tost i zahtijeva odlučne korake”. Taj tvit su podijelili najviši zvaničnici EK, 
uključujući komesara Johanesa Hana, ali i Ambasada SAD u Crnoj Gori.

Media centar je ukazao javnosti na to da Prijedlog Zakona o RTCG, koji je 
usvojila Vlada krajem oktobra 2019. godine, sadrži norme kojima se proce-
dura izbora članova Savjeta RTCG pogoršala u odnosu na aktuelno zakons-
ko rješenje. Naime, Prijelog Zakona o RTCG propisuje da se članovi Savjeta 
RTCG biraju u Skupštini Crne Gore, a da radno tijelo Skupštine (Administrativni 
odbor) sačini listu kandidata za članove Savjeta na osnovu biografije i iskust-
va kandidata, intervjua poslanika sa kandidatima i broja ustanova, odnosno 
nevladinih organizacija koje su podržale kandidaturu pojedinog kandidata. 
Na taj način bi većina u Adminstrativnom odboru odlučivala o kandidatima i 
samo oni koji su po volji te vladajuće većine mogli bi ući u Savjet RTCG što bi 
značilo formalizovanje partijskog uticaja na kadriranje u Savjetu RTCG.

Kako se sa 104. mjesta u 2019.   
vratiti na 45. iz 2006?
Trend pada medijskih sloboda u Crnoj Gori predstavlja već zabrinjavajući 
kontinuitet, a Indeks slobode medija Reportera bez granica Crnu Goru 
pozicionira u 2019.godini na 104.mjesto. Podsjećanja radi, 2006. godine 
Crna Gora je u na istoj listi bila na 45 mjestu49. 

U izvještajima Evropske komisije i drugih relevantnih međunarodnih in-
stitucija i organizacija, godinama unazad se konstatuju isti problemi koji 
ostaju neriješeni, ili se čak i usložnjavaju i pored navodne opredijeljenosti 

49 Trend pada medijskih sloboda u Crnoj Gori po Press Freedom Index RSF - 2019 – 
104 (32.74), 2018 – 103 (31.21), 2017 – 106 (33.65), 2016 – 106 (32.79), 2015 – 114 
(34.63), 2014 – 114 (34.78), 2013 – 113 (32.97), 2012 – 107 (39.00), 2011 – nije rađeno 
istraživanje, 2010 – 104 (28.50), 2009 – 77 (17.00), 2008 – 53 (10.00), 2007 – 58 
(19.00), 2006 – 45 (11.59)



vlasti da afirmišu slobodu medija.

Kako bi se adresirali ključni identifikovani problemi neophodno je da se spro-
vede niz mjera u relativnom brzom roku, a koje, između ostalog, uključuju:

•	 Ozbiljno i značajno produbljivanje napora i intenziviranje istraga slučajeva 
napada na novinare i imovinu medija uz konkretne i mjerljive rezultate koji 
podrazumijevaju i otkrivanje nalagodavaca; 

•	 Usvajanje Prijedloga Zakona o medijima uz nekoliko važnih intervencija u 
tom tekstu a koje se odnose na: 1) jačanje pozicije i odgovornosti glavnog 
urednika uz povećanje zaštite njegovih prava, 2) funkcionalno uvažavan-
je pluralnosti i autonomnosti rada samoregulatornih tijela uz podsticanje 
samih medija da ulažu u ovu oblast a bez pokušaja da se samoregu-
lacija kroz budžetsko finansiranje pretvori u koregulaciju ili regulaciju, 3) 
svođenje prioriteta Fonda za podsticanje pluralizma i raznovrsnosti medija 
na manje oblasti koje će dati širi obuhvat za razvoj medija i istraživačkog 
novinarstva, 4) jačanje odgovornosti osnivača medija i glavnog i odgov-
ornog urednika uz zaštitu novinara za objavljeni medijski sadržaj, 5) 
smanjenje rokova za intervenciju medija na neprimjerene komentare uz 
prateće sankcije, i 6) zaštitu novinarskih izvora u skladu sa međunar-
odnim standardima, uključujući posebno preporuke Komiteta ministara 
Savjeta Evrope i uzdržavajući se od represivnih mjera radi otkrivanja novi-
narskih izvora koje mogu imati odvraćajući efekat (chilling effect).

•	 Usvajanje Prijedloga Zakona o RTCG uz izmjene koji obezbijeđuju finan-
sijsku i uređivačku nezavisnost RTCG i upravljačkih organa RTCG, a što 
podrazumijeva: 1) ukidanje obaveze potpisivanja ugovora između Vlade i 
RTCG, 2) omogućavanje RTCG da se finansira i iz donacija za sve svoje 
programske sadržaje, 3) jačanje programske i finansijske transparentnos-

32



ti rada RTCG, 4) uklanjanje odredbe o uvođenja Upravnog finansijskog 
odbora RTCG kao organa RTCG, na način da ostanu organi upravljanja 
Savjet RTCG i generalni direktor RTCG, uz osnaživanje uloge i nezavis-
nosti Savjeta RTCG, a posebno i kroz strukturu, način izbora, imenovanja i 
razriješenja članova Savjeta, i 6) preciziranje sankcija za generalnog direk-
tora RTCG za neispunjavanje godišnjih programskih i finansijskih planova, 
kao i odluka Savjeta.   

•	 Usvajanje novog Zakon o audio-vizuelnim medijskim uslugama po mod-
elu nevladine organizacije Media centra, a koji garantuju zakonski okvir za 
nezavisnost Agencije za audio-vizuelne medijske usluge (sadašnji AEM) 
i njenih upravljačkih tijela; 

•	 Raspisivanje konkursa za izbor novih savjeta RTCG i AVM i sprovođenja 
tih izbora po novim zakonskim rješenjima, a koji uvažavaju gore navedene 
prijedloge u dijelu jačanja nezavisnosti i pluralnosti članova tih savjeta;

•	 Stvaranje pratećih praktičnih uslova za regulatora medija i za javni medi-
jski servis da rade bez opterećenja neprimjerenog političkog uplitanja i 
pritisaka, a u skladu sa zakonom i profesionalnim standardima;

•	 Ažurnu izradu podzakonskih akata za Zakon o medijima uz konsultacije 
sa medijskim organizacijama i NVO koje se bave medijima; 

•	 Podršku samoregulaciji kroz uspostavljanje godišnje novčane nagrade 
za samoregulatorno tijelo koje najbolje obavlja svoj posao (uz prethodno 
definisanje jasnih kriterijuma i konsultacija sa medijskim organizacijama i 
NVO koje se bave medijima);

•	 Podršku inicijativama za uvođenje medijske pismenosti u formalni obra-
zovni sistem i kreiranje plana njihove primjene uz uključenje obrazovnih 
institucija, medijskih organizacija i NVO koje se bave medijima.








