
1

KROZ ČIJE POGLEDE NAM RTCG 
PREDSTAVLJA CRNOGORSKU REALNOST?
izvještaj o zastupljenosti različitih 
društvenih aktera na RTCG 2013 - 2015

rec





KROZ ČIJE POGLEDE NAM RTCG 
PREDSTAVLJA CRNOGORSKU REALNOST?
- izvještaj o zastupljenosti različitih društvenih aktera na RTCG 2013 – 2015- 

jul, 2016.



KROZ ČIJE POGLEDE NAM RTCG 
PREDSTAVLJA CRNOGORSKU REALNOST?
- izvještaj o zastupljenosti različitih društvenih aktera na RTCG 2013 – 2015- 

Izdavač:
Centar za građansko obrazovanje (CGO) 

Biblioteka: 
Demokratija

Urednica:
Daliborka Uljarević

Autor:
mr Damir Nikočević

Saradnica na publikaciji:
Isidora Radonjić

Dizajn i produkcija:
Centar za građansko obrazovanje (CGO)

Lektura i korektura: 
Centar za građansko obrazovanje (CGO)

ISBN 978-86-85591-72-3
COBISS.CG-ID 30872080



SADRŽAJ

Uvod........................................................................................................................................................... 6

Zakonodavni okvir................................................................................................................................... 8

Pregled nalaza – 2013. godina................................................................................................................ 9

Pregled nalaza – 2014. godina.............................................................................................................. 14

Pregled nalaza – 2015. godina.............................................................................................................. 19

Zaključci i napomene............................................................................................................................. 24

Literatura................................................................................................................................................. 28



6

UVOD

Projekat „Kroz čije poglede nam RTCG predstavlja crnogorsku realnost?” osmišljen je u okviru 
potprograma Centra za građansko obrazovanje (CGO) Mediji i demokratija sa ciljem da doprinese 
podizanju svijesti o ulozi javnog servisa i poštovanju jednog od osnovnih načela – objektivnom 
i balansiranom izvještavanju. U tom kontekstu, fokus ove analize bio je na pregledu gostovanja 
predstavnika/ca političkih partija, javnih institucija i organa državne uprave, sindikata, privrede, 
nevladinih organizacija i akademske zajednice, u informativno-političkim emisijama RTCG. 
Dodatnu vrijednost analize nosi i vremenski okvir – nakon promjena u uređivačkoj strukturi 
RTCG, a u susret parlamentarnim izborima 2016.godine u kojima naglašenu odgovornost u 
profesionalnom informisanju javnosti ima upravo javni servis RTCG. 

Savjet Evrope u Deklaraciji o slobodi izražavanja i informisanja Komiteta ministara obavezuje države 
članice, među kojima je i Crna Gora, da omoguće pluralizam mišljenja: „...države imaju obavezu 
da spriječe narušavanje slobode izražavanja i informisanja i da usvoje politiku koja podstiče, u 
najvećoj mogućoj mjeri, raznovrsnost medija i mnogobrojnost izvora informacija, čime se omogućava 
pluralizam ideja i mišljenja.“

RTCG je duže od decenije u procesu transformacije u javni servis. Domete te transformacije, pored suda 
javnosti, ilustruje i zaključak Savjeta RTCG iz novembra 2015. godine u kojem se navodi:  „Konstatuje se 
da sadržaj u pojedinim emisijama informativnog programa nije dovoljno izbalansiran i objektivan prilikom 
izvještavanja o pojedinim događajima, sa akcentom na poslednja politička dešavanja u Crnoj Gori – protesti 
DF-a“. Dalje se navodi: „RTCG kao javni servis mora na nepristrasan način uređivati i prenositi informativni 
program, vodeći računa da svojim izvještavanjem ne vrši polarizaciju kojom bi se ugrožavala prava građana 
predviđena Zakonom i međunarodnim medijskim standardima. Svako odstupanje od zacrtane poslovne 
politike i novinarske etike se mora sankcionisati bez predrasude o hijerarhijskom nivou počinioca, pa se 
predlaže generalnom direktoru da hitno preduzme neophodne mjere, kako se takvi propusti ne bi dešavali “1 

Član Savjeta RTCG ispred nevladinih organizacija Goran Đurović, koji često javno istupa sa kritičkim 
osvrtom na rad RTCG, nedavno je ocijenio „Ono što sigurno znam je da je direktorica TVCG, otkad je 
imenovana na tu funkciju, opstruirala transformaciju RTCG u javni servis tako što nije uradila ništa da 
informativni program bude u skladu sa zakonom, profesionalnim principima i standardima. Sa koleginicama, 
bivšom urednicom prvog kanala, aktuelnom urednicom informativnog programa i šeficom deska, predano je 
protežirala vladajuću političku stranku, trudila se da se informacije od javnog interesa sakriju od građana, 
a rezultat toga su mnogobrojni prigovori gledalaca i negativne ocjene samih građana u istraživanju javnog 
mnjenja urađenog u januaru ove godine“2. Pojašnjavajući rezultate istraživanja javnog mnjenja, iz 

1 Sjednica održana 16.11.2015. godine
2 http://www.monitor.co.me/index.php?option=com_content&view=article&id=6772:goran-urovi-lan-savjeta-rtcg-ne-opstruira-
samo-radojka-rutovi-&catid=4687:broj-1330&Itemid=6032 



7

januara 2016, Đurović je podvukao da je: „RTCG druga po povjerenju, da je povećan je broj onih čija 
je asocijacija na RTCG da je „režimski medij“, i upozorio  da je povećan broj ispitanika koji misle da 
je informativni program TVCG lošiji nego prije godinu dana3. 

U analizi izbalansiranosti i pluralizma mišljenja na RTCG, CGO je koristio zvanične dokumente 
usvojene od strane Savjeta RTCG, u skladu sa nadležnostima iz Zakona o javnim radio-difuznim 
servisima Crne Gore4, i uz napomenu da je služba Savjeta RTCG na čelu sa predsjednikom Savjeta 
Vladimirom Pavićevićem vrlo ažurno, nakon zahtjeva CGO-a, odgovorila po zahtjevu za slobodan 
pristup informacijama. 

Obrada podataka obuhvatila je analizu dnevnih i nedjeljnih informativno-političkih emisija 
koje su u okviru godišnjih izvještaja 
Savjeta RTCG uvrštene kao sastavni 
dio informativnog programa Televizije 
Crne Gore odnosno Dnevnik 2, U 
centar, Okvir, Otvoreno, Replika, Izazov, 
Robin Hud, Intervju s povodom. Obrada 
nije obuhvatila emisije Mehanizam, 
jer se radi o specijalizovanoj emisiji 
istraživačkog karaktera, ni Putevi 
života, jer je veliki broj epizoda više bio 
reportažnog tipa. 

Ukupno je tokom 2013, 2014, i 2015. analizirano 596 emisija na kojima je učestvovalo 1392 gostiju5 
predstavnika/ca političkih partija, javnih preduzeća, Vlade, Skuštine, državnih organa i institucija, 
lokalne samouprave, sindikata, nevladinih organizacija, akademske zajednice, nezavisnih institucija, 
sudstva, poslodavaca/privrednika, potom analitičara i eksperata itd. 

Z

3 Izvještaj o radu člana Savjeta RTCG Gorana Đurovića za period septembar 2014 – jun 2016. godine
4 Zakon o javnim radio-difuznim servisima „Radio Crne Gore” i „Televizija Crne Gore“, Službeni list RCG br. 51/2002
5 Ovaj presjek uzima broj gostiju po emisijama, uz naznaku da kad se uradi uporedni presjek dolazi se do manjeg broja jer se neki 
gosti/gošće više puta pojavljuju u istim ili različitim emisijama

2013 2014 2015
Dnevnik Dnevnik Dnevnik 
U centar U centar U centar

Okvir Okvir Okvir
Otvoreno Otvoreno Otvoreno
Robin Hud Robin Hud Robin Hud

Replika Replika
Intervju sa povodom Izazov

Izazov

A
na

liz
ir

an
e 

em
is

ije



8

ZAKONODAVNI OKVIR

Uloga javnog servisa definisana je Zakonom o javnim radio-difuznim servisima Crne Gore6. Član 2 
ovog Zakona propisuje: „Djelatnost javnih radio-difuznih servisa iz stava 1 ovog člana je proizvodnja 
i emitovanje programa, kojim se: zadovoljavaju demokratske, društvene, obrazovne, kulturne i druge 
potrebe od javnog interesa svih segmenata crnogorskog društva; obezbjeđuje ostvarivanje prava i 
interesa građana i drugih subjekata u oblasti informisanja, bez obzira na njihovu političku, vjersku, 
kulturnu, rasnu ili polnu pripadnost, i blagovremeno i kvalitetno pružaju raznovrsne informativne 
usluge.“ Član 9, stav 2 i 3 Zakona obavezuje RTCG da: „...2) na uravnotežen način, uz odgovarajuću 
zastupljenost informativnih, kulturnih, obrazovnih, naučnih, sportskih i zabavnih emisija, 
zadovoljavaju interese javnosti na nacionalnom i lokalnom nivou; 3) obezbjeđuju prostor za otvoreno 
i slobodno izražavanje različitih mišljenja i stavova o pitanjima od javnog interesa...“ 

Dodatno, uloga javnog servisa je definisana i krovno - Zakonom o medijima7, koji u članu 2 propisuje: 
„Republika Crna Gora garantuje pravo na slobodno osnivanje i nesmetan rad medija zasnovan na: 
slobodi izražavanja mišljenja; slobodi istraživanja, prikupljanja, širenja, objavljivanja i primanja 
informacija; slobodnom pristupu svim izvorima informacija; zaštiti čovjekove ličnosti i dostojanstva i 
slobodnom protoku informacija. Republika garantuje ravnopravno učešće u informisanju domaćim i 
stranim pravnim i fizičkim licima, u skladu sa ovim i Zakonom o radio-difuziji.“ 

Dalje, Zakon o elektronskim medijima8 u članu 74. obavezuje javnog emitera da: „objektivno 
i pravovremeno informišu javnost o političkim, privrednim, kulturnim, obrazovnim, naučnim, 
sportskim i drugim značajnim događajima i pojavama u zemlji i inostranstvu“

Konačno, uloga javnog servisa i unutrašnja organizacija preciznije su razrađeni Statutom JP RTCG9.

6 Zakon o javnim radio-difuznim servisima „Radio Crne Gore” i „Televizija Crne Gore“,  Službeni list RCG br. 51/2002
7 Zakon o medijima, Službeni list RCG br. 51/2002
8 Zakon o elektronskim medijima, Službeni list Crne Gore br. 46/2010
9 http://rtcg.me/sw4i/download/files/article/Statut_RTCG_19_03_2012.pdf?id=3 



9

PREGLED NALAZA – 2013. GODINA

Tokom 2013. godine su održani predsjednički i niz lokalnih izbora koje je RTCG propratila shodno 
Pravilima10 koje je Savjet RTCG usvojio. Napredak je primjetan u produkcijsko-organizacionom smislu 
i obogaćivanju programskih formata za vrijeme predsjedničkih izbora 2013. godine, a kao kruna se 
bilježi sučeljavanje dvojice kandidata. Međutim, iako produkciono organizovano po uzoru na kvalitetne 
informativno-političke redakcije, primjetna su značajna ograničenja u novinarskom dijelu posla. Naime, 
nametnute teme od strane RTCG-a ukazuju na suštinsko nepoznavanje nadležnosti predsjednika države, 
te su tako tokom debate, kandidati govorili o onome što predsjednik države formalno ne može da sprovede, 
a samim tim ni građani/ke nijesu dobili objektivnu informaciju. Na primjer, jedna od tema sučeljavanja 
bio je ekonomski razvoj Crne Gore iako prema Ustavu Crne Gore to nije nadležnost predsjednika. 

U izvještaju „Ostvarivanje programske orijentacije uz poštovanje programskih principa Televizije Crne Gore 
(TVCG) za period januar – decembar 2013. godine“11 se navodi: „političke, socio-ekonomske, društvene i 
kulturološke teme obrađivali smo kroz specijalizovanu emisiju „U centar”, kao i kroz utemeljene formate 
„Okvir“ i „Otvoreno“. Pored toga, rađene su specijalizovane emisije poput „Putevi života“ , „NVO-sektor“, 
„Vijesti na gestovnom“, kao i emisija „Robin Hud“ koja se različito u ovom izvještaju definiše odnosno 
negdje stoji da se radi o nezavisnoj produkciji, a negdje da je koprodukcija.

U strukturi programa TVCG u 2013. godini dominiraju informativni, filmski, serijski i sportski program. 
Svega 3% programa čine emisije naučno-obrazovnog karaktera, iako je i to, prema podacima RTCG, 
nešto više nego 2012. godine (12 303 minuta više). U poređenju sa 2011. i 2012. godinom, neznatan 
je pad u emitovanim minutima informativnog programa, dok rast osim naučno-obrazovnog bilježe 
dokumentarni program, program za manjine i program za djecu. 

10 http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Pravila_za_lokalne_izbore1.pdf?id=279 
11 Dobijen na osnovu CGO zahtjeva za slobodan pristup informacijama od Savjeta RTCG

Struktura programa TVCG u 2013. godini. Izvor: TVCG



10

Uporedni prikaz po tipu programa 2011/2012/2013 godina. Izvor: TVCG

Analitičari CGO-a konstatuju da gledanost emisija navedena u izvještaju, koju je usvojio Savjet 
RTCG za 2013. godinu, nije realan prikaz. Naime, ta istraživanja su rađena po tzv. „diary“ metodi, a 
što je značilo da ispitanici/e anketno i po sjećanju popunjavaju upitnike koji se odnose na gledanost 
emisija i televizija. Rezultati takvih istraživanja pokazuju uglavnom precijenjenu gledanost. Kasnija 
istraživanja, u kojima se koristi metod koji sprovode Telekom i Ipsos Strategic kroz platformu za 
mjerenje IPTV (Extra TV) sa softverom Arianna (Ipsos), su relevantniji. IPTV je precizan način 
mjerenja gledanosti, ali bez demografije, koju Ipsos obezbjeđuje, i ukršta te podatke da bi dobili 
konačne podatke o gledanost po ciljnim grupama. Ovakav pouzdaniji način mjerenja prikazuje 
značajno drugačije rezultate u kojima je gledanost manja u odnosu na podatke dobijene prvobitnim 
metodom.

U zvaničnom izvještaju RTCG-a nijesu konstatovani nedostaci u informativnom programu, a 
među dostignućima se ističu: „Dobre informacije/dosta informacija. Profesionalnost, ozbiljnost, 
kvalitetan rad. Aktuelne informacije - brzina informacija. Informativnost, kvalitet i tradicija.“ Kao 
glavni problem identifikuje se finansijska nestabilnost, a kao rješenje predlaže: „Partnerski odnosi 
sa što većim brojem institucija i nevladinih organizacija bi pomogli da koristeći različite fondove 
i grantove popravimo finansijsku situaciju, nametnutu ograničenim budžetom i napravimo uslove 
povoljne za efikasnu produkciju kvalitetnog programa koji će zadovoljavati sve zahtjeve građana i do 
kraja ispunjavati zahtjevnu ulogu medijskog Javnog servisa“.

Tokom 2013. godine, u 175 emisija koje su bile u 
fokusu ove analize (Dnevnik – 23 emisije, U centar – 
49 emisija, Okvir - 34 emisije, Otvoreno – 37 emisija, 
Robin Hud – 32 emisije) gostovalo je 412 učesnika/ca, 
tj. predstavnika/ca političkih partija, javnih preduzeća, 
Vlade, Skupštine, organa državne uprave, javnih 
ustanova, institucija, lokalne samouprave, sindikata, 
nevladinih organizacija, analitičara i eksperata, 
akademske zajednice, nezavisnih institucija, sudstva, 
stranih predstavništava, privrednika/ca, slobodnih 
profesija, itd.



11

Zbirno, svaki treći gost (32,28%) 
TVCG bio je predstavnik/ca 
državnih institucija, pa slijede 
predstavnici/ce političkih partija 
(11,17%), lokalne samouprave 
(8,50%) i nevladinih organizacija 
(8,50%)12. I pored važnosti 
izvršne vlasti u oblikovanju 
javnih politika i odluka od 
značaja za svakodnevni život 
građana/ki Crne Gore i potrebe 
javnosti da se blagovremeno 
informiše o aktivnostima koje 
sprovode, njihovo prisustvo na 
javnom servisu je nesrazmjerno veliko u odnosu na one koji na bilo koji način dovode u pitanje kvalitet 
rada izvršne vlasti. Ovo naročito dolazi do izražaja kad se uzmu u obzir gostovanja političkih partija, jer i 
tu prevagu imaju vladajuće partije koje čine istu izvršnu vlast.

Od državnih organa najviše gostovanja ima Ministarstvo 
prosvjete (7,52%), koje prate predstavnici/e opštih 
i specijalnih bolnica (6,77%), Ministarstva zdravlja 
(6,02%), zatim Uprave za inspekcijske poslove, 
Ministarstva poljoprivrede i ruralnog razvoja i 
Ministarstva održivog razvoja i turizma sa po 5,26%. 
Najviše gostovanja kada je riječ o TOP 3 državnih 
institucija (ukupno 27) bilježi se u emisijama Otvoreno 
(17) i Robin Hud (8).

Od političkih partija, najviše su gostovanja na RTCG-u upisali vladajuća Demokratska partija 
socijalista (24%) i Socijalistička narodna partija (24%), potom Demokratski front (20%), Pozitivna 
Crna Gora (15%), Socijaldemokratska partija (7%) itd. Najčešće se ta gostovanja bilježe u emisijama 
U centar i Okvir.

U toku jedne godine, predsjednik Pozitivne Crne Gore, Darko Pajović gostovao je tri puta u emisiji 
U centar od čega dva puta u manje od mjesec dana13. Identični broj gostovanja u emisiji U centar 
imaju i Andrija Mandić (DF) i Srđan Milić (SNP), koji je u dva mjeseca imao dva gostovanja 
u emisiji koju uređuje Andrija Nikolić14. Dodatno, primjetno je da je Andrija Mandić, kao član 
predsjedništva DF-a, imao više gostovanja od Miodraga Lekića, lidera DF-a i tada najpopularnijeg 
političara u Crnoj Gori15.

Interesantno je da je DF, iako tada najjača opoziciona politička struktura, imala manje gostovanja od 
SNP-a sa duplo manje poslaničkih mandata, što ukazuje na blagonakloniji urednički stav RTCG-a u 
odnosu na ovu opozicionu političku partiju. Na drugoj strani, predstavnici SDP-a nijesu imali nijedno 
gostovanje u emisiji U centar, dok su tu mogućnost imale vanparlamentarne partije - Pravedna Crna 
Gora, Otadžbinska srpska stranka, Stranka srpskih radikala, Narodna stranka, kao i Liberalna partija, 
koja je daleko manja parlamentarna partija od SDP-a u smislu poslaničkih mandata.

12 U okviru analiziranih emisija: Dnevnik, U centar, Okvir, Otvoreno, Robin Hud 
13 17. januar i 6. februar 2013. godine
14 5.mart i 15.maj 2013.godine
15 http://www.vijesti.me/tv/miodrag-lekic-najpopularniji-politicar-u-crnoj-gori-130380 



12

Lokalna samouprava, sa ukupno 
35 gostovanja, najčešće je bila 
zastupljena u Dnevniku i to sa 15 
gostovanja, pri čemu je uredništvo 
imalo regionalno ravnomjeran 
tretman bez obzira na činjenicu 
da li je na čelu lokalne samouprave 
kadar vladajuće koalicije na 
državnom nivou ili opozicije, uz 
napomenu da CGO nije ulazio 
u analizu sadržaja Dnevnika i 
ostalih emisija, već se fokusirao 
na zastupljenost političkih aktera. No, u ukupnom rezultatu ipak prednjači Glavni grad, a slijede 
opštine Kotor, Bar, Berane, prijestonica Cetinje, te opštine Mojkovac i Danilovgrad.

Izbalansiranost je primjetna kod predstavnika/ca sindikata koji bilježe 21 gostovanje, a od toga 15 u 
emisiji Okvir. Skoro pa podjednako učešće (trećina) imaju Savez sindikata Crne Gore, Unija slobodnih 
sindikata Crne Gore i nezavisni sindikati. 

Predstavnici/e nevladinih organizacija 
su, u 2013.godini, 35 puta gostovali u 
analiziranim emisijama informativnog 
programa RTCG, a od toga 15 puta u 
emisiji Robin Hud, 14 puta u emisiji 
Otvoreno i šest puta u emisiji Okvir. Najviše 
gostovanja, tačnije sedam, od nevladinih 
organizacija ima Centar za zaštitu 
potrošača (CEZAP), potom Građanska 
alijansa (GA) sa četiri gostovanja od čega tri 
u emisiji Robin Hud, iza koje produkcijski 
stoji sama GA, a slijedi NVO Krug života 
sa tri gostovanja od čega dva takođe u 
emisiji Robin Hud. U 2013. godini, među 
sagovornicima/cama u ovim emisijama RTCG, nema nekih od vodećih nevladinih organizacija koje su 
javno prepoznatljive po svom kritičkom pristupu, poput MANS-a, Instituta alternativa, CGO-a, itd.

U odnosu na ukupan broj gostiju/gošći (412) i emisija (175) u 2013. godini, najveći broj gostovanja ima 
DPS, potom SNP, Ministarstvo prosvjete, DF, opšte i specijalne bolnice, Osnovni sud, Unija poslodavaca, 
Ministarstvo zdravlja, Pozitivna Crna Gora, Ministarstvo poljoprivrede i ruralnog razvoja.



13

TO
P 

10
 u

 o
dn

os
u 

na
 b

ro
j s

ag
ov

or
ni

ka
 

i u
 o

dn
os

u 
na

 b
ro

j e
m

is
ija

DPS

SNP
Ministarstvo prosvjete
DF
Opšte i specijalne bolnice
Osnovni sud
Unija poslodavaca
Ministarstvo zdravlja
Pozitivna Crna Gora
Ministarstvo poljoprivrede i ruralnog razvoja

Najčešćih pet sagovornika u političko-informativnim emisijama16 - U centar, Okvir, Replika i Izazov 
- u 2013. godini su: Srđan Milić – SNP (4), Aleksandar Damjanović – SNP (4), Rade Krivokapić 
– Sindikat KAP-a (4), Andrija Mandić – DF (3), Darko Pajović – Pozitivna Crna Gora (3), Damir 
Šehović – SDP (3), Nebojša Dožić – predstavnik Vlade u Odboru KAP-a, kasnije šef menadžmenta 
KAP-a (3), te Zoran Masoničić – SSCG (3).

16 U ovoj obradi nijesu uzeti u konačan zbir gosti/gošće iz emisija Otvoreno i Robin Hud



14

PREGLED NALAZA – 2014. GODINA

I 2014. godinu su obilježili izbori, ovog puta lokalni u Ulcinju (januar), potom u Beranama (mart), 
a u maju se glasalo u Podgorici, Baru, Bijelom Polju, Danilovgradu, Žabljaku, Kolašinu, Plavu, 
Plužinama, Pljevljima, Rožajama, Šavniku, novoformiranoj opštini Gusinje, i gradskim opštinama 
Golubovci i Tuzi. RTCG je to ispratio kroz tri debate, izbornu noć i redovne informativne 
emisije, a sve u ukupnom trajanju od 914 minuta. Debate na javnom servisu bile su organizovane 
kroz poštovanje forme propisane pravilnicima17. U tom smislu, organizovana sučeljavanja su 
predstavljala praktično citiranje ili prepričavanje pisanih programa izbornih lista, bez suštinskog 
osvrta na stvarne probleme sa kojima se suočavaju građani/ke lokalnih samouprava, a samim tim i 
bez dinamike koja drži pažnju gledalaca i pruža nove informacije.

TVCG je dio svog informativnog programa prilagođavala gluvim i nagluvim osobama (Dnevnik na 
gestovnom jeziku) čime je napravljen napredak u odnosu prema ranjivim grupama.

U strukturi programa TVCG-a u 2014. godini, slično kao i u 2013. godini, dominiraju informativni 
(34%), filmski i serijski (26%), potom sportski (16%), a slijede zabavno-komercijalni (12%), 
muzički (6%), dokumentarni (3%) i naučno-obrazovni program (2%). Uporedno sa prethodnom 
godinom, primjetan je pad emitovanog informativnog programa i pored izborne godine (30 000 
minuta manje), dok je evidentan rast dokumentarnog programa. ž

Struktura programa TVCG u 2014. godini. Izvor: TVCG

17 http://www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Pravila_za_lokalne_izbore1.pdf?id=279 



15

Uporedni prikaz po tipu programa 2012/2013/2014 godina. Izvor: TVCG

Izvještaj „Ostvarivanje programske orijentacije uz poštovanje programskih principa Televizije Crne Gore 
(TVCG) za period januar – decembar 2014. godine“18, koji je usvojio Savjet RTCG, prepoznaje neke slabosti 
RTCG-a i, između ostalog, navodi sljedeće: „Kvalitet slike i tona budući da je još uvijek analogni sistem ne 
može da zadovolji očekivanja auditorijuma. Nedostatnost u kredibilnim i s druge strane spremnim ličnostima 
da govore o aktuelnim  temama u određenom trenutku.“

Ponovo se ističe problem finansijske nestabilnosti koja, kako se ocjenjuje u izvještaju: „nije dozvoljavala 
proširivanje kadrovskih i tehničkih kapaciteta. Opštinski izbori nametnuli su poseban način praćenja i 
emitovanja predizbornih aktivnosti, tako da je u tom periodu gro resursa bio posvećen izbornim kampanjama 
gdje Javni servis ima posebne i vrlo precizne zakonske obaveze.“ Identičan je i zaključak u odnosu na snaženje 
partnerskih odnosa sa većim brojem institucija i nevladinih organizacija uz konkretnije prijedloge za 
kadrovska i produkcijska pitanja: „Nabavka novih kamera i montažnih lanaca mogla bi da teče uporedo sa 
regrutacijom (pripravnički staž) i osposobljavanjem diplomaca ili apsolvenata FPN za video žurnalizam... 
...Očigledno je da je Podgorica i pored svojih administrativnih i kulturnih kapaciteta koji indukuju najveći broj 
dogadjaja ipak prenaglašeno zastupljena u programskim sadržajima. Sličan projekat predvidjele su i kolege iz 
HRT-a, s tim što oni namjeravaju i smanjiti troškove u postojećim regionalnim centrima.“

Tokom 2014. godine, u 182 emisije koje su predmet analize 
CGO-a (Dnevnik – 21 emisija, U centar – 35 emisija, Okvir 
- 31 emisija, Otvoreno – 19 emisija, Robin Hud – 29 emisija, 
Replika – 13 emisija, Izazov – 33 emisije, Intervju sa povodom 
– 1 emisija) gostovao je 401 učesnik/ca, tj. predstavnici/e 
političkih partija, javnih preduzeća, Vlade, Skupštine, 
organa državne uprave, javnih ustanova, institucija, lokalne 
samouprave, sindikata, nevladinih organizacija, analitičara 
i eksperata, akademske zajednice, nezavisnih institucija, 
sudstva, stranih predstavništava, privrednika/ca, slobodnih 
profesija, itd.

Skoro trećina sagovornika/ca (29,18%) TVCG bili su predstavnici/ce državnih institucija, a slijede u 
značajno manjoj mjeri predstavnici/e političkih partija (16,21%), slobodnih profesija (8,73%), nevladinih 
organizacija (8,23%), itd.

18 Dobijen na osnovu CGO zahtjeva za slobodan pristup informacijama od Savjeta RTCG



16

Predstavnici/e izvršne vlasti i državnog aparata, sa vladajućim partijama, dominantno gostuju na 
TVCG. Uz uvažavanje njihovih ingerencija, kad je riječ o odlukama od značaja za državu i društvu 
u cjelini, ta zastupljenost je nesrazmjerna u odnosu na njihove kritičare, a koji su, takođe, integralni 
dio crnogorskog društva i u čijoj službi javni servis jednako treba da bude.

Od državnih organa najviše gostovanja 
na RTCG-u, u 2014.godini, bilježi 
Ministarstvo zdravlja (9,40%), potom 
Ministarstvo poljoprivrede i ruralnog 
razvoja (7,69%), Uprava za inspekcijske 
poslove (6,84%), pa Ministarstvo održivog 
razvoja i turizma i Instituta za javno 
zdravlje sa po 5,13%. Najviše gostovanja 
kada je riječ o TOP 3 državnih institucija 
(ukupno 28) bilježi se u emisijama Okvir 
(11), Otvoreno (7) i Robin Hud (5).

Kada je riječ o političkim partijama, najčešći gosti RTCG-a su opet bili predstavnici/e vladajuće 
DPS (24,62%) i opozicione SNP (24,62%), potom Demokratskog fronta (15,38%), Pozitivne Crne 
Gore (13,8%), SDP (10%), itd. Najčešće se ta gostovanja bilježe u emisijama Izazov, Replika, U 
centar i Okvir. 

U emisiji Izazov, urednice Isidore Sekulić Šoć, ubjedljiva je neizbalansiranost u pluralizmu 
predstavljenih mišljenja. Od 13 gostovanja predstavnika/ca političkih partija, devet su predstavnici/e 
političkih subjekata koji se zalažu za integraciju Crne Gore u NATO dok je samo četvoro gostiju 
imalo stav protivan ulasku Crne Gore u NATO. Kad se tome doda još 11 gostiju/gošći iz struktura 
izvršne vlasti, koja sprovodi politiku integracije Crne Gore u NATO, lako se može zaključiti da u 
ovoj emisiji nema balansa u izboru sagovornika. Dodatno, ovi podaci ne uključuju predstavnike/ce 
stranih ambasada i NATO-a koji su, takođe, gostovali u emisiji u Izazov i zalagali se za pristupanje 
Crne Gore ovoj alijansi. 

Za razliku od 2013. godine, emisija U centar je tokom 2014. godini imala nešto izbalansiraniji pristup, 
ali uz samo jedno gostovanje iz redova SDP-a i to Jusufa Kalamperovića, predsjednika Savjeta 



17

SDP-a. Odškrinuta vrata su bila i za njihove predstavnike u izvršnoj vlasti, Raška Konjevića19, 
ministra unutrašnjih poslova i nosioca liste za lokalne izbore u Podgorici koalicije „Evropsko lice 
Podgorice“ Dragana Bogojevića.20 

Kao i 2013. godine, Demokratski front, iako i dalje najjača opoziciona politička grupacija, bilježi 
skoro za 10% manje gostovanja od SNP-a sa duplo manje poslaničkih mandata, a što pokazuje i 
istraživanje javnog mnjenja sprovedeno od strane Ipsos-a iz 2014. godine.21

Nevladine organizacije su 33 puta gostovale u analiziranim emisijama informativnog programa 
RTCG, a od toga 11 puta u emisiji Robin Hud, i po šest puta u emisiji Otvoreno i Okvir. Najviše 
gostovanja, tačnije četiri, od nevladinih organizacija ima CEZAP (Centar za zaštitu potrošača), 
potom Crnogorsko turističko udruženje, slijede Građanska alijansa, CEMI, Evropski pokret u 
Crnoj Gori, Roditelji i Krug života sa po dva 
gostovanja. I dalje, snažno kritički orijentisanim 
nevladinim organizacijama ostaju zatvorena vrata 
RTCG-a što se tiče gostovanja u informativno-
političkim emisijama iako su njihove aktivnosti 
relevantne i vidljive u 2014 godini. Dodatno, 
radi se o godini u kojoj su sprovedene i neke od 
najprljavijih kampanja protiv lidera/ki takvih 
nevladinih organizacija, ali one jednostavno 
nijesu postojale u smislu relevantnih gostiju/gošći 
u informativnom programu javnog servisa RTCG.

Predstavnici/e lokalne samouprave su značajno manje gostovali na TVCG, svega 12 puta, uz 
napomenu da je to izbalansirano nezavisno od toga ko je na čelu opština, i ogradu da CGO 
nije ulazio u analizu sadržaja emisija već samo zastupljenosti predstavnika/ca vlasti i opozicije. 
Izbalansirano je i učešće predstavnika/ca sindikata sa ukupno 23 gostovanja, od čega 12 u emisiji 
Okvir, pa tako po trećinu gostovanja imaju Savez sindikata Crne Gore, Unija slobodnih sindikata 
Crne Gore i nezavisni sindikati.

19 Ovo gostovanje je dio onog zbira koji je obračunat za izvršnu vlast 
20 Zajednički kandidat SDP-a i Pozitivne Crne Gore, pa je tako i uključen u ukupnom zbiru
21 Prosječni rejting za 2014. godinu (Izvor: Ipsos Strategic, podatak dobijen ljubaznošću Ipsos Strategic-a)



18

U odnosu na ukupan broj gostiju (401) i broj emisija (182) u 2014. godini, najveći broj gostovanja 
imaju DPS, SNP, Ministarstvo zdravlja, DF, Ministarstvo poljoprivrede i ruralnog razvoja, Unija 
slobodnih sindikata, Pozitivna Crna Gora, Uprava za inspekcijske poslove, Savez sindikata Crne Gore i 
Univerzitet Crne Gore22.

TO
P 

10
 u

 o
dn

os
u 

na
 b

ro
j 

sa
go

vo
rn

ik
a 

i u
 o

dn
os

u 
na

 b
ro

j 
em

is
ija

DPS

SNP

Ministarstvo zdravlja

DF

Ministarstvo poljoprivrede i ruralnog razvoja

Unija slobodnih sindikata

Pozitivna Crna Gora

Uprava za inspekcijske poslove

Savez sindikata Crne Gore

Univerzitet Crne Gore

Najčešćih pet sagovornika u političko-informativnim emisijama23 - U centar, Okvir, Replika i 
Izazov - u 2014. godini su: Srđan Milić – SNP (3), Mladen Bojanić – Pozitivna Crna Gora, kasnije 
nezavisni poslanik (3), Snežana Jonica – SNP (3), Petar Ivanović – tadašnji ministar poljoprivrede 
i ruralnog razvoja (3), Duško Marković – potpredsjednik Vlade (3), Srđa Keković – USSCG (3), te 
Gordana Đurović – Ekonomski fakultet/UCG (3).

22 Važno je naglasiti da, iako predstavljeni kao zaposleni na Univerzitetu Crne Gore, mnogi sagovornici/e u analiziranim emisijama 
su gostovali u svojstvu ekperata ili analitičara u svojim oblastima, a ne na teme koje se odnose na visoko obrazovanje.
23 U ovoj obradi nijesu uzeti u konačan zbir gosti/gošće iz emisija Otvoreno i Robin Hud



19

PREGLED NALAZA – 2015. GODINA

Prethodnu godinu, u političkom smislu, su obilježili protesti u organizaciji Demokratskog fronta 
sa naglaskom na najmasovniji protest koji je održan 24. oktobra 2015. godine. Izvještavanje 
informativnog programa RTCG-a o protestima bilo je oštro kritikovano od strane organizatora, ali 
i od strane nezavisnih medija, nevladinih organizacija i ostalih političkih partija.  

U strukturi programa TVCG-a, kao i ranije, dominiraju informativni (37%), filmski i serijski 
(19%), potom sportski program (14%), zabavno-komercijalni program (11%), muzički program 
(9%), dokumentarni (4%) i naučno-obrazovni (4%) i na kraju program za manjine (2%).

Struktura programa TVCG u 2015. godini. Izvor: TVCG



20

Uporedni prikaz po tipu programa 2013/2014/2015 godina. Izvor: TVCG

Uporedno sa prethodnom godinom, primjetan je rast emitovanih minuta informativnog programa (skoro 
22 000 minuta više), naučno-obrazovnog programa (skoro 22 000 minuta više), dokumentarnog programa 
(6 000 minuta više), dok pad bilježi filmski i serijski program (skoro 50 000 minuta manje). U tehničkom 
smislu, navedeni podaci su ohrabrujući obzirom na rast minutaže onih vrsta programa koji treba da 
doprinesu ispunjavanju ključnih segmenata misije RTCG-a, a to je informisanje i edukovanje javnosti, uz 
ogradu da ova analiza ne ulazi u sadržaj emitovanog programa. 

U izvještaju „Ostvarivanje programske orjentacije uz poštovanje programskih principa Televizije Crne Gore 
za period januar – decembar 2015.godine“24 se navodi da je informativni program proizveo 3111 sati 
programa. „Kroz Vijesti na svakih sat radnim danima, odnosno na dva sata tokom vikenda, te kroz nedjeljne 
i specijalizovane emisije, otvorene su mnoge važne teme od javnog interesa. Značajan udio ovog programa 
pripada sjednicama Skupštine CG.“ pojašnjava se u izvještaju.

Identično (od riječi do riječi) kao i u izvještaju za 2014. godinu, menadžment RTCG ističe da je ključni 
nedostatak: „Kvalitet slike i tona budući da je još uvijek analogni sistem ne može da zadovolji očekivanja 
auditorijuma. Nedostatnost u kredibilnim i s druge strane spremnim ličnostima da govore o aktuelnim  
temama u određenom trenutku“. Istovremeno, kao dostignuća se ističu: „Pouzdanost, brzina, objektivnost, 
profesionalna odgovornost, moderni formati, češće korišćenje javljanja uživo“. Konačno, ponovo se naglašava 
problem finansijske nestabilnosti i mogućnost ostvarivanja projektne saradnje sa institucijama i nevladinim 
organizacijama. 

Tokom 2015. godine, u 239 emisija koje su predmet analize CGO-a (Dnevnik – 29 emisija, U centar – 40 emisija, 
Okvir - 39 emisija, Otvoreno – 36 emisija, Robin Hud – 21 emisija, 
Replika – 34 emisije, Izazov – 40 emisija) gostovalo je 579 učesnika/
ca, tj. predstavnika/ca političkih partija, javnih preduzeća, Vlade, 
Skupštine, organa državne uprave, javnih ustanova, institucija, 
lokalne samouprave, sindikata, nevladinih organizacija, analitičara 
i eksperata, akademske zajednice, nezavisnih institucija, sudstva, 
stranih predstavništava, privrednika/ca, slobodnih profesija, itd

24 Dobijen na osnovu CGO zahtjeva za slobodan pristup informacijama



21

Kao i u prethodnim godinama, skoro trećina sagovornika/ca (29,07%) TVCG su bili državnih institucija, 
a slijede predstavnici/ce političkih partija (14,68%), nevladinih organizacija (10,54%), itd. I u 2015. godini, 
izvršna vlast i državni aparat uz predstavnike/ce vladajućih partija ostaju dominantni gosti TVCG, dok su 
njihovi kritičari značajno manje zastupljeni. 

Od državnih organa najviše gostovanja na RTCG 
– u bilježe Ministarstvo rada i socijalnog staranja 
i Ministarstvo održivog razvoja i turizma (po 
7,74%), potom Ministarstvo unutrašnjih poslova 
(7,14%), slijedi Ministarstvo vanjskih poslova i 
evropskih integracija (6,55%), Uprava policije 
(5,36%), Ministarstvo finansija (3,57%) itd. Najviše 
gostovanja kada je riječ o TOP 3 državnih institucija 
(ukupno 25) je u emisiji Okvir, čak 16. 

Među političkim partijama, i dalje su dominatno gosti RTCG-a predstavnici/e vladajućeg DPS-a (28,24%), 
zatim Pozitivne Crne Gore (17,65%), a slijede Demokratski front i SNP (po 14,12%), URA (4,71%) itd.25 
Ova gostovanja se uglavnom bilježe u emisijama Okvir, Replika, U centar i  Izazov. 

Najneizbalansiraniji pristup ostaje, i u 2015.godini, u emisiji Izazov, urednice Isidore Sekulić Šoć, gdje 
od ukupnih sedam gostovanja predstavnika političkih partija, šest su predstavnici/e političkih subjekata 
koji se zalažu za integraciju Crne Gore u NATO.  Gostovanja u ovoj emisiji imaju i predstavnici/ce 
izvršne vlasti, nevladinih organizacija (uglavnom oni koji se zalažu za ulazak Crne Gore u NATO), kao i 
diplomatskih predstavništava u Crnoj Gori,  zvaničnici/ce NATO-a i država članica. 

U odnosu na prethodne dvije godine, u ostalim emisijama se bilježi nešto balansiraniji pristup u 
izboru sagovornika iz političkih partija. Blagonakloniji urednički pristup, kada je riječ o opozicionim 
partijama, primjetan je u odnosu na Pozitivnu Crnu Goru koja je nesrazmjerno više, u odnosu na 
svoj politički rejting, gostovala na RTCG. Tako je Darko Pajović, predsjednik Pozitivne Crne Gore, 

25 Prosječni rejting za 2015. godinu, računato od aprila (odnosno pojave novih političkih partija) do decembra (Izvor: Ipsos 
Strategic, podatak dobijen ljubaznošću Ipsos Strategic-a )



22

tri puta gostovao u emisiji U centar26, uz napomenu da je Pozitivna Crna Gora imala još gostovanja 
u istoj emisiji27. Na drugoj strani, predstavnici/e SDP-a nijednom nijesu gostovali u emisiji U centar 
uprkos tada aktuelnim podjelama u SDP-u i vezanim pitanjima, ali je gostovao potpredsjednik 
Vlade za ekonomsku politiku i predstavnik novoformiranih Socijaldemokrata Vujica Lazović28.

U 2015. godini, predstavnici/e nevladinih organizacija su daleko više nego u prethodne dvije 
analizirane godine gostovali na RTCG-u u analiziranim emisijama – čak 61 put, a od toga 24 
puta u emisiji Otvoreno, autorke Andrijane Kadije Bulatović. Najviše gostovanja ima Crnogorsko 
turističko udruženje (CTU) – šest, slijedi 
Centar za demokratsku tranziciju (CDT) sa pet, 
potom Građanska alijansa sa četiri, dok CEMI, 
CEZAP (Centar za zaštitu potrošača), Ozon, 
CGO imaju po tri gostovanja. U 2015. godini, 
stiče se utisak da su vrata RTCG-a bila otvorena 
skoro za sve relevantne nevladine organizacije 
(MANS bilježi jedno gostovanje u emisiji 
Otvoreno). Ali, ovdje je bitno napomenuti da 
su gostovanja kritički orijentisanih NVO na 
TVCG dominantno bila u emisiji Otvoreno, 
koja je tada realizovana projektno u saradnji sa 
Misijom OEBS-a u Crnoj Gori. Stoga je upitno 
da li je ovo bio rezultat projektnog zadatka ili 
izraz opredijeljenja uredništva da značajno 
mijenja pristup.

RTCG je, kao i prethodne dvije godine, imao izbalansiran pristup kada su u pitanju predstavnici/e 
lokalnih samouprava mjereno po dva kriterijuma: region i vlast/opozicija. Isto važi kada je 
riječ o zastupljenosti sindikalnih organizacija, ali kada su u pitanju gostovanja predstavnika/ca 
univerziteta, tu značajno prednjači Univerzitet Crne Gore (18 od 22 gostovanja).

26 29.januar, 4.jun i 24.septembar 2015.godine
27 Azra Jasavić, potpredsjednica Pozitivne Crne Gore, gostovala je12. novembra 2015. godine
28 29. oktobar 2015. godine



23

U odnosu na ukupan broj gostiju (579) i emisija (239) u 2015. godini, najveći broj gostovanja 
imaju DPS, Univerzitet Crne Gore29, Pozitivna Crna Gora, Ministarstvo rada i socijalnog staranja, 
Ministarstvo održivog razvoja i turizma, DF, SNP, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo 
vanjskih poslova i evropskih integracija, Uprava policije. 

TO
P 

10
 u

 o
dn

os
u 

na
 b

ro
j s

ag
ov

or
ni

ka
 

i u
 o

dn
os

u 
na

 b
ro

j e
m

is
ija

DPS

Univerzitet Crne Gore
Pozitivna Crna Gora
Ministarstvo rada i socijalnog staranja
Ministarstvo održivog razvoja i turizma
DF
SNP
Ministarstvo unutrašnjih poslova
Ministarstvo vanjskih poslova i evropskih integracija
Uprava policije

Najčešćih pet sagovornika u političko-informativnim emisijama30 - U centar, Okvir, Replika i 
Izazov - u 2015. godini su Ivan Vuković – Fakultet političkih nauka/UCG sa osam gostovanja, 
potom Zorica Kovačević – tadašnja ministarka rada i socijalnog staranja (6), Azra Jasavić – 
Pozitivna Crna Gora (5), Darko Pajović – Pozitivna Crna Gora (5), Zlatko Vujović – CEMI 
(5), Snežana Jonica – SNP (4), Milo Đukanović – Predsjednik Vlade (4), Zoran Vukčević – 
Investiciono-razvojni fond (4). 

29 Uz napomenu da, iako predstavljeni kao zaposleni na Univerzitetu Crne Gore, mnogi sagovornici/e u analiziranim emisijama su 
gostovali u svojstvu ekperata ili analitičara u svojim oblastima, a ne na teme iz oblasti visokog obrazovanja
30 U ovoj obradi nijesu uzeti u konačan zbir gosti/gošće iz emisija Otvoreno i Robin Hud



24

ZAKLJUČCI I NAPOMENE
»» Tokom protekle tri godine, u analiziranim informativnim emisijama RTCG-a ubjedljivo 

najveći broj gostovanja bilježi vladajuća Demokratska partija socijalista (DPS) i 
predstavnici/e državnih institucija. Pokušaj monopolizacije javnog diskursa putem javnog 
servisa opasan je po svako društvo koje pretenduje da bude demokratsko, a ne doprinosi ni 
afirmaciji javnog servisa koji treba da obezbijedi pluralizam mišljenja i da podjednako bude 
u službi svih građana/ki, nezavisno od toga da li oni podržavaju ili kritikuju vlast.

»» RTCG ne pruža jednake šanse kad je riječ o dostupnosti prostora u političko-informativnim 
emisijama političkim partijama, odnosno ne vodi se računa o snazi političkih grupacija 
shodno njihovoj zastupljenosti u Skupštini Crne Gore i podršci izraženoj u javnom 
mnjenju. U tri analizirane godine, sa fokusom na četiri ključne emisije ovog tipa (U 
centar, Izazov, Okvir, Replika), Demokratska partija socijalista (DPS) ima 47 gostovanja, 
Socijalistička narodna partija (SNP) slijedi sa 38 gostovanja, zatim Demokratski front (DF) 
sa 31 gostovanjem, Pozitivna Crna Gora sa 29,5 gostovanja i SDP sa 12,5 gostovanja31.

»» Još je radikalnija situacija kad je riječ o mogućnostima da predstavnici/e nekih od 
razvijenih nevladinih organizacija koje kritički nastupaju u odnosu prema vlastima, i zbog 
toga trpe posljedice u vidu raznih oblika diskriminacije i napada, dobiju priliku da svoje 
stavove predstave na javnom servisu. Tako je zbirno za sve tri godine, u ključnim političko-
informativnim emisijama (U centar, Izazov, Okvir, Replika), najviše gostovalo Crnogorsko 
turističko udruženje (CTU) osam puta, a slijede Centar za monitoring (CEMI) i Građanska 
alijansa (GA) sa po šest gostovanja, zatim Centar za zaštitu potrošača (CEZAP) sa četiri 
gostovanja i NVO Alfa centar sa tri gostovanja.

»» U analiziranim emisijama (U centar, Izazov, Okvir, Replika), u periodu od 2013. do 2016.
godine, uredništvu RTCG su najčešći izbor za sagovornike/e bili: Srđan Milić, predsjednik 
SNP-a sa 10 gostovanja, potom Snežana Jonica, funkcionerka SNP-a i Darko Pajović, 
predsjednik Pozitivne Crne Gore sa po devet gostovanja, dok po osam gostovanja imaju 
Azra Jasavić, potpredsjednica Pozitivne Crna Gora, Aleksandar Damjanović, funkcioner 
SNP-a i Ivan Vuković, predavač na Fakultetu političkih nauka Univerziteta Crne Gore.

31 Gostovanje Dragana Bogojevića, nosioca liste „Evropsko lice Podgorice“ na lokalnim izborima u Podgorici obračunato je sa 0,5 
za PCG i 0,5 za SDP

DPS 47 CTU (Crnogorsko turističko udruženje) 8 Srđan Milić 10
SNP 38 CEMI 6 Snežana Jonica 9
DF 31 Građanska alijansa 6 Darko Pajović 9

Pozitivna Crna Gora* 29.5 CEZAP 4 Azra Jasavić 8
SDP* 12.5 Alfa centar 3 Aleksandar Damjanović 8

Ivan Vuković 8

Političke partije (ukupno 2013, 
2014, 2015)

NVO (ukupno 2013, 2014, 2015)
TOP sagovornici (ukupno 2013, 

2014, 2015)

EMISIJE: U centar, Izazov, Okvir, Replika



25

»» Gledajući po emisijama, najdrastičniji primjer neujednačenog izbora gostiju je Izazov, 
autorke Isidore Šoć Sekulić, koja se fokusira na (euro)atlanske integracije. Uredništvo 
emisije očigledno favorizuje opciju koja je naklonjena uključenju Crne Gore u NATO, a 
posljedično su dominantni oni sagovornici/e koji promovišu NATO. Preciznije, od 106 
gostiju/gošći, tokom 2014. i 2015. godine, u ovoj emisiji su analitičari CGO-a identifikovali 
samo osam (8) sagovornika/ca koji su zastupali stav da Crna Gora ne treba da bude u 
NATO savezu ili 7.55%. Neki se sagovornici/e ponavljaju, gostujući po četiri ili pet puta, 
a na drugoj strani je plejada onih čije mišljenje o ovoj temi nije moglo da se čuje iako 
predstavljaju značajne društvene faktore u Crnoj Gori (ukupno je u smislu raznovrsnosti 
bilo 75 sagovornika/ca).

»» Izbor sagovornika/ca za emisiju U centar, autora Andrije Nikolića, shodno formalnoj 
podjeli vlast/opozicija se čini korektnim u zbiru, ali kad se pogleda struktura sagovornika/
ca jasno je da ona ne oslikava snagu izraženu u mandatima u Skupštini Crne Gore ili po 
dostupnim rejtinzima političkih stranaka. Takođe, vrata te emisije su bila vidljivo zatvorena 
za predstavnike SDP-a, izuzev učešća predsjednika Savjeta SDP-a Jusufa Kalamperovića u 
2014. godini32. Od ukupno 134 gosta/gošće, u periodu od 2013. do 2015. godine, analitičari 
CGO-a su konstatovali učešće 69 sagovornika/ca odnosno 51.49% predstavnika/ca vlasti 
i državnih institucija, kao i njima bliskih subjekata u procjeni prilika u zemlji, zatim 47 
sagovornika/ca 35.07% iz reda opozicionih partija ili onih koji imaju nešto kritičniji stav 
prema vlastima (među njima dominiraju predstavnici Pozitivne Crne Gore i SNP-a sa 
gotovo polovinu tih gostovanja), i 18 sagovornika/ca ili 13.43% koji su ili iz regiona ili daju 
jedan neutralniji stav. Ključni sagovornici/e Andrije Nikolića u protekle tri godine bili 
su: Darko Pajović, predsjednik Pozitivne Crne Gore sa sedam gostovanja, Srđan Milić, 
predsjednik SNP-a, Milo Đukanović, predsjednik Vlade Crne Gore i Andrija Mandić, član 
predsjedništva DF- sa pet. Sumarno u toj emisiji imamo 94 sagovornika/ca za tri godine, uz 
to da su neki češći gosti.

»» U emisiji Okvir, autora Zorana Lekovića, tokom protekle tri godine, odnosno od 2013. do 
2015. godine, zabilježeno je 346 gostovanja, a radi se zapravo o ukupno 227 sagovornika/
ca, jer se neki ponavljaju i po više puta. Po nalazima CGO-a, vlasti i vladajuće partije bile 
su zastupljene sa 46.53%, a opozicija sa 13.87%, pri čemu se u ovoj emisiji bilježi i veliki 
broj onih (39.60%) koji pripadaju drugim društvenim sferama i imaju različite odnose 
prema vlastima i opoziciji (sindikati, privreda, analitičari, akademska zajednica, itd). Iako 
je ova emisija, po zvaničnim dokumentima RTCG-a, definisana kao emisija koja se bavi 
socioekonomskim pitanjima, primjetno je da su i druga pitanja u njenom fokusu čime se 
ponekad prepliće sa ostalim emisijama po temema i gostima. Najčešći sagovornici/e Zorana 
Lekovića bili su: Aleksandar Damjanović, predsjednik Odbora za ekonomiju i funkcioner 
SNP-a, Damir Šehović, član Odbora za ekonomsiju i potpredsjednik Socijaldemokrata 
(ranije funkcioner SDP), Zoran Vukčević, funkcioner DPS i direktor Investiciono-
razvojnog fonda (IRF) i Snežana Jonica, funkcionerka SNP-a sa po šest gostovanja. Slijede, 
Srđa Keković generalni sekretar Unije slobodnih sindikata i Suzana Radulović, generalna 
sekretarka Unije poslodavaca sa pet gostovanja. Po četiri gostovanja imaju ekonomski 
analitičar Vasilije Kostić, bivša direktorica Zavoda za zapošljavanje Vukica Jelić, Zoran 
Jelić, funkcioner DPS, predsjednik SNP-a Srđan Milić, bivši ministar poljoprivrede i 
ruralnog razvoja Petar Ivanović, bivši direktor Poreske uprave Milan Lakićević, bivša 
ministarska rada i socijalnog staranja Zorica Kovačević, Žarko Radulović, predsjednik 
Crnogorskog turističkog udruženja i Rade Krivokapić iz Sindikata KAP-a. Dodatno, mada 

32 Gostovanje Jusufa Kalamperovića, 12.06.2014.godine.



26

je predviđeno da ovo bude emisija debatnog tipa zabilježeno je 15 intervjua, sa izrazitim 
disbalansom u zastupljenosti sagovornika, odnosno radi se dominantno o članovima Vlade, 
rukovodiocima državnih, javnih ili nezavisnih institucija, kao i lokalnih samouprava i njima 
bliskim licima, uz izuzetak jednog gosta iz akademske zajednice i jednog iz regiona. U tom 
kontekstu, najčešći sagovornik u intervju formi novinara Lekovića bio je Petar Ivanović, 
bivši ministar poljoprivrede i ruralnog razvoja koji je dobio priliku za četiri intervjua ili 
polovinu svih onih koji su bili sa ministrima u Vladi Crne Gore odnosno više od četvrtine 
svih intervjua. 

»» Tokom dvije sezone, u 2014. i 2015. godini, autorka emisije Replika, Nevenka  
Ćirović, imala je 144 gosta/gošće u studiju, odnosno 124 različita sagovornika/ca s obzirom da 
su neki bili više puta. Od toga je, po nalazima CGO-a, bilo 22.22% predstavnika/ca opozicije, 35.42 
% vlasti i vladajućih partija, a 41.36% onih koji pripadaju drugim društvenim strukturama i čiji 
je su pozicije bile bliže ili dalje opoziciji ili vlasti. Među opozicionim strukturama i u ovoj emisiji 
su uglavnom zastupljeniji SNP i Pozitivna Crna Gora, ali za razliku od drugih informativno-
političkih emisija u Replici je napravljen bolji balans kad je riječ o Demokratskom frontu. Najčešći 
sagovornici u Replici bili su: Snežana Jonica iz SNP, Boris Raonić iz Građanske alijanse, Slaven 
Radunović iz DF, Ranko Đonović, nekadašnji predsjednik LSCG i Mili Prelević, novinar iz 
«Dnevnih novina» koji su gostovali po tri puta. Primjetno je i da od deset gostovanja predstavnika/
ca nevladinih organizacija, u 2014. i 2015. godini, 50% ide na Građansku alijansu dok je ostalih 
pet gostovanja podijeljeno na pet različitih NVO. Takođe, dva puta su u studiju gostovale iste 
«postave» gostiju koji su analizirali kongrese SDP i DPS33. Konačno, iako je i ovo zamišljeno kao 
emisija dijaloškog tipa, u 2015. godini je urađen jedan intervju i to sa predsjednikom Crne Gore 
Filipom Vujanovićem.

»» Tek od 2015. godine, uredništvo je otvorilo vrata pojedinim kritički orijentisanim 
nevladinim organizacijama (npr. MANS, CGO, IA) a čije su projektne aktivnosti u 
crnogorskoj i međunarodnoj javnosti prepoznate, čime je dio te «statistike» popravljen. 
Gostovanja su uglavnom ostvarena u okviru emisije Otvoreno, kroz zajednički projekat 
Misije OEBS-a u Crnoj Gori i RTCG, ali u jednom kontekstu koji je vremenski vrlo limitiran 
i kontrolisan u smislu većinski nekritički orijentisanih gostiju, tako da je teško bilo i tu 
vidjeti argumentovanu debatu u kojoj učesnici imaju jednake šanse. Stoga se stiče utisak da 
se više radi o projektnom zadatku nego o promjeni uređivačke politike.

»» Na drugoj strani, u mjeri u kojoj postoji interesovanje za teme na lokalnom nivou, uz 
naznaku da ono nije dovoljno izraženo, TVCG ima izbalansiran pristup u zastupljenosti 
sagovornika/ca iz opštinskih rukovodstava, bez obzira da li su u pitanju opštine na kojima je 
na vlasti vladajuća koalicija ili opozicija, i uz ogradu da CGO nije ulazio u analizu sadržaja 
tih gostovanja. Takođe, ujednačen je pristup kada su u pitanju sindikati, dok takva situacija 
ne važi za univerzitete gdje sagovornici dominantno dolaze sa Univerziteta Crne Gore. 
Veoma je važno naglasiti da, iako predstavljeni kao zaposleni na Univerzitetu Crne Gore, 
mnogi sagovornici/e u analiziranim emisijama su gostovali u svojstvu ekperata u svojim 
oblastima, što znači da visoko obrazovanje suštinski ostaje izvan tematskog fokusa javnog 
servisa RTCG.

»» Godišnji izvještaji o ostvarivanju programske orjentacije TVCG za 2013, 2014. i 2015. 
godinu koji su bili analizirani su uglavnom slične sadržine, pisani po ustaljenoj matrici, 

33 KONGRES SDP-a, emitovano 01.06.2015, sa gostima: Ivan Vuković, profesor FNP-a; Boris Raonić, Građanska alijansa; Ranko 
Đonović, nekadašnji predsjednik LSCG; Mili Prelević, “Dnevne novine” i KONGRES DPS-a, emitovano 15.06.2015, sa gostima: 
Ivan Vuković, profesor FNP-a - Podgorica; Boris Raonić, Građanska alijansa; Ranko Đonović, nekadašnji predsjednik LSCG; Mili 
Prelević, urednik politike u “Dnevnim novinama”



27

uz mehaničko mijenjanje podataka. Nerijetko se prepisuju čitavi pasusi, a bez objašnjenja 
zbog čega nikakav napredak u identifikovanim problematičnim oblastima nije napravljen 
ili naznaka da se pristupa utvrđivanju odgovornosti po bilo kojem osnovu. 

»» Brine što menadžment TVCG ne prepoznaje slabosti u svom informativnom programu 
uprkos velikom broju kritika koje dobija na svoj račun od strane građana/ki, nezavisnih 
institucija, opozicije, ali i pojedinih članova Savjeta koji kontinuirano i argumentovano 
ukazuju na nedostatke. Menadžment RTCG kao svoju slabost definiše uglavnom pitanja 
tehničko produkcijske prirode, a izbjegava dubinsku analizu programskih sadržaja.

»» Analitičari CGO-a primjetili i da RTCG nerijetko odstupa od usvojene programske šeme, 
odnosno da se ad hoc mijenja tematski fokus emisija ili format, zbog čega nekad dolazi do 
preklapanja u kratkom vremenskom periodu u smislu tema i gostiju/gošći na RTCG. U 
tom smislu, bilo bi dobro da postoje jasnije i obavezujuće smjernice za autore kako bi se 
obezbijedilo pokrivanje većeg broja tema i uključenje raznovrsnijih sagovornika/ca.

»» Iako postoji posebna emisija Intervju s povodom, ona je rijetko emitovana ali je primjećeno 
da određene emisije koje nemaju ovaj predviđeni format u svom terminu emituju intervjue 
i to dominantno sa nosiocima izvršne vlasti ili vladajućih partija, a bez jasnog povoda, zbog 
čega to izgleda kao favoriziranje ovih struktura od strane RTCG.

»» Centar za građansko obrazovanje (CGO) se nada da će i nedavne promjene, kao i one koje 
tek treba da nastupe, u rukovodećoj strukturi i informativnom programu doprinijeti daljoj 
demokratizaciji i jačanju otvorenosti RTCG, a koji na žalost danas ne predstavlja još uvijek 
medij koji građanima adekvatno vraća ono što se ulaže kroz novac svih poreskih obveznika, 
bez obzira kakva bila njihova uvjerenja ili opredjeljenja.



28

LITERATURA
»» Zakon o elektronskim medijima, Službeni list Crne Gore 46/2010
»» Zakon o javnim radio-difuznim servisima „Radio Crne Gore” i „Televizija Crne Gore“, 

Službeni list Republike Crne Gore 51/2002
»» Zakon o medijima, Službeni list Republike Crne Gore 51/2002
»» Zbornik pravnih instrumenata Saveta Evrope u vezi sa medijima, Savjet Evrope i Sprint, 

2002. godina
»» Ostvarivanje programske orijentacije uz poštovanje programskih principa Televizije Crne 

Gore (TVCG) za period januar – decembar 2013. godine
»» Ostvarivanje programske orijentacije uz poštovanje programskih principa Televizije Crne 

Gore (TVCG) za period januar – decembar 2014. godine
»» Ostvarivanje programske orijentacije uz poštovanje programskih principa Televizije Crne 

Gore (TVCG) za period januar – decembar 2015. godine
»» Izvještaj o radu člana Savjeta RTCG Gorana Đurovića za period septembar 2014 – jun 

2016. godine

LINKOVI
»» www.monitor.co.me/index.php?option=com_content&view=article&id=6772:goran-urovi-lan-savjeta-rtcg-

ne-opstruira-samo-radojka-rutovi-&catid=4687:broj-1330&Itemid=6032 
»» www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/IZVJE%C5%A0TAJ%20%20%20TVCG%20za%202014.%20

godinu1%20(1).doc-?id=716 
»» www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Ostvarena%20Programska%20TVCG%202013.pdf?id=346
»» www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Ostvarivanje%20Programske%20orjentacije%20TVCG%20

za%202015.%20VERZIJA%20ZA%20SAJT.docx?id=702
»» www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Pravila_za_lokalne_izbore1.pdf?id=279 
»» www.rtcg.me/sw4i/download/files/article/Statut_RTCG_19_03_2012.pdf?id=3
»» www.vijesti.me/tv/miodrag-lekic-najpopularniji-politicar-u-crnoj-gori-130380



29



30


