
Podgorica, 21. avgust 2007.

BOLNO SUOČAVANJE SA REALNOŠĆU
Centar  za  građansko  obrazovanje  (CGO)  smatra  da  je  najavljena  promjena  načina 
ubiranja pretplate za RTCG, od strane privrednog preduzeća Telekom, logična i svako 
iole dobronamjerno i sposobno rukovodstvo ove kuće ga je odavno moglo anticipirati i 
pravovremeno reagovati. 

CGO ocjenjuje da je ta pravovremena reakcija morala početi primjenom Zakona, još prije 
pet godina. No, s obzirom da RTCG odavno ne produkuje informaciju za javnost, već 
posvećeno radi za potrebe političara, i to u složenom crnogorskom političkom spektrumu 
za potrebe jedne političke opcije, sasvim je i opravdana ovih dana javno izražena panika 
čelnika RTCG-a. Apeli vječitog i nezakonitog predsjednika Savjeta RTCG, ali i drugih 
„zabrinutih“, dokazuju najbolje i njihovu svijest o potvrdi istinitosti naših ranijih navoda 
da je RTCG pristrasan, neprofesionalan, neodgovoran medij koji radi netransparetno i 
nezakonito u brojnim segmentima.  Odnosno,  razni Ćalići konačno priznaju ono što 
civilni  sektor,  međunarodne  institucije  i  mnogi  drugi  subjekti  već  dugo  tvrde: 
RTCG nije postao javni servis već njegova karikatura. Stoga je opravdana zabrinutost 
svih Ćalića, jer ni njega ni ostale nekompetentne menadžere i neobrazovane novinare, 
kojima zakon i novinarski kodeks nije osnova rada, građani neće svojevoljno plaćati. 

CGO podsjeća da je pet godina tzv. transformacije RTCG u javni servis obilježeno 
brojnim  skandalima,  nezakonitim  radnjama,  školskim  primjerima  pristrasnog  i 
dirigovanog  novinarstva,  progona  neistomišljenika  i  pozicioniranja  RTCG  kao 
dvorske TV. Stoga, ostaje zaista pitanje ko želi da plaća takvu TV, kad: 

 Članovi Savjeta ne zastupaju interese onih društvenih segmenata preko kojih su 
došli  na  ta  mjesta  nego jednu političku  opciju  na  čijim skupovima frenetično 
aplaudiraju.  Njihove odluke su jasno pokazale  da najviše tijelo tzv. javnog servisa 
realizuje partijsku politiku DPS-a koji je i dalje jedini “vlasnik” i “urednik”  RTCG.

 Članovi  Savjeta  nezakonito  rade  i  nemaju  snage  da  javno  progovore  o 
problemima koji potresaju tu kuću, niti odgovornosti i intelektualnog poštenja da 
daju ostavku ako se već ne mogu suprostaviti kršenju Zakona.

 Najmanje  dva člana Savjeta  RTCG nijesu  imenovana u skladu sa Zakonom o 
JRDS  RTCG  i  pokazalo  se  da  ljudi  od  najvišeg  povjerenja  Vlade  RCG 
istovremeno sjede u Savjetu RTCG i predstavljaju Vladu u njenim preduzećima i 
ustanovama.  Skupštinska  većina  po  nepisanom,  ali  svemoćnom,  kriterijumu 
partijske (ne)podobnosti odlučuje ko može a ko ne može u Savjet RTCG. Sve to 
predstavlja  urušavanje principa i  odredbi  medijskih zakona,  ali  i  nepremostivu 
prepreku transformaciji RTCG u javni servis.  



 Rukovodstvo RTCG ne ispunjava zakonsku obavezu da građane putem biltena 
obavijesti o svom radu, iako troši novac tih istih građana. Na RTCG internet sajtu 
www.rtcg.cg.yu nema ni  jednog  (od  13  kolikih  ih  treba  biti!),  osim uvodnog 
biltena koji  su po Zakonu o JRDS morali  biti  dostupni građanima Crne Gore. 
Danas je 21.08.2007. a posljednja odluka Savjeta objavljena na sajt je datirana na 
27.05.2004.  čime  je  crnogorska  javnost  više  od  tri  godine  uskraćena  za 
elementarno pravo na informaciju. 

 RTCG ne objavljuje finansijske izvještaje o radu niti finansijske planove, a ostalo 
je nejasno i ko u državi Crnoj Gori vrši kontrolu poslovanja JRDS RTCG? Naime, 
u  biltenima,  kojih  nema na sajtu,  bi  trebali  da se  nađu i  periodični  i  godišnji 
izvještaji  ovlašćenog revizora.  Član 15.  stav Zakona jasno propisuje  da Savjet 
“bira ovlašćenog revizora periodičnih i godišnjih obračuna RTCG i njegov nalaz 
objavljuje u Biltenu o radu RTCG”. Da li građani Crne Gore koji plaćaju pretplatu 
iz koje se finansira rad RTCG, trebaju da mole članove Savjeta za informaciju o 
tome kako se troši njihov novac i novac poreskih obveznika iz podrške RTCG iz 
budžeta RCG? Zašto su oni iznad Zakona?

 Upravni odbor nakon isteka mandata nije podnio izvještaj o svom radu niti dao 
odgovore na brojna pitanja. U tom pravcu, UO RTCG nije dao ni objašnjenje u 
vezi  sa  iznajmljivanjem  satelitskog  linka  i  predstavio  javnosti  relevantnu 
dokumentaciju.  Takođe, UO nije objasnio da li se Zakon o javnim nabavkama 
primjenjuje  u  radu RTCG.  Obaveza UO RTCG da  javnosti  predstavi  i  što  su 
konkretno preduzete akcije u dosadašnjem mandatu kako pretplata, kao osnovni 
izvor finansiranja RTCG, ne bi bila dovedena u pitanje nije nikada ispunjena.

 RTCG ne izvještava slobodno, objektivno i profesionlalno o problemima u svojoj 
kuci,  prije  svega  u  funkcionisanju  Savjeta  RTCG,  niti  o  o  brojnim drugim u 
crnogorskom društvu, a umjesto proizvodnje kvalitetnog obrazovnog programa i 
drugih sadržaja, RTCG ulaže ogromne napore da nametne crnogorskoj javnosti 
mišljenje o tome „ko su dobri, a ko loši momci“, i u tome ne preza od flagrantnog 
aboliranja kršenja zakona, kada je to u interesu onih za koje radi, a što je svakako 
daleko od interesa građana.

 „Objektivnost“ u pristupu RTCG se može mjeriti, pored brojnih dnevnih primjera, 
i onim sa sajta RTCG gdje se iz kompletne video arhive preporučuju 3 intervjua 
sa političarima u sljedećoj satnici: Milo Đukanović (predsjednik DPS-a, 87 min), 
Ranko Krivokapić (predsjednik SDP-a, 71 min) i Filip Vujanović (potpredsjednik 
DPS-a,  57 min). Za RTCG nema drugih političkih ili  društvenih aktera čiji  su 
stavovi vrijedni predstavljanja od pomenutih, što je i dio paralelne stvarnosti koju 
nam ta ista RTCG pokušava godinama plasirati.

http://www.rtcg.cg.yu/


 I  danas,  osam  mjeseci  nakon  što  je  CGO  javno  ukazao  na  to,  urednica 
informativnog  programa,  Radojka  Rutović,  je  nezakonito  na  toj  poziciji,  uz 
dogovorno  ćutanje  i  drugih  medija,  pri  čemu  je  jasno  da  solidarnost  sa 
prekršiocima zakona ne pomaže samom RTCG-u?1 

Javni servis RTCG traži i zaslužuje odgovoran, dobronamjeran i zakonit odnos. Izostanak 
upravo takvog pristupa, počevši od same Skupštine u kojoj se njen predsjednik, Ranko 
Krivokapić,  i  ranije  identifikovao  kao  strastveno  zainteresovana  strana  i  javno 
demonstrirao selektivnu primjenu i kršenje zakona prilikom imenovanja članova Savjeta, 
je bio siguran put u  uništavanje prilike da se RTCG pretvori u javni servis. Naravno, 
Krivokapić  je,  ipak  bio  i  ostao,  samo dobrovoljna  udarna  pesnica  jačeg  koalicionog 
parnera, i u tome imao/ima pomoć i nadležnih organa koji su složno ćutali nad kršenjem 
zakona (Ministarstvo kulture, medija i sporta u čijoj je nadležnosti praćenje sprovođenja 
medijskih zakona i javnih ustanova iz oblasti kulture, Univerziteta CG čiji  rektor nije 
smogao snage da prekine neprihvatljivo dovođenje univerzitetske i akademske zajednice 
u kontekst skandala sa ozbiljnim elementima kršenja Zakona, Privredne komore koja je 
otvoreno stala u zaštitu kršenja Zakona, raznih inspekcija koje ne posjecuju RTCG, itd.). 

CGO je u kontinuitetu ukazivao na konstrukcione greške u medijskim zakonima i 
na nepravilnosti u radu RTCG, upravo u želji da doprinese transformaciji RTCG u 
javni  servis.  Očigledni  nedostatak  istinske  političke  volje  za  suštinskim  i 
kvalitativnim promjenama u radu ovog važnog medija,  čije  djelovanje  značajno 
(ne)doprinosi  demokratizaciji  crnogorskog  društva  počinje  da  plaća  danak. 
Nažalost, kao i mnogo puta do sada gubitnici su RTCG i građani Crne Gore, a razni 
Ćalići  će  biti  uhlebljeni  na  drugim  pozicijama  pošto  su  ovaj  zadatak  uspješno 
obavili.
Daliborka Uljarević, 
Izvršna direktorka

1Clan 80. Statuta RTCG, na koji je direktno primjenjuje član 23. Zakona o JRDS RTCG. Podsjećanja 
radi, Zakon u članu 23, stav 3 kaže da članovi Savjeta RTCG ne mogu biti lica »izabrana, imenovana i  
postavljena lica u Vladi Republike Crne Gore (ministri, njihovi zamjenici, pomoćnici, kao i rukovodioci  
posebnih  organizacionih  cjelina  pod  neposrednom  kontrolom  Vlade  i  drugi  funkcioneri)«, u  stavu  4 
»funkcioneri političkih stranaka (predsjednici stranaka, članovi predsjedništva, njihovi zamjenici, članovi  
izvršnih i glavnih odbora, kao i drugi stranački funkcioneri);« i u stavu 7 »lica koja su bračni drugovi lica  
navedenih  u  ovom članu  ili  se  sa njima  nalaze  u  srodstvu,  i  to  u  pravoj  liniji,  bez  obzira  na stepen  
srodstva«.  Ovaj član se po Statutu RTCG direktno primjenjuje i na urednike programa. U tom svijetlu, 
javnost  mora  znati  da  je  rođeni  brat  Radojke  Rutović  visoki  funkcioner  Demokratske  partije 
socijalista (DPS) i zamjenik ministra kulture, medija i sporta Željko Rutović. On je na tim pozicijama 
bio i u vrijeme imenovanje Rutovićke. 


